IZRAELSKÁ CHOREOGRAFKA, TANEČNICE A ZPĚVAČKA SMADAR EMOR POVEDE DÍLNU PRO VEŘEJNOST VE SLAVONICÍCH – BUDEME OBJEVOVAT MELODICKÉ TĚLO

IZRAELSKÁ CHOREOGRAFKA, TANEČNICE A ZPĚVAČKA SMADAR EMOR POVEDE DÍLNU PRO VEŘEJNOST VE SLAVONICÍCH – BUDEME OBJEVOVAT MELODICKÉ TĚLO

Tisk

Smadar 200Dnešní hektická doba nás nutí zapomínat na přirozené potřeby jak např. vyjádřit radost a smutek. Během tradiční týdenní dílny Hlasohledu v malebných Slavonicích, určené jak profesionálům, tak široké veřejnosti, budeme společně se Smadar Emor hledat svůj autentický vnitřní hlas, rozvíjet osobní tvořivost, abychom neztratili svou individualitu, obohatíme škálu vyjadřování, ve zpěvu řeči i v pohybu. Smadar melodické tělo přirovnává k Afričanům, kteří mají přirozený vztah k rytmu: „…když jdou celé tělo jakoby zpívalo, a když zpívají, je v tom rytmus, cokoliv dělají je rytmické – když vaří, jdou pro vodu…je to jako vlna na které se stále vezou.“

 

Každý den se bude skládat ze tří bloků, kdy se propojí dech, pohyb a hlas. Bude se rozvíjet osobní tvořivost a improvizovat ve skupině. Rozšíří si dynamika, barevnost a objem hlasu. Sólově i ve skupinách se budou vytvářet malé kompozice "vokálního tance".  Otevře se tělo vůči přirozeným impulzům a k pohybům se plynule přidá hlas. Půjde se opravdu do hloubky sebe sama, hluboko do vlastní muzikálnosti a hlasu.


Druhým doplňujícím předmětem bude práce s dechem, kterou povede Petra Urbanczyková (www.dychat.eu). Přihlásit na dílnu se lze přímo na webu Hlasohledu www.hlasohled.cz / http://goo.gl/F9vPmC 

 Smadar 1

Smadar Emor nám ještě před příletem odpověděla na několik otázek.

Jak vás napadlo propojit tělo a hlas?


Je to prastará záležitost, všichni jsme se narodili se znalostí pohybu a hlasu. Naše tělo je ozvučná skříňka pro náš hlas, vše je krásně propojené. To v západní kultuře jsme začali oddělovat různé prvky, které byly postupně sceleny do samostatných uměleckých oborů, a tak tanečníci nepoužívají hlas a zpěváci nepoužívají své tělo.  Tato organická a přirozená vlastnost, která vždy povzbuzovala náš vnitřní hlas uvnitř těla, z nás postupně vyprchala.


Během své kariéry choreografky a tanečnice jsem postupně pochopila jak mocná je tato spojitost, když splyne vizuální a zvuková stránka. Dodnes s tímto propojením zabývám společně se svými spolupracovníky v centru Synapsa, kde zkoumáme vliv lidského hlasu a pohybu na rozvoj lidské tvořivosti. Týká se to jak umělecké tvořivosti, ale i terapeutického a duchovního rozvoje.

Co byste poradila nezkušenému jedinci, který by rád zpíval a tančil?


Zpívání a tanec je tak přirozená věc k vyjádření sebe sama, nebojte se toho!!! Je to dar, který je naší přirozenou vlohou od pradávných dob, není to jen záležitost profesionálů, každý by měl tyto schopnosti využívat, například pro jeho blahodárné účinky na tvořivost.

Smadar 2

Jak vaši žáci přijímají toto vzájemné propojení pohybu a hlasu? Čeho si na dílnách nejvíce cení?


Při dílnách mi lidé velmi často říkají: „Je to jako když jsem se vrátil domů…“ protože je to vrozený jazyk těla a duše. Ve východním Japonsku, v Indii, v Africe i v Brazílii i mezi indiány v deštných pralesích je integrace pohybu a hlasu běžnou součástí jejich kultury, je přirozená. Všechny rituály jsou založeny na společném tanci a zpěvu. Nepotřebují se to učit…
Myslím, že lidé nejvíc oceňují nabytí vnitřní svobody a tvořivosti, splynutí s prapůvodním zdrojem života, který jim přináší spokojenost a radost a zároveň i schopnost vyrovnat se s životem a různými změnami. Ten zdroj nacházejí např. ve spontánnosti a autenticitě.

Co Vás asi nejvíc ovlivnilo? Odkud jste čerpala inspiraci?


Nejvíc na mne asi zapůsobil neotřelý přístup k divadlu polského divadelního režiséra a teoretika Jerzyho Grotowského, který tolik ovlivnil současné divadlo. Mezi dalšími to byla Moud Robar umělkyně a učitelka z Haiti, také to byl tanec Butó, kontaktní improvizace, pohybová notace, ale i další různé metody, které využívají hlas.

Smadar 3

O čem bylo vaše první představení?
Byla to performance „ From Afar“ v roce 1988 na výšině Sijón. Lidé byli na jednom kopci a sledovali přes údolí tanečníky, kteří byli za údolím na jiném kopci. Pracovala jsem na tom s deseti tanečníky asi rok. Zaujalo to televizi, která o tom natočila film. Byl to velmi neobvyklý zážitek, na výjimečném místě mezi starým a novým Jeruzalémem, nabitý politickou i duchovní atmosférou.
 


Tradiční židovská víra zapovídá ženám zpívat? Co si o tom myslíte?
Zapovídá se jen zpěv před muži. Tem důvod je pravděpodobně daný tím, že hlas je spojený se sexualitou a pokušením a tak to není úplně vhodné.

Co byste si asi nejvíc přála, jako choreografka?
Pracovat na „vokálních tancích“ s profesionálními tanečníky, kteří budou schopni zpívat and využívat hlas v celé šíři uměleckého projevu. Není to moc jednoduché naučit lidi využívat této spojitosti. V Izraeli také stát příliš nepodporuje kulturu a tak je mým snem, sen kteréhokoliv umělce, v tomto případě najít dlouhodobého podporovatele „vokálního tance“.

Smadar 4

Smadar už vedla dílnu v Praze v roce 2013, dokument je nahlédnutí na webu

Smadar Emor vystudovala Bezalelovu Uměleckou Akademii a Rubinovu Hudební a taneční Akademii v Jeruzalémě. Ovlivnila ji Feldenkraisova metoda, Alexandrova technika,  kontaktní improvizace,  tanec buto, terapie hlasem v pohybu u Paula Newhama (GB) a staré resonančně léčebné písně různých kultur. Posledních dvacet let učí technikou “hlas v integraci s pohybem”, tedy metodou, kterou vyvinula na základě zkoumání životních zdrojů  a způsobů, jak tyto zdroje prožíváme skrze lidské tělo a hlas. Vede semináře pro tanečníky, zpěváky a herce na různých uměleckých školách v Izraeli i v zahraničí. Založila “Centrum Synapse pro výzkum lidského hlasu”. Věnuje vlastní umělecké tvorbě.

www.hlasohled.cz


 

Přihlášení



Román Všechny naše životy je skvělé čtení na léto. Je snazší žít životy druhých, než ten vlastní

Jako závan letního vánku, který nese chvíle pohody, přátelské atmosféry a příslibu blížících se prázdnin. Takový je román „Všechny naše životy“ od francouzské spisovatelky Sophie Astrabie. Pohladí vás po duši a zahřeje u srdce. Nemusíte nad ním hlouběji přemýšlet, stačí se jen nechat unášet jeho jemným kouzlem. Co si více přát, když si potřebujete prostě jen odpočinout a uvítáte společnost nenáročné a milé knihy.

Setkání s C. G. Jungem poskytlo nakladatelství Portál. Schůzka je to parádní!

Pokud patříte mezi příznivce C. G. Junga, nová knížka z nakladatelství Portál bude pro vás opravdovou lahůdkou, která vám rozzáří oči. Publikace přináší výběr z Jungovy tvorby i pozůstalosti, ale i vzpomínky jeho blízkých či dalších osob, které se s ním setkaly a spolupracovaly. Knížka je velmi pestrá a zajímavá, můžete se k ní opakovaně vracet. Já jsem neskutečně nadšená, protože patřím mezi velkou obdivovatelku Junga a takovou knihu jsem si nemohla nechat ujít.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Exkluzivní rozhovor s Káčou Černou, talentovanou stvořitelkou Feny Art!

bodypaint perexTato sympatická třiadvacetiletá Plzeňačka se dosud věnovala především kresbám a malbám portrétů. Ovšem to nebylo zdaleka to jediné, čemu se tato umělkyně upsala. Její značka se otiskla i do látky. Kus Feny Artu si tedy člověk nemusí jen pov...

Výchova štěněte – ideální příručka nejen pro nováčky!

Nakladatelství Kazda vydalo v únoru úžasnou praktickou příručku Výchovu štěněte od trenérky psů Kathariny Schlegl-Koflerové. Pokud si plánujete pořídit malé chlupaté štěstí nebo vás zajímají aktuální trendy ve výchově štěňátek, tato kniha je pro vás nutnost!

Čtěte také...

Sabina Laurinová je osobnost s nohama na zemi, říká moderátor

Zboril Laurinova perexModerátor Jiří Zbořil pořádá komponovaný zábavný pořad s herečkou Sabinou Laurinovou. „Je plný humoru, dobré nálady a hezkých písniček z muzikálů, ve kterých jsme společně nebo každý zvlášť vystupovali. Zavzpom...


Literatura

Dánský thriller roku: Chlapec v kufru

chlapec v kufru uperexChlapec v kufru je dánský thriller od dvou autorek Lene Kaaberbalové a Agnete Friisové, který byl přeložený do 27 jazyků. Jeho úspěchu se člověk nemusí divit, příběh chytne a nepustí. 

Divadlo

Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

altUmíte přesně určit hranice své představivosti? Co je pro vás tak akorát a co je už příliš? Belgické uskupení CAMPO se vás neptá, co zvládnete vydržet, parta z Gentu jen předvádí a neručí za následky (a možné psychosoma...

Film

SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ

svety na pokrac 200Pětatřicetiletý badatel v audiovizi Radomír D. Kokeš, spjatý s brněnskou univerzitou, se čtenáři komunikuje už déle než celé desetiletí (hlavně skrze časopis Cinepur).  Nedávno se představil knihou Rozbor filmu, shrnující výsledky p...