Typická rodina. Je silnější jejich láska, nebo touha navzájem se pozabíjet?

Jablka ze stromu nepadaji perexČtyři dospělí sourozenci Delaneyovi stojí před neřešitelným dilematem. Jejich matka se ztratila a je velká pravděpodobnost, že s tím má co do činění jejich otec.

Manželé Stan a Joy Delaneyovi měli vztah, ve kterém to jiskřilo i po padesáti společných letech. Nedávno prodali svou proslulou tenisovou akademii, kterou vybudovali od základů, a poté se snažili vymyslet, jak smysluplně trávit důchod do doby, než se konečně dočkají vnoučat. Jedné noci u jejich dveří zazvonila mladá cizinka Savannah, která potřebovala pomoc – a Delaneyovi jí ji poskytli. Nějaký čas žila u nich doma. Krátce poté, co se on nich odstěhovala, Joy zmizela… a i po Savanně se slehla zem. Co se stalo s Joy Delaneyovou? A jaká temná tajemství odhalí sourozenci Delaneyovi o manželství svých rodičů?

Novinka od bestsellerové autorky

Liane Moriarty je oblíbená australská spisovatelka, jejíž knihy se staly celosvětovými bestsellery. Pod pseudonymem Nicol Berry vydala několik románů a knih pro děti, které byly paradoxně úspěšnější za hranicemi Austrálie. Jejím nejúspěšnějším titulem je Manželovo tajemství.

Popularitu si ale získaly i její další romány: Na co Alice zapomněla, Tři přání, Zamilovaná hypnotizérka, Šílené výčitky, Poslední výročí a Sedmilhářky, které se dočkaly i seriálového zpracování. Ve své novince Jablka ze stromu nepadají, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Ikar, detailně zkoumá odvrácenou stránku vztahů v jedné úspěšné a na první pohled šťastné a harmonické rodině.

Co se ukrývá pod naleštěným povrchem?

V knize se střídají dvě časové linky. Jedna se soustředí na současnost, kdy se sourozenci snaží zjistit, co se stalo s jejich matkou, ta druhá se vrací do minulosti, a sice do momentu, kdy na dveře manželů Delaneyových zaklepala bezbranná a zraněná dívka. Podle prvních kapitol se může zdát, že sourozenci drží při sobě a že rodiče jsou milí a empatičtí lidé, kteří žijí dokonalý život. Ale autorka vás rychle vyvede z omylu. Mezi sourozenci vládne skrytá i otevřená rivalita, nesou si v sobě pocity křivdy a zranění z dětství a snaží se vyrovnat s tím, že jejich životy nejsou takové, jak jim je rodiče nalinkovali.

Pokud jde o samotné rodiče, ani jejich vztah není bez poskvrnky, i když ho tak prezentují. O svým krizích a tajemstvích zásadně nemluví a momenty, kdy se vzájemně nenáviděli, vytlačili z paměti. Spolu s dětmi tak uzavřeli jakési křehké příměří, které je zárukou jakž-takž funkčních a pohodových vztahů. Příchod Savanny ale všechno změní. Donutí Delaneyovic děti vzpomínat na minulost, uvědomovat si, že spoustu věcí bylo úplně jinak, než jak je vnímali jako malí, a především vytáhne na světlo světa skutečnosti, které měly zůstat zapomenuté. I Savannah má svá špinavá tajemství, a tak Delaneyovi nebudou jediní, koho dostihne minulost… Nepříjemné následky pocítí všichni.

Pomalé a mnohovrstevnaté vyprávění

Příběhy Liane Moriarty jsou oblíbené především proto, že jsou lidské, procítěné a uvěřitelné. Vypráví o obyčejných lidech, kteří se ocitli v neobyčejné situaci, a přitom dokonale proniká až do jejich nitra a odhaluje i ty nejjemnější rysy jejich povah. Tato dokonale vykreslená psychika postav je tedy zárukou, že její hrdinové budou za každých okolností působit jako lidé, které můžete v životě běžně potkat – a možná v nich poznáte i členy vlastní rodiny.

Kromě rodinných příslušníků dostanou slovo i další postavy: například vyšetřovatelé pátrající po paní Delaneyové, kadeřnice, přátelé i sousedé. Ti všichni přispějí dalšími dílky do komplexní a propracované mozaiky, v níž veškeré tyto zábavné, dramatické i všední mikropříběhy spojují překvapivé souvislosti.

Jak je u Liane zvykem, tempo jejího vyprávění je pomalé. Více než na samotný děj se soustředí na vztahovou dynamiku a postupný vývoj svých postav, takže na samotné rozuzlení budete čekat až do posledních stran. Pokud vás ale baví detailní a zároveň poutavě napsané a realisticky působící psychologické romány, bude pro vás její novinka správnou volbou.

Jablka ze stromu nepadaji

JABLKA ZE STROMU NEPADAJÍ
Autorka: Liane Moriarty
Originální název: Apples Never Fall
Překlad: Šárka Kadlecová
Žánr: psychologický román, pro ženy
Vydáno: Ikar, 2023
Počet stran: 488

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, U Mokřinky

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Kniha Houby aneb Co o nich potřebují zvídavé děti vědět

houby 200Nejen pro mladé čtenáře vyšla v červnu v nakladatelství Pikola poutavá a hravě barevná kniha Liliany Fabisińské plná ilustrací Asie Gwis s názvem Houby, s lákavým podtitulem Podivuhodné skutečnosti ze života hub, o kterých jste neměli tušení.

...

Úspěšný pokus o jiné čtení dějin české literatury

haman200Během loňského roku vydalo brněnské vydavatelství HOST Český a slovenský literární parnasismus, publikaci navazující na dřívější monografii České literární romantično (HOST 2012).

...

Jubilejní 10. ročník festivalu Dokořán ukáže mnoho tváří hudebního divadla

dokoran 200Vážení příznivci hudebního divadla, festival Dokořán pro hudební divadlo se již stal tradiční divadelní třešinkou na závěr sezóny a také letos před vás předestře rozmanitou paletu pozoruhodných uměleckých počinů a nabídne vám odborně s pečlivostí vo...

Severský filmový podzim – Ptáci nad průlivem

ptaci 200I v pátek 10. listopadu jsem vyrazila na film v rámci festivalu Severský filmový podzim do pražského kina Lucerna. Tentokrát padl výběr na válečné drama Ptáci nad průlivem, který přibližuje osudy dánských Židů a pokusy o jejich záchranu před běsnícími nacisty.