Hlas zakouřeného podzemí

Hlas zakouřeného podzemí

ZVA BAND BOOKLETHutnou dávku zajímavé muziky přináší nové album slovenské kapely ZVA 12-28 Band. Čerstvá placka s názvem Šibenica frajerka obsahuje písně, které mohou zaujmout nejen ortodoxně zaměřené publikum.

Kdo si myslí, že bluesová hudba je vyčpělá, stereotypní a pro „většinového“ posluchače tutově nudná, měl by si poslechnout partu, která se této představě evidentně vymyká. Nutno přiznat, že za čtvrtstoletí existence si svůj styl pečlivě vybrousila.

ZVA 12-28 Band sice neopouští kořeny vykopané kdesi v Chicagu, ale zároveň přidává něco navíc. Při prvním poslechu tohoto alba (stejně jako těch předešlých) patrně zavětří lidé mající v oblibě takové „firmy“, jakými jsou (byli a budou) Tom Waits nebo Captain Beefheart. Od těchto tušených inspirací je pak už jen blízko ke spřízněnosti s českým undergroundem sedmdesátých a osmdesátých let.

sibenica

Poznávacím znamením původně zvolenské kapely je osobitý vokální projev kytaristy Norberta Červenáka. Představte si svérázného chlapíka sedícího v zakouřeném podzemním baru – hodně šlukuje, popíjí a přemítá o životě. A jeho písně i texty, to je opravdu „hořké pití“ a poněkud „silnější káva“. Netuctového kytaristu s nezaměnitelně znuděným chraplákem skvělé podpírají tři muzikanti – houslista Stanislav Fakan, kontrabasista Ladislav Červenák a bubeník Peter Krško. Přestože se tu zpívá o různých peripetiích, tak v textech nechybí nadhled a smysl pro humor. A možná ještě víc jsou - tak nějak mimochodem - obsaženy v hudební složce.

„Čo sme neudržali, tak to sa stratilo/ to, čo sme podcenili, to sa nám vrátilo,“ konstatuje lídr kapely ve skladbě Myšlienky. V písní To nevadí je pro změnu zakomponován pocit, že jedinec je ve společnosti pouhým kolečkem vestroji a stále se musí potýkat s hrozbami manipulace. „Potom ťa vyskúšajú, vytáčajú, doťahujú, kontrolujú a dolaďujú,“ upozorňuje Norbert Červenák. Ačkoliv jeho příběhy a drsné dojmy z každodenních situací mohou působit beznadějně, je to jen zdání – mezi řádky, tóny a rytmy prosvítá snaha hledat to, co člověka posiluje. Tedy lásku, naději a svobodu. Možná i proto je na konec alba zařazena Pocta náčelníkovi, vzpomínka na Václava Havla.

{youtube}tU9a1aYJF9Q{/youtube}

Šibenica frajerka

Interpret: ZVA 12-28 Band
Žánr: alternativní blues/rock
Skladby: 1/ Bim bim, 2/ Myšlienky, 3/ Papierové blues, 4/ Kalatea, 5/ Aleba, 6/ Smradi, 7/ Šibenica frajerka, 8/ Je po láske, 9/ Ja ti želám, 10/ Vianočná, 11/ Pavla, 12/ Som dáky divný, 13/ To nevadí, 14/ Pocta náčelníkovi
Stopáž: 51:15
Vydavatelství: Indies Scope, 2015

Jan Kunze (KOFE-IN): "Dnes v muzice ve velké míře rozhodují peníze a mnohem méně talent a usilovná práce"

jan kunze 200Opavská kapela KOFE-IN není na české hudební scéně žádným nováčkem. Má za sebou už dvě alba. První s názvem Osobní vesmír z roku 2009 obsahoval pilotní singl Sebe mi dej. Druhým počinem kapely...

„Heloisa: Na počátku mého života byla slova.“

navrat slov 200Týmito „slovami“ sa začína najnovšie dielo macedónskeho spisovateľa menom Goce Smilevski – postmoderný román Návrat slov. Nové prerozprávanie príbehu stredovekej lásky Heloisy, Abélarda a ich syna Astralaba, kde na počiatku boli slová a n...

Tajem staré lišky Báry Hrzánové: Báječný životopis svérázné herečky

hrzanova 200Životopisné knihy jsou mojí vášní. Ne, že bych je vyhledávala, ale když se mi dostanou do ruky, nepohrdnu a patřičně si je vychutnávám: pokaždé totiž mají jinou chuť. Záleží na osobnosti, o které je tu psáno. Jinak si čtu o Nigelle Lawson, jinak o Frediem Mercurym.

...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Princezna rebelka perexMalá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před...