Kristýna Freiová: „Ráda bych žila to, o čem píšu.“

Kristýna Freiová: „Ráda bych žila to, o čem píšu.“

Tisk

freiova 200Rozmlouvat s českou spisovatelkou Kristýnou Freiovou se mi poštěstilo docela nedávno. Společně jsme si povídaly o knížkách, o hrdinech jejích románů, o inspiraci i jen tak o životě. Pro mne bylo velmi přínosné posezení s ní u šálku čaje v domku skrytém v zeleni.

 

Její romány lze zařadit k historickým fikcím. Ovšem nač škatulkovat, každý by si měl udělat názor sám. Co někdo považuje za možnou spekulaci, fikci, jiní mají za skutečné. Proto hned v úvodu navrhuji: zkuste si přečíst autorčiny romány, jeden nebo všechny čtyři, které dosud vydala. Pak najdete jistě vlastní odpověď sami.

Inspirace dřímá všude

Kde bere autorka témata pro své příběhy? „Sama přesně netuším.“ Na otázku, zda se jedná o spekulace, říká: „Podle mne ve spekulacích žijeme. Vnímám je dnes a denně. Ráda bych žila to, o čem píšu. Své příběhy cítím kolem sebe. Ale už se vlastními pocity tolik netrápím, netýrám se jimi jako dřív. Posunula jsem se dál od chvíle, kdy jsem před šesti lety začínala. Lépe komunikuji s ostatními, zlepšila jsem se ve vystupování na veřejnosti, vlastně psaním učím i samu sebe.“

Alternativní svět Kristýna objevila, když se seznámila s automatickým písmem. Próza si ji pak našla. „Galilejcův příběh se mi psal asi nejsnáze. Vytvořila jsem ho za tři měsíce. Pak ale nastalo roční hledání nakladatele, časté odmítnutí rukopisu bylo hodně deprimující.“

Složitou cestu za nakladatelem dobře zná snad každý spisovatel. S Kristýnou ji prošlapávala její maminka Marcela, vlastně dceřina manažerka. Nutno dodat, že román Galilejec je jiný, pro mnohé ze čtenářů, tedy i nakladatelských redaktorů nezařaditelný. V období tohoto hledání Kristýna začala koncipovat a posléze dokončila svou druhou knihu – Nesmrtelného hraběte.

Cesta k nakladateli a dalšímu příběhu

„Všechny vstupy z té doby se překlopily do románu. Vznikl příběh se záhadami a tajemstvími, hledáním pravdy v životě. Určitě nejde o autobiografii, ale všechno tam je. Proto to nemá hrabě jednoduché. Galilejec je proti němu radostnější a má v sobě víc síly. Vzkříšení funguje.“

V autorčiných románech objevujeme velmi silný motiv – je jím žena, ženský princip. „Pro mě je žena opěrný pilíř, drží svého hrdinu, pomáhá mu. Hybatelem děje je muž, on jej posouvá dál. Pro mě je to hrdina, válečník, mužská energie. Ta je v dnešní době v pozadí, muži jako by stáli v ústraní, jsou zakřiknutí a společnost se proto neposouvá správným směrem. Obraz muže-hrdiny uvadá, stává se z něj bájná postava.“

I když se zdá, že svět plyne od špatného ke špatnému od nepaměti. Ženská a mužská energie spolu soupeří, jako kdyby se nesnesly. Jak jdeme stoletími, máme tyto spory stále před očima. Právě ony skutečnosti tu a tam vykvetou ve všech čtyřech románech (Galilejec, Nesmrtelný hrabě, Lucifer a Markétka, Temnota), poukážou na současnost, ale autorka hned ona kvítka umlčí, aby čtenář hledal pravdu sám. Nejvíc s tímto principem pracuje v posledním románu, který vyšel letos.

freiova 1

Temnota mezi námi

„Na Temnotu moji čtenáři reagují dvěma způsoby. První ji přečtou jedním dechem, i se k ní vracejí. Druzí tvrdí, že se jim čte z mých knih nejobtížněji. Ovšem není jasné, zda je to kvůli stylu, obsahu nebo má na to vliv sama skutečnost. To mi nikdo přesně nespecifikoval.“

Temnota je žena, proč asi? „Od začátku tomu tak bylo, mám její předobraz v sobě. Je protipólem boha, a to je muž. I kdybychom tvrdili, že Vesmír je bezpohlavní a pohlaví kdysi nebyla, jakmile vznikl jazyk, muselo se vše rozlišit, aby se vyjasnil ženský a mužský princip. Temnota není zlá, ona je systém, spouští jej. V konečném důsledku se stává zápornou osobou, ačkoliv by to tak nemuselo být. Stejně jako my, je tažena systémem a sama se jím ničí. Jediná možnost, jak to zastavit, je systém opustit.“

Abychom tohle dokázali, musíme v sobě najít odpovědi. S tím nám může pomoci román Temnota. Mnohé je v něm naznačeno a vysloveno. Protože onen princip je tu s námi pořád. Jenže zmizela dovednost s ním komunikovat. Proto tápeme, hledáme vůdce, spasitele, vyvíjíme filosofie a jiné nauky. Je těžké uvědomit si, s čím a proti komu člověk bojuje. Málokdo dokáže správně pojmenovat věci.

„Malé nápravy jsou tím pravým, každý nepatrný krůček směřuje k velkému posunu. V Galilejci Ješua říká, že se nám dveře otevřou, když se nebudeme dívat. Proto každý krok dopředu může přispět, jen musíme být trpěliví a musíme pro to něco udělat. Představuji si velkou zanedbanou zahradu, z níž vedou staré zrezivělé dveře, které nelze otevřít. Zámek je zaseknutý, klika rezavá. Pokud se budeme snažit a neustále na ně tlačit a viklat s nimi, jednoho dne nás pustí ven, pokud u nich zůstaneme sedět a budeme čekat, až někdo přinese klíč, nic se nezmění.“

freiova temnota

Vlado Drákula první po Temnotě?

Svou čtvrtou knihou autorka uzavřela jeden okruh. Má v plánu nějaké novinky? „Temnota přinesla konec jedné série. Přineslo mi to drobnou potíž. Byla jsem zvyklá psát, jenže příběh se uzavřel. Navíc poslední tři roky mi nepřišly příliš pozitivní, nejsou nakloněné kreativitě, alespoň u mne. Někteří tvrdí opak, uzavřeli se doma a tvoří. Ale na mne působí neklidné nálady a nepříznivé energie ve společnosti, které mi nedají prostor. Jako kdybych nabyla dojmu, že nic nemá smysl.“

Ano, od vzruchů a podivných úkonů je třeba se oprostit, nepouštět je k sobě. Je potřeba se přestat hnát kdo ví kam. Všeho s mírou. Lze přesto navázat na Temnotu?

„Určitě lze. Každý autor užívá podobné myšlenky v každé své práci. V novém rukopisu určitě bude něco podobného. Několik příběhů mám rozepsaných a uložených na příště. Nyní jsem se vrátila k historické fikci z patnáctého století, tedy z doby Matyáše Korvína, kdy se rozezněl mýtus o Vladovi Drákulovi.“ Historické téma tedy opět zvítězilo. „Je třeba podotknout, že i současnost mne hodně inspiruje. Budu psát o hradech, tedy si lépe představím, jaká v nich byla zima, když i my se můžeme bát, že nebude čím topit. Hlavně se však chci zaměřit na tehdejší politickou situaci, která v knížkách o Drákulovi moc nebývá uváděna. Chci ukázat, jak si mocní užívají moc, zneužívají svůj vliv. Díky fikci jim dám protivníka, který je usměrní. V reálném světě je to těžší, ale bezmocní nejsme. Stačí, když se lidi spojí. Chybějící nadpřirozená síla, se kterou lze působit v románech, se nahradí kvantitou, jež mocné umravní.“

Kristýna Freiová má ještě jeden sen. Chtěla by napsat příběh z druhé světové války o lásce ruského vojáka a východopruské šlechtičny. Současnost takovému tématu moc nenahrává, tak zůstane námět ještě chvilku v šuplíku.

freiova1

A chvíle volna?

Jak tráví Kristýna okamžiky, kdy nic nemusí dělat? „Nejradši rozjímám, nejlépe mi to jde vleže. Jenže to se pak dostanu do nevědomého stavu, a když se probudím, napomenu se, kolik času jsem promarnila. Ráda sleduji filmy, seriály, tedy hledám inspiraci. Občas vyrazím i na procházku, dostat se do pohody, uklidnit myšlenky, které se mi honí hlavou. Základem však zůstává ono rozjímání, třeba vsedě pod stromem, nebo ještě lépe, na pohovce v obýváku.“

Za rozhovor a příjemné chvíle děkuje Jana Semelková

PS: Romány Galilejec (2017 a 2021), Nesmrtelný hrabě (2019), Lucifer, Markétka (2020) a Temnota (červen 2020) zakoupíte prostřednictvím autorského webu www.kristynafreiova.cz, nebo prostřednictvím e-mailu Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript .


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Sami si vytvárame svojich nepriateľov cez svoju pasivitu

iv 200V kníhkupectve Panta Rhei v Bratislave 8. septembra pokrstil knihu Štěstí na míru český motivátor a autor bestsellerov o osobnostnom rozvoji Ivo Toman. Slovensko mu je dôverne známe, keďže na ňom vyštudoval ...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

6. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

6 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovníkům...


Literatura

Továrna na panenky – o vzácnosti svobody

TovárnaV továrně na panenky v Londýně, kde Iris pracuje, plynou dny jeden za druhým a všechny jsou stejné. Ve stejnou dobu vstávat, ve stejnou dobu obědvat a jít spát. Pracuje tu se svou sestrou Rose, která se bez výhrad podvoluje tomuhle způsobu života. Iris vša sní o něčem jiném – její váš...

Divadlo

Vězeňský kvintet

vezensky kvintet200Máj - lásky čas. Jaro je v plném květu a omamná vůně vítězství se line osvobozenými pražskými ulicemi, jež se stávají němými svědky příběhů se šťastnými konci i přívalů radosti vyvěrajících z návratů, setkávání a toliko kýžené t...

Film

Příliš tenká hranice mezi padoušstvím a hrdinstvím

zadusni obet perexZuří první světová válka. Rakouské impérium se pomalu, ale jistě blíží k svému konci. Komisař Mondl přijíždí z Vídně do malého českého městečka, aby vypátral pachatele vraždy mladého důstojníka, kterou místní četníci považují za...