Reniin deník vás vtáhne

Reniin deník vás vtáhne

reniin denik 200Reniin deník je jednou z mnoha knih popisující hrůzy války. Je jedinečná především tím, že se jedná o deník, který tak ukazuje život dospívající dívky ve stínu holokaustu.

Renia Speigel je mladá dívka oblíbená v kolektivu. Je ambiciózní a sní o tom, že se stane básnířkou. Její život je podobný jako jejich vrstevníků: řeší přátelství, školní úkoly a poté hlavně lásku. Vše ovlivňuje skutečnost, že je Renia Židovka, žije v Polsku a je rok 1939. Je oddělena od své matky, prchá před bombardováním a stává se svědkem vytvoření ghetta.

Zajímavý je také příběh samotného deníku. Ten se dostal na pulty knihkupectví díky dceři Reniiné sestry Ariany a také shodě několika náhod. Deník přes 40 let ležel v bezpečnostní schránce v bance, a právě dcera si uvědomila, že se jedná o důležité historické i literární dílo, nechala jej přeložit do angličtiny a pracuje na jeho rozšíření. Reniin přítel Zygmunt deník tehdy zachránil a počátkem padesátých let je předal mámě sester, kterou se mu podařilo vyhledat.

Kniha obsahuje hlavně Reniin deník, ale také poznámky od Ariany objasňující některé situace, případně nabízející druhý úhel pohledu. Závěr deníku napsal Zygmunt, což deníku dodává ještě větší sílu a jsem přesvědčená o tom, že se při jeho čtení neubráníte slzám. To platí také o obrazové příloze v podobě fotografií Renii a jejího okolí. V závěru se nachází ještě Arianin doslov a poděkování.

Podobné knihy jsou náročné na čtení, ale jejich obsah je silný a je důležité si jejich prostřednictvím připomínat, co se stalo. Osobně jsem knihu dlouho odkládala a volila spíše odpočinkovou literaturu, ale jak jsem se do ní pustila, nemohla jsem se odtrhnout. Hltala jsem stránku za stránkou až do samotného závěru. Bylo mi líto, co musí Renia zažívat, sledovala jsem, jak bojuje se svými pocity a mrazilo mě z válečné atmosféry, která byla i přes záplavu emocí všudypřítomná.

„Včera jsem o tom přemýšlela a řekla Noře tohle: „Víš, Norko, jsem unavená životem.“ Tahle věta vypuštěná z úst sedmnáctileté dívky mě pobavila a není přesná. Není to život, co mě unavuje, protože koneckonců jsem ho ještě pořádně nežila; jsem unavená očekáváním, nečinností a možná právě touhou po životě. Protože není to tak dlouho, co jsem byla omámená smyslnou láskou, polibky, hlazením, dotyky, a všechno tohle mi stačilo, bylo toho tolik, až jsem zapomněla, že člověk může toužit po něčem víc. Teď? Ne! Teď jsem přišla k rozumu. Zavrhla jsem to? Ne! Je to stejně důležité jako to, co je teď.“ (str. 187)

Renia Spiegel se narodila ve východním Polsku v roce 1924. V lednu 1939 si začala psát deník. Když vypukla válka, žila i se svou mladší sestrou v Přemyšli u babičky s dědečkem. Válka ji oddělila od její matky. Město nejprve obsadili Sověti a dospívající dívka pocítila komunistickou brutalitu. Když Německo rozpoutalo válku se Sovětským svazem, obsadili nacisté i Přemyšl. Pro Židy nastala doba temna. Bylo vytvořeno ghetto. V létě 1942 byla Renia nucena se začít ukrývat, aby se vyhnula likvidaci ghetta – deportacím do vyhlazovacích táborů. Jen o pár dní později nacisti její úkryt objevili a zastřelili ji, bylo ji čerstvě osmnáct let.

reniin-deniK

Reniin deník
Autor: Renia Spiegel
Překlad: David Weiner, verše: David Macháček
Žánr: beletrie, válečný
Nakladatelství: Zeď
Rok vydání: 2020
Počet stran: 356
Hodnocení: 85 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

„Na začátku bylo slovo…Platí to i pro cizince v novém prostředí,“ říká Oksana Moiseniuk ze spolku Můžeš Mluvit Česky.

oksana 200Přinášíme vám rozhovor s režisérkou a producentkou, majitelkou filmové produkce FENOMART a také Ukrajinkou dlouhodobě žijící v Česku Mgr. Oksanou Moiseniuk. Patří do týmu spolku Můžeš Mluvit Česky, o kterém nám řekla více.

...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Za vílími zvířátky do Kouzelného lesa

zviratka 1Nakladatelství Fragment přináší všem malým čtenářům, kteří si oblíbili příběhy o vílích zvířátkách z Kouzelného lesa, již třetí díl této série, jehož hlavním hrdinou je tentokrát Poník Poly. Britská spisovatelka Lily Small přivádí čtenáře opět do Ko...

Voda, co se líně vleče

JakoVoda perexKdyž jsem si přečetla recenze k tomuto románu, nebyla jsem si jistá, co čekat. Ovšem hned při prologu jsem pochopila, na co ostatní redaktoři naráželi. Příběh se líně vleče, pomalu a nenápadně vtahuje do děje....

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou nás...

Komedie Po čem muži touží 2 představuje titulní píseň

po cem muzi touzi 200Nová česká komedie Po čem muži touží 2 představuje ústřední píseň a videoklip. Film je volným pokračováním úspěšné komedie, která se stala divácky nejúspěšnějším českým snímkem roku 2018. Píseň Chci, abys věděla, kdo opravdu jsem ...