Když země vydává svědectví dávných zločinů a dvířka minulosti nejdou pořádně otevřít

May perexSouostroví Vnějších Hebrid je kousek země, k němuž sedí nejlépe přívlastek drsná. A jakoby drsné podnebí formovalo charaktery obyvatel ostrovů, jakoby severní vichry přivály pohnuté osudy lidí. Přes to všechno ale souostroví, konkrétně ostrov Lewis, je domovem, místem dětských her, místem, které evokuje vzpomínky na mládí, místem, kam se v těžkých životních chvílích vrací. Tak je tomu i v případě detektiva Finna, muže z ostrova Levis v knize Petera Maye.

Tělo zavražděného muže. Na první pohled k úmrtí došlo před několika staletími. To, co nejdříve vypadá jako práce pro archeology, se změní po zjištění, že k vraždě došlo před nějakými padesáti lety. Finna, vysloužilého detektiva jako kdyby se nechtěla jeho profese pustit, a tak je zatažen do vyšetřování. Zvláštní rozměr do víceméně rutinního postupu nastává v okamžiku, kdy se zjistí, že zavražděný je v příbuzenském vztahu s jeho dávnou láskou Marsaili. Klíčem k vyřešení případu by mohl být Marsailin otec Tormod Macdonald, jeho mysl je ale, bohužel pro vyšetřovatele i rodinné příslušníky, čím dál tím více zastírána mlhami stařecké demence. A skrze tyto mlhy pronikne jako sluneční paprsek záblesk vzpomínek jen sporadicky. Finn se musí spoléhat na své detektivní zkušenosti a svou intuici, což jsou hlavní hybatele, které posunují vyšetřování vpřed.

Peter May poutavě líčí osudy lidí, krajinnou scenérii ostrovů, události současné i dávno minulé, a tovše poskládal ve zdařilý celek. Lidské osudy jsou odleskem drsného ostrovního podnebí. Mezilidské vztahy s minimem výsluní jako kdyby odrážely potemnělost vzniklou v důsledku nízko se valících mraků nad ostrovem, kterými jen tu a tam pronikne paprsek slunečního světla. Krátké léto, krátké chvíle slunečního jasu tvoří paralelu záblesků vzpomínek, které se vynořují z demencí ovládnutého mozku Tormoda Macdonalda. Tyto vzpomínkové pasáže se prolínají s kapitolami, jež líčí dílčí kroky ve vyšetřování dávné vraždy. A právě Tormodovy vzpomínky postupně objasňují události, které předcházely vraždě tajemného příbuzného. Čtenář tak získává navrch nad detektivem, před kterým je o krok napřed, protože už ví, co zůstává vyšetřujícímu zatím utajeno. Prolínání minulosti a přítomnosti rozehraje proměňování čtenářova názoru na jednu z hlavních postav, na Tormoda Macdonalda. Ten není hned na začátku knihy zaškatulkován, čtenář tak musí zpracovávat své proměňující se emoce ohledně této rozporuplné postavy.

Autor se bohužel nevyhnul relativně častému schématu, kdy hlavní hrdina – detektiv nejprve zanevře, nejlépe po tragédii v osobním životě, na svoji práci, pak jej ale okolnosti donutí se k ní více či méně dobrovolně vrátit. Stejně tak zavání otřepaností i návrat na rodnou hroudu a setkání se s lidmi z dob dětství a mládí, s bývalými láskami obzvláště. Ač může čtenář získat pocit, že se podobné postupy velmi často opakují a v mnoha knihách se jedná v podstatě jen o variaci na podobné téma, tak toto schéma prostě funguje. Stejně tak se pomalu ale jistě stává otřepaným námětem drsná příroda severní Evropy a severské státy Evropy vůbec. Na druhou stranu však nutno poznamenat, že právě toto prostředí dodává detektivkám osobitý ráz. Jakoby autoři drsné činy a drsné lidi potřebovali podbarvit i drsným prostředím.

Co se nedá Peteru Mayovi upřít, je schopnost „klamat příběhem“. V několika okamžicích nabude čtenář téměř jistoty, že objevil vraha, jeho motivy, že je mu všechno jasné. Ale další řádky, odstavce a stránky tuto jistotu čtenáři nabourávají, nutí ho přehodnotit vlastní teorie a udržují ho tak v napětí a nutí jej přemýšlet. Právě toto navození iluze „už vím“ a její následné zničení dodává tomuto detektivnímu příběhu šmrnc a téměř nedovolí čtenáři knihu odložit.

Kostlivci ve skříni, dávná provinění a hříchy a práce detektivů v současnosti, opětovná setkání a odpuštění těm, co kdysi před lety vědomě či nezáměrně ublížili. To vše je Muž z ostrova Lewis Petera Maye. Tato kniha jen potvrzuje, že sever Evropy má na poli kultury ceněný vývozní artikl – detektivní román, že ve Skandinávii se nachází líheň spisovatelů, jejichž talent určitě ocení nejeden čtenář.

Muž z ostrova Lewis

May 1

Autor: Peter May
Žánr: detektivní thriller
Vydáno: 2014
Stran: 352
Vydalo nakladatelství: HOST
Překladatel: Linda Kaprová

Zdroj foto: nakladatelství HOST

( 2 hlasů )

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Jiří Daron: Metaloví fanoušci jsou ti nejlepší!

Jiří Daron, Pragokoncert a Tarja TurunenPřesto, že datum v kalendáři a nevlídné počasí za okny naznačují, že festivalovému řádění je pro letošní rok konec, není to docela pravda. Už zítra propůjčí hokejoví fanoušci svůj zlíns...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Každý by měl mít svého tučňáka

tucnak200Co mě naučil tučňák je název nové knihy, kterou vydává nakladatelství Noxi. Jedná se o jedinečný příběh mladého učitele, jehož život významně ovlivnil tučňák Juan Salvador…

...

Cestovatel, věž a červ

cestovatel vez cert200Jedna z kvalitných kníh odbornej literatúry, ďalší zo skvostov Alberta Manguela, v ktorom (žiaľ či našťastie) nájdeme sami seba.

<...

Na podzim do divadla: Listopad

200divO prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte. Tentokrát vás zveme hru s příznačným názvem Listopad v podání Šaldova divadla.

...

Kate Winslet prožívá mrazivé drama v horách

hora mezi nami 200Zima se teprve blíží, ale diváci si mrazivé teploty a všudypřítomný sníh můžou užít v novém romantickém dramatu Hora mezi námi. Podle traileru se může zdát, že se spíš jedná spíše o napínavý thriller – popravdě je film...