Mistrovská díla SF: Zuřivec Henryho Kuttnera

zurivec 200V únoru vyšlo v edici Mistrovská díla SF v nakladatelství Laser kniha americké legendy Henryho Kuttnera Zuřivec. Příběh z roku 1947(!), popisující fantaskní apokalyptický svět a boj jedince proti nepřízni osudu, je aktuální i v dnešní době.

Henry Kuttner (1915 – 1958) byl americký autor fantastiky, v období tzv. Zlatého věku byl právem považovaný za jednoho z nejlepších autorů žánru. Napsal řadu povídek a několik románů – česky vyšlo například Elak z Atlantidy, Roboti nemají ocas, Více než lidé. Zemřel náhle na infarkt a je to smutné, ale za života marně čekal na uznání za svou výjimečnou a originální tvorbu.

Přijde mi, že Kuttner není v našich končinách příliš známý autor, což je dozajista škoda, neboť v jeho tvorbě se dá najít spoustu zajímavých věcí – ať už jde o čistokrevné scifi, kriminální romány nebo pozoruhodné povídky. A jistě zaujme i futureskními tématy jako je třeba cestování v čase. S potěšením jsem kvitovala fakt, že nakladatelství Laser vydalo dílo, které patří k jeho vrcholné tvorbě. Zuřivec je ve formátu malého paperbacku, disponuje oku lahodící obálkou a na závěr knihy najdeme informace o autorovi a jeho díle – tak co víc si přát?

Planeta Země byla zničena a lidé se usadili na Venuši, kde žijí v obřích citadelách pod povrchem moře v bizarní třídní společnosti, které vládnou Nesmrtelní, geneticky zmutovaní lidé, kteří mohou žít klidně i tisíc let. Do tohoto přichází na scénu Sam Reed, vzteklý plebejec, který se narodil jako nesmrtelný, ale řízením osudu nevedl život, který mu byl předurčen. Nesmrtelné si zvolil za své úhlavní nepřátele a rozhodl se jako plebejec vzít si to, co mu náleží. Pomsta bude jeho.

Příběh zaujme samotnou myšlenkou na to, že lidstvo žije v nehostinných podmínkách citadel, ale snad víc zaujme dělení společnosti na třídy. Jak se Nesmrtelní neustále učí a vyčkávají na svůj okamžik s vědomím, že jsou lepší, než všichni ostatní, a jak zdatní dokáží manipulovat davy. Taky postavy jsou pilířem příběhu, jak hlavní hrdina, tak určitě zaujme i logik, tedy orákulum. Jelikož jde o příběh z budoucnosti, autor nám nabízí celou řadu vychytávek, například korium, vizory, vodolety a další gadgety.

Jste-li příznivci scifi, tak tento příběh by měl patřit k vaší povinné výbavě a nejen proto, že svou neotřelostí a naléhavostí zaujme i v dnešní ne zrovna pokojné době.

zurivec

Název: Zuřivec
Autor: Henry Kuttner
Originální název: Fury (1947)
Žánr: thriller
Nakladatelství: Laser
Rok vydání: 2020, paperback
Počet stran: 280
Hodnocení: 85 %

Fotograf Pavel Krásenský: „Pokud mám možnost mít v lednici své malé místo, kde si uchovávám usmrcený hmyz, tak je rodina opravdu velmi tolerantní“

200rozV rámci Listopadu, měsíce fotografie na našem webu jsme se rozhodli vyzpovídat i některé české fotografy. Prvním z nich je Pavel Krásenský, jehož ilustrace jste už určitě viděli v nějaké učebnici biologie. Jeho parketou je totiž makrofotografie hmyzu a ...

Zasmějte se u Historek z Tinderu

Historky z Tinderu200Historky z Tinderu je název knihy Lucie Macháčkové, která vyšla v nakladatelství Cosmopolis. Jedná se o skvělou oddechovku, nenechte si ji ujít!

...

Udělejte si doma sladkosti z Japonska

mochi sladkosti 200Nakladatelství Anag v prosinci jistě potěšilo všechny milovníky Japonska, protože vydalo kuchařku Mochi – sladkosti z Japonska.

...

Čvachtající labutě? Baletní parodie v Severočeském divadle již tento pátek!

baletparodie perexMám moc ráda balet. A tak se těším do Severočeského divadla v Ústí nad Labem, kde je v pátek 22.5.2015 na programu představení na motivy Labutího jezera. Má být plné komických prvků a komediálního ztv...

Udeľovanie cien Slnko v sieti za rok 2019: Sú to skvosty, ktoré nie sú jednoducho dosiahnuteľné

slnko v sieti 200Slávnostné odovzdávanie cien Slnko v sieti za rok 2019 sa uskutočnilo 9. septembra v priestoroch bratislavskej Starej tržnice. Tohtoročný jubilejný desiaty ročník ponúkol pohľad režisérov aj na rúškom zahalenú smrť, či nedostatok pozor...