Feel good thriller Bretaňská idyla

Feel good thriller Bretaňská idyla

Bretanska idyla perexJe srpen a vlna veder sužuje i nejzápadnější region Francie. Komisař Dupin je mrzutý nejen kvůli horku. Jeho podřízení si nenechali vymluvit velkou oslavu u příležitosti desátého výročí jeho služby v Concarneau.

Ale rozmrzelost musí jít stranou, když je v přístavu jedné z malebných bretaňských vesniček vylovena mrtvola Patrica Provosta, majitele ovčího velkochovu na ostrově Belle-île. Dupinovi nezbývá než překonat svou nechuť k plavbě po moři a vydat se na legendární ostrov vyšetřovat vraždu. Jeho spolupracovník inspektor Riwal je původem z ostrova – poskytuje svému šéfovi nejrůznější informace nejen o osobních vztazích a animozitách ostrovanů, ale taky o historii ostrova a početných mýtech, kterými je opředen. Dupin a jeho tým, s podporou policejního velitele ostrova, mapují poslední den oběti. Zjišťují, že Provosta neměl nikdo z obyvatel ostrova rád. Svým zatvrzelým odporem k novotám a nemilosrdným využíváním vlivu, který získal díky svým penězům a pozemkům, mnoha lidem překážel. Čas běží, oslava výročí se blíží a Dupin přešlapuje na místě. Všichni podezřelí mají velmi solidní alibi. Ke všemu se Dupinovi nepodaří zabránit další vraždě.

Záhada zamčeného pokoje
Desátý příběh pařížského policejního komisaře, před deseti lety za trest přeloženého do bretaňského Concarneau, je opět typický feel good thriller, tentokrát jako vystřižený z detektivky Agathy Christie. Ostrov je uzavřené místo zločinu, podezřelí jsou výhradně obyvatelé ostrova a většina z nich působí poněkud výstředně. Zápletka je strukturovaná podle klasických vzorů, příběh se posunuje vpřed proměnlivým tempem a konečné rozuzlení, založené spíš na štěstí než na brilantním kriminalistické práci, příliš nepřekvapí. Milovníci detektivek jej dávno znají z příběhů velké královny zločinu.

Gurmet a ambasador Bretaně
Autor si získává oddané čtenáře zanícenými a velmi podrobnými popisy krajiny a přírody. V každém díle bretaňské série si vybírá jinou část regionu a přibližuje její půvab a zvláštnosti natolik sugestivně, že většina čtenářů se tam zatouží vypravit. Belle-île je v Bannalecových vyobrazeních skutečně nejkrásnějším ostrovem na světě, který nabízí skaliska i pláže, menhiry, různorodou faunu a floru a samozřejmě spoustu lahodných kulinářských specialit. I zapřisáhlý vegetarián se ocitne v pokušení ochutnat pověstné slané jehněčí, zúčastnit se místního kávového obřadu a na závěr pohladit patro douškem vynikající whisky z ostrovní palírny. Zajímavé jsou i odkazy na skutečně existující místa – například na sklářský ateliér Fluid, či na bývalou pevnost, nyní muzeum slavné herečky Sarah Bernhardtové. A navíc se Dupin po ostrově prohání v ikonickém Citroenu Mehari!

Osoby a obsazení
Dupin je opět sám sebou – někdy nevrlý a netrpělivý, jindy vstřícný a empatický. Svou kávu potřebuje jako vzduch, který dýchá. Když pracuje na případu, je jako posedlý. Ani po deseti letech, přes úpornou snahu své asistentky Nolwennové, neovládá bretonštinu.

Jeho nejbližší spolupracovník Riwal je fenomén sám o sobě. Chvíli přísně racionální technik a pragmatik, chvíli mystický vypravěč.

Ostatním vedlejším postavám Bannalec tentokrát nevěnuje pozornost. O ženách kolem komisaře se v tomto díle mnoho nedozvíme. Ani o jeho přítelkyni Claire, ani o policistkách Le Mennové a Nevouové. Jen neúnavná Nolwennová, zřejmě podle známé poučky, že za každým úspěšným mužem stojí schopná žena, vypomůže v každé situaci, zjistí jakoukoli informaci a bleskově zařídí nemožné.

Přes drobné nedostatky jako nepříliš nápaditá zápletka a kolísavé tempo vyprávění stojí desátý příběh s komisařem Dupinem za přečtení. Je přece tak příjemné nechat se pohltit letní atmosférou a vychutnat si jedinečné popisy Bretaně, tentokrát sluncem zalité.

Bretanska idyla

Bretaňská idyla
Autor: Jean-Luc Bannalec
Žánr: detektivní román
Nakladatelství: KALIBR
Rok vydání: 2023
Počet stran: 269 s, pevná vazba s přebalem

Hodnocení: 75 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Rozhovor s velkou hvězdou Sunday Music Jamu

vinnie-james 200Velkou zahraniční hvězdou festivalu Sunday Music Jam je folkový zpěvák Vinnie James. Jeho myšlenky by se mohly tesat do kamene a takového nadšence do České republiky byste mohli hledat dlouho. Ostatně, posuďte sami!

...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Mix žánrů: Gideon Devátá

gideon devata 200V květnu vydalo nakladatelství Host první díl zamýšlené trilogie novozélandské autorky Tamsyn Muirové s názvem Gideon Devátá. Jedná se o těžko popsatelnou kombinaci hned několika nesourodých žánrů s osobitou atmosférou nepoznaných sv...

Maturitní ples s hořkou příchutí

svetlovetme 200O knize Najít světlo ve tmě jsem se dozvěděla na jednom semináři tvůrčího psaní, který vedla Michelle Losekoot. Naproti mně seděla usměvavá blondýnka s růžovým pruhem ve vlasech a vypadala, že je fakt v pohodě. Potom, když jsme se jeden po...

Anna Karenina ve společnosti drsných motorkářů

karenina 200Jedno z neméně slavných a nadčasových děl Lva Nikolajeviče Tolstého se rozhodli tvůrci nejnovější rock opery přenést do moderního prostředí motorkářského klubu.

...