Next Phase, pozvánka na výlet do neznáma

nextphase perexLidé navyklí pouze na stereotypní „pop music průmysl“ by při poslechu tohoto alba patrně zešíleli. Novinka s názvem Underneath v podání domácího avantgardního seskupení Next Phase totiž není určena každému. O to víc ji mohou ocenit posluchači, kteří v hudbě hledají něco víc.

Netuctová kapela se hlásí k brněnské metropoli, ale v jejím případě není adresa trvalého pobytu až tak důležitá. Next Phase může bez nadsázky sídlit leckde na světě a nikomu by to nepřišlo nepatřičné. Stačilo by učinit rychlý laboratorní pokus: sezvat náročnější posluchače z různých světadílů a pustit jim Underneath. Dá se přepokládat, že by našli společnou řeč a jejich osobní pocity by se protínaly.

Nové album je završením čtyřletého snažení jazzem poučených experimentátorů. Nutno připomenout, že seskupení kolem Pavla Zlámala  (saxofony, klarinety) se před časem prezentovalo pozoruhodným EP „Six Modes“. Zmíněná novinka Underneath obsahuje celkem čtrnáct skladeb, najdete na ní nejen rozsáhlou dvacetiminutovku (La suite en dekadence), ale i věc trvající dvaačtyřicet vteřin (Říkadlo). Celá plocha poskytuje dostatek prostoru pro hudební vyjádření leadera i jeho spoluhráčů – Vladimíra Třebického (bicí), Juraje Valenčíka (kontrabas), Petera Grahama (piano).

nextphase

Muzikanti dokazují, že jazzové cítění může být kvalitní základnou, jakýmsi tvůrčím přístavem, odkud se dá vyplouvat do nejistých vod. Na vlnách improvizace a živelnosti vznikají zajímavé „rozhovory“ jednotlivých nástrojů. Nálady, které vytvářejí, jsou často jako vystřižené z neurotického městského prostředí. Ale nejen z něho. Next Phase, to je i poklidná noční atmosféra, kavárenská ospalost, snová zadumanost, vesmírné doteky… Harmonie se střídá s disharmonií, poklid s chaosem, jistota s nejistotou.  V této hudbě je vyjádřeno leccos z toho, co vidíme i cítíme. Tedy – obrazy vnější i vnitřní. A čím déle máte uši otevřené, tím více představ a pocitů vám naskakuje.

Svobodomyslné experimenty Pavla Zlámala a jeho kolegů mají velkou moc: ve vnímavém a citlivém posluchači probouzejí fantazii. Je to setkání s neobyčejnou hudbou, která by nemusela zůstat osamocena. Případné budoucí partnerství s filmem, divadlem či tancem lze považovat za logické pokračování dobrodružné tvůrčí výpravy. Nezbývá, než se těšit na další překvapení.

Underneath

nextphase obal

Interpret: Next Phase
Žánr: Alternativní jazz
Skladby:  1/ Manifest, 2/ 50 yard´s theme, 3/ Orbit, 4/ La suite en dodekadence, 5/ Orbit, 6/ Catch, 7/ Birth of a gentlamen, 8/ Blues, 9/ Underneath, 10/  Left forgotten, 11/ Říkadlo, 12/ Escape, 13/ Back to orbit, 14/ Two shapes of a warrior.
Stopáže: 1:03:43
Vydáno vlastním nákladem, 2013
Hodnocení:  90 %

Zdroj foto /obálka + info: www.bandzone.cz/nextphase , www.pavelzlamal.com

( 1 hlas )

„Vytvářet uměle kauzy - to není nic pro mě,“ říká romantický tenor Hynek Tomm.

ht200Přesto, že se v médiích ukazuje spíše sporadicky, stále koncertuje, má své fanoušky, a v poslední době je o něj čím dál větší zájem u publika, což koneckonců dokazují i různé žebříčky našich TOP zpěváků, kde se umísťuje od května letošního roku v první pětici ...

Divoké léto Jáchyma Šebka

divoke leto jachyma sebka 200V srpnu se dostala do knihkupectví kniha Evy Běšťákové Divoké léto Jáchyma Šebka, která vyšla pod nakladatelstvím Brána. Máte-li chuť na českou literaturu s chutí dálek a tajemna, pak můžete vsadit zrovna na tut...

Divadelní Flora začíná ve čtvrtek – světovou taneční premiérou

alt16. ročník tradiční olomoucké přehlídky odpočítává poslední hodiny do svého začátku. Čtvrteční a páteční program nabízí premiéru a první reprízu exkluzivní taneční koprodukce Power Power Dance, která vzniká speciálně pro festival s podporou

Legenda o Tarzanovi

tarzan 200Filmů o Tarzanovi vznikl za posledních sto let bezpočet, statečný muž z divočiny bojoval se všelikými chamtivci, ovšem teprve nyní v nejnovější verzi nazvané Legenda o Tarzanovi se stáváme svědky pokusu propojit Tarzanova dobrodružství s kritikou...