Chalupa: Velmi zdařilá prvotina

Chalupa: Velmi zdařilá prvotina

chalupa200V květnu vyšla Pavlíně Křivánkové první kniha s názvem Chalupa a ukázalo se, že se máme na co těšit. Našlápnuto má totiž velmi slibně!

Chalupa má moc pěknou obálku, která na mě na jednu stranu působí decentním dojmem. Chaloupka je zde jen takovým malým domečkem a na jemném podkladu se nacházejí oranžové a šedé padající lístky. Celé to pak vyznívá podzimním, ale také příjemným dojmem.

Pod titulem knihy je oranžová věta: „Dvě ženy, dva odlišné světy, jeden muž.“ A přesně o tom kniha je. Hned na začátku se čtenáři setkávají s Helenou, která je v pokročilém stádiu těhotenství. Její přítel Karel je nezvěstný a ona si musí se situací poradit sama. Na druhé straně je pak Tereza lámající si hlavu nad tím, proč její manžel vybral z účtu větší částku a stále nedorazil domů. Rozřešení na sebe nenechává dlouho čekat – Karel byl nalezen mrtvý, což je pro obě ženy velkou ránou.

Zdá se, že životy Heleny a Terezy nemohou být více odlišné. Zatímco Helena místo života v bytě se svou matkou uteče do valašských kopců za babičkou, Tereze záleží především na kariéře a je městský typ. Důležitým tématem knihy jsou vztahy, a to především ty s rodiči. Tereza se stále snaží najít cestu ke své pubertální dceři, což by nebylo jednoduché samo o sobě, ne tak ještě, když se obě musí vyrovnat se ztrátou blízké osoby. Helena má zase problémy s vlastní matkou, která je nešťastná a osamělá, ale snaží se Helenu ovládat.

Chalupa není úplně odpočinkovým a pohodovým čtením, některé pasáže se nečtou úplně lehce, ale na druhou stranu takový je život. Osudy jsou různé, ne každý má na růžích ustláno a vztahy jsou obecně složité a někdy je potřeba udělat důležité kroky. Navíc si myslím, že se díky přímočarosti, s jakou autorka přišla, v knize mnozí mohou najít. Na druhou stranu jsou však jednotlivé kapitoly krátké a tím, že se střídají osudy protagonistek, tak čtení velmi dobře odsýpá a nemusíte se stránkami nijak prokousávat a knihu přečtete opravdu rychle.

Já jsem na Chalupu byla zvědavá především proto, že mě zaujalo, že je autorka z Valašska a zasadila zde i děj. Usmívala jsem se, když zde byl zmíněný třeba Vsetín, nebo popisovaná nátura místních a podobně. A často jsem také vzpomínala na svou vlastní babičku i dětství obecně.

„Slivovice je všelék. Na bolavou hlavu, do čaje na nachlazení, do kávy na lepší trávení a samotná ve velkých panácích na splín a zlomené srdce. Obtěžkané stromky znamenají úrodný rok. Kvalitní pálenka se pozná podle řetízku drobných bublin. Pokud u hladiny neřetízkuje, není dobrá. Patoky z obchodu jsou dobré tak pro náplavu. Tady si pálí každý sám nebo u souseda. Potají. Velká návštěva se poctí štamprlí. Kdo nemá na zahradě trnky, nemá slivovici, a kdo nemá slivovici, není Valach. Ostatní, vyrobené z jablek, špendlíků nebo smíchané ze všeho, co se najde na zemi, se sice nevyhodí, ale pravé potěšení je jen ze stoprocentní švestkové kořalky. (str. 181)

Ačkoliv se může zdát, že kniha nepřichází s ničím novým, že téma trojúhelníku a mezilidských vztahů je dávno vyčerpané, Pavlína Křivánková dokázala přijít s knihou, která není jednou z mnoha. Je opravdu dobře napsaná a děj je zajímavý jak prostředím, tak postavami. Rozhodně podle mě stojí za pozornost a těším se, co dalšího autorka napíše!

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Přeneste se na Valašsko s knihou Chalupa

Pavlína Křivánková strávila na Valašsku, kde se odehrává i děj její prvotiny, celý svůj život. Malebná krajina zdejších kopců a přímá povaha lidí ji upoutala natolik, že jí zůstane věrná nejspíš napořád. V profesním životě prošla ledasčím. Začínala jako elévka ve Slováckém divadle a moderátorka v několika zlínských rádiích. Nakonec vystudovala jazyky na Ostravské univerzitě a rozhodla se věnovat dráze manažerky v nejrůznějších firmách. Svůj volný čas nejraději dělí mezi sport, cestování a setkávání s přáteli. Píše hlavně po nocích, kdy je všude kolem klid a nic neruší tvůrčí proces. Žije s přítelem a třemi dětmi.

chalupa

Chalupa
Autor: Pavlína Křivánková
Žánr: román
Nakladatelství: Brána (Euromedia Group)
Rok vydání: 2023
Počet stran: 280
Hodnocení: 86 %

Aneta ŽabkováVystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouš...

Pozor na sovu, která nehouká

sova200První detektivka Samuela Bjørka vyvolala obrovskou senzaci. Aby taky ne! Silný příběh s mnoha zápletkami a rozuzlením, které vyrazí dech, to každý autor hned na poprvé nezvládne. Jenže teď přichází další kniha, další díl a s ním spojená velká očekávání. J...

Brontík – Kamarád z pravěku

brontik perexVydejte se společně se svými dětmi na dobrodružství malého Brontíka – dinosaura, který přečkal v ledu několik milionů let. A možná by tam zůstal dalších mnoho let, pokud by ho neobjevily a neodnesly dvě neobyčejně zvídavé děti!

Jidáš Noid Bárta Superstar

Jesus perexPředstavení oblíbeného muzikálu Jesus Christ Superstar se po několika letech opět vrátilo na divadelní prkna. Od roku 2010 jej mohou diváci zhlédnout na pódiu Hudebního divadla Karlín.

...

Chcete nahlédnout pod pokličku filmařiny?

FAMU 200V nakladatelství AMU vycházejí také knihy, které (nejen začínajícím) filmařům vysvětlují teorii, ale hlavně se obracejí k praktickým záležitostem - třeba k tomu, jak psát scénáře nebo jak nakládat se zvukem. Snadno pochopíme, že základy řemesla se lze na...