Skutečný příběh o touze po životě a přátelství

Henry, perexHenry: Skutečný příběh přátelství polského plavce z Osvětimi do Ameriky je biografie naplněná přímo hmatatelnou touhou po přežití. Silná vůle protkaná nitkami vzácných přátelství nenechá jednoho výjimečného člověka zahodit vlastní ambice, sny a život jako takový. Pomůže mu přežít peklo války a krůček po krůčku z něho vytvarovat opět spokojeného muže.

Životopisný román s trochu komplikovaným titulem - Henry: Skutečný příběh přátelství polského plavce z Osvětimi do Ameriky – už svojí ponurou obálkou napovídá, kam nás osud Henryho nechá nahlédnout. Oficiální anotace nakladatelství Brána tento předpoklad potvrzuje:

„Příběh polského plavce, který přežil Osvětim a Buchenwald. Henryk vyrůstal v Krakově ve 20. a 30. letech 20. století, byl aktivní sportovec, věnoval se plavání a vodnímu pólu. V roce 1942 byl zatčen a prošel několika koncentračními tábory, přežil pochod smrti a na jaře 1945 se v Dachau dočkal osvobození Američany. Po válce se vrátil domů a ke své sportovní kariéře, ale záhy se rozhodl z komunistického Polska emigrovat. S dalšími přáteli v polovině 50. let uprchl do Nizozemska a následně odjel do USA. Ve své vzpomínkové knize s mrazivou věcností a do detailů přibližuje každodenní režim v táborech smrti. Text je z větší části psán v první osobě z Henryho pohledu, místy ho autorka doplňuje vlastními zážitky z návštěvy Osvětimi.“

Setkání novinářky a sportovce dalo vzniknout unikátní knize

Americká novinářka Katrina Shawver se proslavila především svými sloupky v Arizonské republice. Po několikaleté praxi v novinách jí osud přivál do cesty Henryho Zgudu. Slavného polského sportovce s pohnutým osudem. Tento optimistický a nezlomný muž ji natolik inspiroval, že se rozhodla jeho příběh vyprávět celému světu. Společné rozhovory (natáčené na magnetofonovou pásku), návštěva Polska, několikaleté studium holokaustu i druhé světové války připravilo Katrinu k reprodukci Henryho života.

Kniha jako taková je pro čtenáře dobře stravitelná. Krátké kapitoly doplněné fotografiemi a dokumenty z Henryho archivu dávají celému vyprávění lepší srozumitelnost. Když přemýšlím o stylu a jazyce Katrinina psaní, napadá mne pouze jedno přirovnání. Je lidský. Autorka pomocí písmenek dává Henrymu hlas. V době, kdy rozhovory mezi Henrym a Katrin vznikaly, byl už náš hlavní hrdina starší pán a jeho angličtina zůstávala poznamenaná přízvukem. Díky tomu je jeho povídání jednodušší a Katrin mu sice dodává formu, ale zanechává jeho autentičnost. To celé knize dodává o stupeň vyšší šanci, že se do ní čtenář empaticky vcítí.

Hodně zajímavé pro mě je i zapojení se autorky do celého příběhu. Svým výzkumem a znalostmi přispívá k dotvoření celkové atmosféry knihy.

Henry Zguda, nenápadný hrdina

S Henrym prožijeme jeho život od útlého dětství, až do současnosti. Poznáme, jak se z obyčejného kluka holdujícího vodním sportům stal polský šampion. Jak do jeho země vtrhla válka a on se z ničeho nic stal politickým vězněm. Vypráví nám o své deportaci do Osvětimi a posléze i do Buchenwaldu. Zejména vzpomínky z tohoto koncentráku mi dávají nové informace o chodu celého tábora. Třeba o tom, že politickým vězňům bylo umožněno dostávat poštu jsem neměla ani tušení.

Henry válku přežívá a začíná novou životní etapu v komunistické zemi. Jeho ideály ale nejsou s tímto režimem úplně slučitelné. A tak se odváží k riskantnímu kroku. Opouští rodnou zemi a míří za oceán. V Americe potkává ženu svých snů, dává si život do pořádku a konečně volně dýchá.

Přes všechny strastiplné a hrůzné roky zůstává Henry laskavým mužem se sympatickým smyslem pro humor. To z něj dělá člověka, kterému musím vysmeknout poklonu a nechat se jím inspirovat. Na Henryho život i samotné přežití koncentračních táborů mělo velký vliv přátelství s různými lidmi. Díky této knize mám chuť své skutečné přátele obejmout a říct jim, jak jsou pro mne důležití. Možná ten samý pocit zažijete i vy. Tedy pokud si autobiografii Henry - Pravdivý příběh o přátelství a cestě polského plavce z Osvětimi do Ameriky přečtete. Pokud vás téma války a holocaustu zajímá, tak směle do toho.

Henry

Henry - Pravdivý příběh o přátelství a cestě polského plavce z Osvětimi do Ameriky (Henry: A Polish Swimmer's True Story of Friendship from Auschwitz to America)
Autor: Katrina Shawver
Žánr: historický román, autobiografie
Nakladatelství: Brána
Rok vydání: 2019
Počet stran: 320
Zdroj foto: Euromedia
Odkaz na web: Brána

Vlastimil Horváth je zpátky na hudební scéně!

200rozZpěvák Vlastimil Horváth byl posledních sedm let v ústraní a nyní přichází s novou deskou. Na co se můžeme těšit? Jaké budou texty a co nejvíce změnilo Vlastův život? To a mnohem více se dozvíte v tomto rozhovoru!

...

Kdo zabil Malého prince?

kdo-zabil-maleho-prince perexAutor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupéry...

Severská krimi Druhá sestra

druha sestra200V únoru vyšel druhý díl krimi série o agentu Johnu Adderlyem od oceňované severské spisovatelské dvojice Peter Nyström a Peter Mohlin. Druhý díl nese název Druhá sestra, nabídne jeden šílený týden v životě a práci hlavního protagonisty a po...

Zvrácený a tragický osud průmyslnické rodiny v nacistickém Německu

soumrak bohu perexDivadlo J. K. Tyla v Plzni ztvárnilo ve svém zpracování dramatu Soumrak bohů příběh bohaté německé průmyslnické rodiny Essenbeckových, která v předválečném období kvůli obchodováním s nacisty postupně sklouzává do čím dál většího m...

Dokument NOVÁ ŠICHTA má šanci získat „evropského Oscara“

nova sichta 200Snímek Jindřicha Andrše o horníkovi, který se rekvalifikuje na programátora, pokračuje v úspěšném festivalovém tažení. Čerstvě se dostal do širšího výběru na Nejlepší evropský dokument roku, který vyhlašuje Evropská filmová akademie (EFA)...