Hrozí nám digitální demence?

Hrozí nám digitální demence?

digidemence perexNa rozdíl od jiných knih, které čtu většinou pomaleji, tuto jsem víceméně přečetla během jedné probdělé noci. Tak rezonovala se vším, co si myslím o přemíře digitálních výdobytků a o užitečně stráveném čase s nimi, že jsem se od ní nedokázala odpoutat. Jasně, že nám počítače, mobily a celá řada dalších digitálních přístrojů ulehčují život a že je potřebujeme, ale je to vždy otázka míry. Jejich zneužívání nás skutečně může ohrozit jak psychicky, tak fyzicky. Jak tvrdí autor, německý neurovědec Manfred Spitzer, digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. Náš rozum nahrazuje umělá inteligence, naše paměť ochabuje, nervové spoje odumírají, ztrácíme schopnost soustředit se a učit se. Podle provedených výzkumů vznikají vinou digitálních médií u našich dětí poruchy učení, pozornosti, čtení, následkem jsou pak úzkostné stavy, otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony k násilí atd.

Mezinárodní výzkumy, prováděné na více než 300 000 patnáctiletých žáků, ukázaly, že nejhorší školní výsledky mají ti žáci, kteří nejvíce ve škole využívají osobní počítač. Překlikávání na počítači patří k nejvýznamnějším faktorům pro ztrátu schopnosti dlouhodobého soustředění. U digitální demence se jedná o ztrátu kritického myšlení, schopnosti orientovat se v houštině informační záplavy. Pokud například pokladní sčítá na kalkulačce 2+2 a nevšimne si, že výsledek 400 je zaručeně nesprávný, pokud NASA pošle do háje (respektive do nekonečného vesmíru) nějaký ten satelit, protože nikdo nezaznamenal, že palce a míle nejsou totéž jako centimetry a kilometry, nebo pokud se bankéř přepočítá o rovných 55 miliard eur, to vše znamená jen to, že už nikdo nemyslí současně s technikou.

Manfred Spitzer vystudoval medicínu, psychologii a filozofii. Vede psychiatrickou kliniku v Ulmu a Centrum pro výzkum učení a neurologie. Není nepřítel technického pokroku. Jen vybízí k tomu, abychom byli – co se nové techniky týká – opatrní. Podotýká krásnou větu: „Přeneseme-li intelektuální práci na digitální média, pak už ji nevykonává náš mozek. Když používáte auto, atrofují vám svaly. Když používáte GPS, atrofuje vám mozek.“ Autor vybízí k omezení konzumního života v rodinách a zabránění vzniku tzv. digitální demence u jedinců i celých národů. Radí: „Vyhýbejte se digitálním médiím. Opravdu způsobují, jak zde bylo mnohokrát ukázáno, tloustnutí, ohlupují nás, činí nás agresivními, osamělými, nemocnými a nešťastnými. Omezte dětem dávkování, protože to je to jediné opatření, které má prokazatelně pozitivní efekt. Každý den, který vaše dítě stráví bez digitálních médií, je čas vyhraný. Pro celou naši společnost pak platí: pokud jde o náš blahobyt a zachování naší kultury, nemáme nic jiného než hlavy příští generace. Přestaňme je systematicky zasypávat odpadky!“

Kniha je velmi pěkně přeložená, graficky působí velmi čistě, obálka je citlivě navržená. Je radost ji držet v rukách a číst.
Knihu vřele doporučuji všem přemýšlivým čtenářům, ale opět nejvíce pedagogům a ministerstvu školství. Jedná se o velmi užitečný příspěvek do diskuse o způsobech vzdělávání našich dětí.

Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum (Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen)

digidemence

Autor: Manfred Spitzer
Přeložil: František Ryčl
Žánr: populárně naučná literatura
Nakladatelství: Host – vydavatelství, s.r.o.
Počet stran: 343
Zdroj foto: Host, s.r.o.

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Režisér Viktor Tauš: „Pracovat s Kaiserem a Lábusem je štěstí“

taus viktor 200Režisér Viktor Tauš debutoval autobiografickým filmem o drogové závislosti Kanárek. Můžete si přečíst, jak na tento film vzpomíná a co pro něj znamenal, ale tento rozhovor se točí především kolem jeho ne...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Vařte s Nejsnadnější kuchařkou na světě

nejsnadnejsi kucharka perexV dnešní době se stává trendem odklon k jednoduchosti a důkazem je i tato nová kuchařka Simplissime s podtitulem Nejsnadnější kuchařka na světě, kterou vydalo nakladatelství Mladá fronta.

Encyklopedie Jamese Bonda detailně nahlíží do světa agenta 007

encyklopedie200Čtyřiadvacátá bondovka s názvem Spectre se od listopadu objevuje i v tuzemských kinech, při té příležitosti také u nakladatelství Mladá Fronta vyšlo aktualizované (již podruhé) vydání Encyklopedie Jamese Bonda, jejímiž autory jsou spisovat...

Vyhynutí včelstev – naše smrt

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i

Saulův syn navrací noční můru minulosti

sauluv syn paraSaulův syn je maďarské drama, které nám jako svůj debutní film přináší režisér a scénárista László Nemes. V českých kinech ho můžeme vidět od 18. 2. 2016. Snímek nově ohodnocený soškou Oscara za neanglicky m...