Těla jsou jedinečnou knihou, která zobrazuje tabuizovaná témata a rozhodně to není líbivé čtení
Banner

Těla jsou jedinečnou knihou, která zobrazuje tabuizovaná témata a rozhodně to není líbivé čtení

Tisk

TělaTěla jsou románem především o ženách, ale ne nutně pro ženy, jak je to často rámováno u takové literatury. Těla ukazují, co je to objektivizování ženského těla a jak funguje internalizovaná nenávist u žen. Jsou také o vztahu matky s dcerou, o těhotenství/mateřství, které není podáváno jako „nejkrásnější období v životě ženy“.

Když se chudoba rámuje jako selhání

Těla jsou, jak už nám název napovídá, o tělech. Zneviditelňovaných, přehlížených, stárnoucích, společensky nepřitažlivých, sexuálně aktivních, stále toužících po dotecích, po náklonnosti. Román ukazuje, co je to být ženou v dnešním světě, a navíc tou stárnoucí, kterou limituje nejen to, že je ženou, ale také to, že je stárnoucí ženou, že je matkou a že je stárnoucí vdovou. A v Česku jsou tato rizika nejvíce spojená s chudobou žen.

Marie je žena v důchodu, ale finančně jí důchod nestačí ani na zaplacení nájmu a je nucena si přivydělávat hlídáním dětí. Později se vlivem okolností pouští do péče o seniory, které jejich biologická rodina odsunula na vedlejší kolej. Sledujeme Marii a její myšlenkové pochody, její vztah s dcerou, která se po svatbě snaží se svým manželem otěhotnět. Na poměrně malém prostoru je tu rozehráván zcela běžný život, který si však nechce hrát na nějakou literární líbivost, a to dělá Těla velmi silnými.

Těla jsou knihou, v níž jsou společenské (sociální, ekonomické) problémy, které leží především na ženách, převedeny do beletristické formy. Klára Vlasáková otevírá v Tělech spoustu nepopulárních témat, že lze tuto knihu velmi snadno odsoudit. Postavy nejsou sympatické, nejsou schopny si některé věci vyříkat, neumějí vyslechnout kritiku a často se jen pasivně agresivně brání. Postavy jednají zdánlivě iracionálně (pokud máme dojem, že v běžném životě jednáme racionálně, přiznejme si, že žijeme v hluboké iluzi). I těla z Těl jsou totiž ovládána svými obavami, svými strachy, podprahovými reakcemi, společenskými konvencemi a očekáváním.

Nastoluje se tu také tématika objektivizace žen. Ženy jsou objektem touhy, cat callingu a podobně, do té doby, než jsou těhotné. To pak na chvíli přestávají být objektem sexuálního zájmu a stávají se božskými matkami, jakoby jediným smyslem ženy bylo porodit dítě. O podobných tématech v Tělech přemýšlí Róza, dcera Marie. Marie naopak svůj účel splnila, porodila a vychovala dítě, stává se starou a neviditelnou. Ženy jsou tu staveny do radikálních pozic, a tím se vyjevuje i „ženství“, jak jej zobrazuje současný svět – pečující, neschopná odmítnout, stát se matkou je ženské poslání, kurva nebo nenahraditelná, přitažlivé mládí a nepotřebné stáří.

Lhostejnost k jedincům podkopává důvěru v právní stát

V Tělech se objevuje alegorie v podobě mrtvých myší, o které se nikdo nestará a nikdo je nevidí (nebo nechce vidět). Považuji tento aspekt za výborně rozehranou hru Kláry Vlasákové k postoji celé naší společnosti k problémům, které Těla nastolují – od seniorů, kteří rodinu ještě mají, ale jejich těla už jsou pro ně přítěží, až po samotnou společenskou lhostejnost k podobě veřejného prostoru. Učíme se být necitliví k jedincům i davům, často spoléháme, že to za nás vyřeší někdo jiný, a tím se stáváme spoluviníky.

Klára Vlasáková nám nabízí jedno nepříjemné téma za druhým a my jako čtenáři se chtě nechtě pozastavujeme nad kontroverzními a mnohdy až fyzicky nepříjemnými věcmi, které se v běžném životě snažíme nevnímat nebo dokonce ze života zcela vymýtit. U žádných z témat nenabízí ani kousek řešení a Marie tak hlavně vnímá, přemýšlí a koná. V Tělech, troufám si říci, nejde o hledání řešení na těžké problémy, které dennodenně zažívají stárnoucí ženy, jde v nich především poukázat na zkušenost, která je společností zneviditelňována. My sami, když prožíváme běžné dny, nedocházíme k rychlým řešením ze zakoušených situací, zvláště pokud jsou společensky tabuizované, často k nim jen zaujímáme nějaký postoj, zkoušíme je artikulovat jiným. A o tom především Těla jsou. Snaží se předat komplikovanou, nejednoznačnou zkušenost stárnoucí ženy, která je společností stále více odsouvána do pozadí, je na ni pohlíženo shovívavě či nadměrně kriticky, když vyjádří svůj názor. A tak se učí mlčet, aby nebyla pranýřována.

V průběhu čtení neustále naskakuje nepříjemná otázka – skutečně se takto cítí ženy ve věkové hranici, časově přesně neurčené, ale přesto pevné, po jejímž překročení přestávají být viditelné? Na to nemám odpověď, ale poměrně silnou představu Těla předkládají a já nemám důvod jim nevěřit. Slovo tady prostřednictvím Kláry Vlasákové dostaly ženy, kterým nenasloucháme. Nejjednodušším je pak dát je přečíst ženám a zeptat se přímo jich, jak stárnutí prožívají.

Těla

Těla
Autorka: Klára Vlasáková
Nakladatelství: Euromedia Group
Počet stran: 200
Rok vydání: 2023
Hodnocení: 97%

https://www.euromedia.cz/tela/kniha/15823/


 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Román Ozvěny války představuje léčitelku, která se nebojí jít si za svými sny

Historický román Ozvěny války potěší především ženy. Odehrává se v Itálii v době druhé světové války a představuje dívku s léčitelkým nadáním, která má před sebou jasnou vizi o své budoucnosti. Tu ji však naruší otec, který ji provdá proti její vůli. Autorkou knihy je Tania Blanchard a román vyšel pod nakladatelstvím Ikar.

Svůj třetí celovečerní film Vlny natočil Jiří Mádl jako strhující podívanou, jeho drama nemá chybu

Když jsem byl před pár dny v kroměřížském kině Nadsklepí na silném filmu Vlny, tak mě kromě vynikajícího snímku potěšil i potlesk po projekci. Jako svůj třetí film jej natočil Jiří Mádl a podle mého je to strhující podívaná díky příběhu, jeho zpracování, skvělým hercům, kameře Martina Žiarana a vůbec z filmařského hlediska.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

7. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

7 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...

Úsměvné pohádky o motýlech pro děti i dospělé

Pohádkové knížky o zvířatech jsou mezi dětmi jedny z nejoblíbenějších. Přiznejme si ovšem otevřeně, že některá zvířata jsou nám libější než jiná. A motýlci, to je vyloženě pohlazení po duši. Kdo by si o nich nepřečetl rád? Pojďme se podívat, jak se s tímto vděčným materiálem popasoval Václav Bárta v knize o motýlech, co právě vychází v nakladatelství Bambook.

Čtěte také...

Vietnamka, která doma nemá vařič na rýži

Outsider perexNěkdo jim tyká. Další obdivují jejich nasazení. Jiní se zamilovali do jejich jídla. Ale existuje jen velmi málo Čechů, kteří by tuzemskou komunitu Vietnamců nevnímali. Nebo na ni neměli názor. Za každým z těchto lidí se přitom skrývá p...


Divadlo

Svět podle Amanitas – tentokrát s názvem Destinace

Amanitas divadlo 200Prostranství před pražským Cross klubem se v úterý 29. července promění v tak trochu jiný svět, a to svět nového cirkusu. Budete zde moci shlédnout premiéru pouličního divadla s názvem Destinace v podání skvostných Amanitas.

Film

Střihoruký Edward je dokonalá klasika

strihoruky edwardStřihoruký Edward (1990) je dokonalá klasika. Johnny Depp si ve filmu vystřihl roli mechanického nekňuby, nad kterým se ustrne nejeden člověk a zvlhne nejedno oko. Mohl být šermí...