Když se detektivové štvou za pachatelem jako za lovnou zvěří

zve 200Ze Švédska vyrazil na cestu do knihkupectví po celém světě další román. Tentokrát se jedná o dílo z pera spisovatelského tandemu Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen. Jejich detektivní román Jako zvěř slouží opět jako přímý důkaz, že ve Skandinávii detektivky umí.

Kousek od místa konání lučištnické soutěže je nalezena mrtvola. Došlo k vraždě. Došlo k velmi brutální vraždě. A jak se ukáže o pár dní později, další vražda, svou brutalitou tu první daleko předčící, následuje. A o několik dní a několik stovek kilometrů dál někdo velmi brutální spáchá vraždu třetí. Ten někdo si kromě morbidní řezničiny libuje i v biblických příbězích. Obzvláště jej fascinují kruté smrti mučedníků, protože právě jimi se nechal inspirovat, když vymýšlel způsoby, jakými zemřou oběti. Nelze říci, že by vrah žaludky a nervy vyšetřovatelů šetřil. Po stopách vraždícího monstra se vydává tým vyšetřovatelů v čele s Ingrid Nyströmovou. Ta si do týmu na pomoc povolala kolegyni Stinu Forssovou, která byla dočasně z jejího týmu vyřazení kvůli disciplinárním prohřeškům.
Vystavět detektivní příběh tak, aby do sebe jednotlivé události zapadaly, aby nevznikaly logické, dějové i místní nonsensy, to vyžaduje spisovatelský kumšt. Pokud se autor, v případě románu Jako zvěř dvojice autorů, rozhodně příběh vyšperkovat biblickými příběhy, zadělává si na pořádný kus práce. A pokud se snaží současně čtenáři zamotat hlavu spojitostí se Stasi a událostmi z období studené války a rozděleného Německa, znamená to, že si naložil pořádnou porci. Autorský tým se však touto nepříliš jednoduchou porcí dobových reálií, biblicko-historických fakt prokousává s grácií a bez sebemenší známky problému či klopýtnutí. Ač je potřeba nemalý poznámkový aparát na konci knihy, tak příběh neztrácí na přehlednosti a pochopitelnosti, čtenář není úplně mimo mísu, nevypadává ze souvislostí.

zve 1

Okamžiky, kdy se možná trošku tápe, jsou na začátcích kapitol, neboť autoři zvolili formu, kdy je každá kapitola psána z pohledu konkrétní postavy. A vzhledem k tomu, že se na vyšetřování případu podílí vícero lidí, tak se může nejednomu čtenáři stát, že v úvodních řádcích kapitoly více či méně pracně loví z paměti, kterýma očima se teď bude na průběh vyšetřování dívat. Na druhou stranu však tímto zůstává ve střehu, není odkázán na jediný úhel pohledu.
Autorská dvojice si však bohužel neodpustila otřepané klišé „co vyšetřovatel, to nějaká ta soukromá kalvárie, případně osobní tragédie“. Opozitum v charakteristikách postav vystavěné na principu bravurní v práci versus tragéd v osobním životě možná působí při čtení první detektivky. Pokud se však opakuje skoro v každém detektivním románu, čtenář se musí zákonitě začít ptát, co na tom ti autoři detektivek mají. Jistě, problémy v osobním životě vyšetřovatele nejzávažnějších kriminálních činů dozajista zlidšťují, ale současně působí jako poněkud laciná „vata“, kterou se snaží autoři svá díla nafouknout.
Instituce související s totalitními režimy oplývají specifickou aurou. Stejně tak události, místa a činy, které souvisí s náboženskou tematikou. Pokud se vše smíchá dohromady, může vzniknout poněkud chaotický mišmaš. Nemusí však tomu tak být, může vykrystalizovat sofistikované dílo, propracované, které nedovolí čtenáři knihu odložit jindy, než v případech kdy je to nezbytně nutné. Autorské dvojici Kerstin Signe Danielsson a Romanu Voosen se to povedlo dost dobře. Čtenář pravděpodobně získá nutkání přemáhat ospalost, případně natahovat chvíle četby, protože na stránkách románu Jako zvěř se odehrává příběh více než napínavý.

Název: Jako zvěř
Autor: Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen
Žánr: detektivní román
Vydáno: 2013
Stran: 375
Vydalo nakladatelství: MOBA
Překladatel: Eva Osinová
Hodnocení: 70%

Jako zvěr od MOBA

Zdroj foto: nakladateství MOBA

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Žila jsem v maringotce a objevovala svoje ženství

mensesBlogerka Veronika Lančaričová napsala knihu Ženství jako dar, která pojednává o menstruaci a o dalších ryze ženských záležitostech. Říká, že žena za celý svůj život promenstruuje celých šest let, které by si rozhodně měla užít, ne je protrpět.

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Pod pokličkou firmy Google

Google 200Vyhledávač Google znají všichni, nad skvěle fungující firmou už přemýšlí méně lidí. Koho zajímá, jak to v Google funguje, jak se baví, jaká je tam atmosféra, anebo jak mít také tak dobrou společnost, neměla by ho tato kniha minout.

Pojďte se naučit cvičit! Malá škola Pilates
skolaV červnu vyšla pod hlavičkou nakladatelství Esence příručka s příznačným názvem Malá škola Pilates. Britská autorka Anya Hayesová nás uvede do tohoto typu cvičení, naučí nás základy, ale i složitější cviky a sestavy. Hlavně je vše srozumitelně popsáno a ...

Romeo a Julie v divadelním studiu JAMU

romeo200Marta, studio Divadelní fakulty JAMU v Brně dává pravidelně prostor svým studentům, aby se představili před diváky svou tvorbou. Bývají to tvůrčí dílny a různá volná asociativní představení, jsou to (naštěstí) i práce z oblasti klasického dramatu, na kt...

Hole, bagy, míčky a zběsilé třískání kolem sebe aneb záchrana pověsti golfisty

altFilm Zelený svět z roku 1996 je dnes už klasickým ztvárněním jednoho sportovce a jeho velkých snů. Aby to nebylo tak jednoduché, hraje v něm Kevin Costner svou typicky zabedněnou roli, a tak není o různé životní karamboly při sledování příběhu nouze.

...