Proč dráždí román Aleny Mornštajnové?

Proč dráždí román Aleny Mornštajnové?

Tisk

les-v-dome perexKniha Aleny Mornštajnové Les v domě (pozor, tento text obsahuje spoiler) se stala nejdiskutovanějším českým románem za několik posledních let. Aféru spustila publicistka Eva Klíčová, když ve své recenzi na on-line deníku Alarm autorku obvinila, že komerčním způsobem zneužila komiks kreslířky Kláry Tellnerové, působící pod pseudonymem Toy Box. Ve své dlouhé recenzi nenachází Eva Klíčová na románu jediné pozitivum. Používá emotivní výrazy jako „populistický román“, „uměle splácaná dystopie“, „kýčovitý emokoktejl“, „prvoplánově vybičované emoce“ či „creepypasta“.

 

K pochopení negativního postoje Evy Klíčové napomůže nahlédnutí do jejích dalších recenzí děl, která se dotýkají feministických témat: románu Nejvyšší karta Petry Hůlové, divadelní hry Marka Šindelky Feminista či seriálu Pět let. Hlavní výtkou Klíčové u všech těchto děl je, že i oběti a progresivní charaktery jsou zobrazeny se svými vadami, zatímco i záporné postavy mají své světlé okamžiky. Klíčová vyžaduje zobrazení jasně zřetelné a nepřekročitelné hranice mezi „dobrem“ a „zlem“. Alena Mornštajnová nevytváří takto jednoznačné postavy a hlavní hrdinka románu, která je obětí, se dopustí závažné chyby. Autorka nemohla v očích Klíčové, vyznávající určitou černobílost, obstát. Důvody, proč román vyvolal hněv kritičky, naznačují dvě pasáže recenze: „Mornštajnové románová fikce nám předvádí svět, v němž panuje hysterický záchvat MeToo dobra a kde každý školou povinný kluk je v podstatě jednou nohou v kriminále.“ a „…až křečovitě podrývá důvěru v řešení těchto mimořádně citlivých kauz.“

Je třeba připomenout, že falešné obvinění ze sexuálního zneužití je neobyčejně zřídkavým jevem. Případů, kdy k němu došlo, je možná o několik řádů méně, než počet případů, kdy s ním někdo šermuje, aby bagatelizoval závažnost hnutí MeToo. Je tedy pochopitelné, že zápletka románu způsobila podráždění. Ano, je frustrující znovu a znovu, podesáté, posté, narážet na variace námitky „co když si znásilnění vymyslela.“ Avšak Alena Mornštajnová není bojovnicí proti feminismu a jejím jediným cílem bylo napsat působivou knihu.

les-v-dome

Následovala lavina negativních ohlasů ze strany progresivně orientovaných osobností. Na recenzi Klíčové se v časopisu Reflex odvolává publicistka Kateřina Kadlecová. Její článek je silně emotivní a bohatě stačí ocitovat jeho nadpis: „Zneuznaná Alena Mornštajnová, nově též zlodějka příběhů, si opět stěžuje: na Literu, na kritiky, na všechno“.

Velký ohlas vyvolala reakce samotné Kláry Tellnerové, která je s Klíčovou a Kadlecovou ideologicky spřízněná. Ve svém textu vyjmenovala shodné motivy vyskytující se v románu a v jejím komiksu a Mornštajnovou obvinila z „katastrofálního nedostatku empatie“. Toto převzali mnozí uživatelé sociálních sítí. Vzhledem k tomu, že je Tellnerová známou osobností a v dětství se stala obětí zločinu, který je podle feministického vnímání možná nejhorším ze všech, těší se určité nedotknutelnosti.

Publicistka Barbora Votavová (a dle svých slov kamarádka Tellnerové) následně opět na webu Alarm zkritizovala reakci na kauzu ze strany Mornštajnové i nakladatelství Host. Literární kritika má podle Votavové vést k tomu, abychom „se učili větší empatii a respektu“. Eva Klíčová se ke knize vrátila v podcastu, ve kterém se k ní přidal Jan Bělíček. Autorka podle něj „exploatovala reálné trauma“ a závěr románu i jeho poselství jsou „šílené“.

Pozoruhodné je, že zatímco Les v domě a jeho autorka si v Alarmu vysloužily kritiku, a to ve dvou rozsáhlých textech a jednom podcastu, mnozí nepřehlédnutelní odpůrci progresivních myšlenek pozornosti on-line deníku unikají. O Josefu Hausmannovi, autorovi knih jako Základy mužského šovinismu či Totalitní ideologie feminismu, jsem na Alarmu za celou jeho existenci nenašel jedinou zmínku. Tomáš Magnusek, režisér rasistických filmů, byl letmo zmíněn třikrát, ale nikdy jakkoli hodnocen. O existenci Jaroslava Bartáka, odsouzeného za znásilňování a zneužívání svých asistentek, se z Alarmu vůbec nedozvíte. František Ringo Čech se nedávno přiznal k velmi negentlemanskému chování k ženám. Rapper Smack vyrukoval předloni na albu Chimera Pt. 3: Snake (oceněném cenou Anděl) s texty, které mají k respektu k ženám hodně daleko. Redaktory Alarmu to vše nechalo chladnými. Alespoň mediální hvězdy, které lze považovat za symboly svého hnutí, jako jsou Klaus, Duka či Landa, Alarm pokrývá.

Mornjstajnova

Alena Mornštajnová (zdroj foto FB autorky)

Kritizovat „nadsamce“ je nevděčný úkol. Riskujete, že je váš text leda pobaví a ještě se s ním pochlubí v hospodě před kamarády. Je nesmírně obtížně napsat kritiku, kterou by si tito pánové vzali k srdci. Trefovat se do zranitelných cílů, jako je Mornštajnová či mladí tvůrci seriálu Pět let, je racionální. Máte větší šanci, že vaše kritika dokáže něco změnit. Důsledky této strategie jsou ale nešťastné. „Nadsamci“ budou nerušeně pokračovat v tom, co dělají, zatímco citlivější autoři budou zvažovat, zda se vůbec do vytváření děl s tématem sexuálního zneužití pouštět a riskovat tím hněv progresivních kritiků. O problematice se bude méně mluvit a zájem veřejnosti klesne.

Obvinění z ukradení příběhu se ukázalo jako nepodložené, válec, který se rozjel, ovšem nešlo zastavit. Na sociálních sítích zaznívala kritika údajné necitlivosti a nízké empatie autorky, zatímco publicista Matouš Hrdina (dříve píšící také pro Alarm) vyjádřil v podcastu na seznamzpravy.cz názor, že autorka příběh nenapsala věrohodně, a naznačil, že kniha nesplňuje „morální nároky“ současnosti.

Samotná autorka reagovala velmi skoupě, což je asi to nejlepší, co mohla udělat. Ve chvíli, kdy je dav rozvášněný, znamená jakýkoli pokus o argumentaci či vysvětlení jen přilití oleje do ohně. Je dobré si připomenout, že v ČR vyšlo za posledních šest let zhruba sto tisíc knih. Mezi nimi by se daly jistě najít stovky či tisíce románů, které se dotýkají lidských traumat, a dalo by se diskutovat, do jaké míry tak činí citlivě. Zůstaly bez povšimnutí, zatímco Alena Mornštajnová se stala terčem obrovské kritiky. Nacházela se ve špatnou dobu na špatném místě. Empatii a respekt, tedy hodnoty, po kterých volá Votavová, nelze prosazovat jinak než s empatií a respektem. Je to pomalé a zdlouhavé, ale vede to k cíli. Nezdá se, že by kritiky Mornštajnové vůbec napadlo, že by i o ní měli mluvit s empatií a respektem.

Kdyby se Václav Klaus pokusil napsat na recenzi na Vieweghova Báječná léta s Klausem, nečekali bychom od něj poctivé zhodnocení knihy. Pokud se nás hodnocený text osobně dotýká, sotva dokážeme zůstat objektivní. Kniha Les v domě se dotkla světonázoru Klíčové, Bělíčka a Hrdiny. Stáli před dilematem, zda knihu nestranně zhodnotit, či zda v rámci své recenze učinit svět (podle jejich názoru) o trochu „lepším“. Vybrali si to druhé, což by ostatně na jejich místě udělala většina z nás. Jsme jen nedokonalí lidé. Při čtení recenzí ideologicky silně vyhraněných kritiků je užitečné brát je s nadhledem a nezapomínat, že jejich autoři rádi využijí příležitost šířit to, co vnímají jako „dobro“ – a to i na úkor poctivosti.


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing

Tapír

  • Tapír 3-2023
    4. května vtrhne do vašich trafik stádo nových Tapírů! Tentokrát nás cesty zavedou na africké  Safari, a u nás doma oslavíme 100let...
  • Tapír 2/2023
    Už se těšíte? My ano! Už 9. března (ano milé dámy, v den, kdy budete střízlivět z oslav MDŽ) vychází...
  • Slavíme 8 let
    Dne 22. 2. 2023 to bylo 8 let, co jsme vydali úplně první číslo Tapíra. Tehdy vycházel jen elektronicky.  ...
Banner

Hledat

Rozhovor

Balet a Twerk? V dnešní turbulentní době je třeba upoutat vždy netradičně

balet twerk 200Dva natáčecí dny, 15 lidí na place, 3 kamery, 1 jeřáb a 1 smeták, to je bilance tvorby kontroverzního propagačního videa baletu Národního divadla Brno s názvem Balet a Twerk. Jeho cílem bylo přiblížit ...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Čtěte také...

Děti pozor, je tady Pigy!

pigy 200Pigy není jen obyčejné růžové prasátko, je to skvělý kamarád, který nesnáší nudu a rád si s dětmi zacvičí nebo je něco naučí. Za jeho vznikem stojí mediální společnost Lagardère Active ČR, která provozuje také portál Pigy.cz. Na něm najdou děti spoustu...


Literatura

Nejkrásnější výlety na tajemná místa

vylety perexV květnu vydalo nakladatelství Universum další ze své edice Rodinné toulky - Nejkrásnější výlety, tentokráte se zaměřili na tajemná místa. Jelikož se blíží prázdniny a počasí láká na výlety a objevování neokoukaných míst v naší malebné zemičc...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Filmový ráj otevře své brány již po třicáté osmé

altO tom, že občas se může vyskytnout peklo na zemi, netřeba pochybovat. Zda je však na zemi ráj, nad tím by se musel nejeden zamyslet. Skalní filmový fanoušek to však rozhodně nebude, neboť ten o jednom filmovém ráji ví. Pravda, otvírá své brány jen na pár dní...