Rozhovor se zpěvákem kapely The Rasmus - Lauri Ylönen.
Banner

Rozhovor se zpěvákem kapely The Rasmus - Lauri Ylönen.

Tisk

lauriNaše redaktorka Pavlína Kohoutová, která žije ve Finsku, vyzpovídala zpěváka Lauriho z kapely The Rasmus. Hovořili o jeho sólovém albu s názvem ,,New World´´, o tom, proč se rozhodl vydat sólové album, první singl a o jeho rituálech před koncerty…

 

 


Úplně na začátek bych se zeptala, proč ses rozhodl vydat své sólové album?

Už dlouhou dobu v kapele vtipkujeme, že pokud napíšu nějakou písničku a ostatní ji nemají rádi, tak mi kluci vždycky říkali, že si ji můžu dát na svou vlastní desku. Teď to vypadá, že už mám docela dost takových ,,špatných,, písniček, že teď už je asi ten správný čas, dát je na jedno album. Chtěl jsem zkusit něco jiného, něco víc elektronického. Zkoušeli jsme s The Rasmus hrát některé z těch písniček, třeba Heavy nebo In the City, ale nebylo to ono. Ty songy jsou tvořené na počítači a s klávesami, takže jsou stylově odlišné, než co normálně hrajeme s The Rasmus. Takže jsme nechtěli měnit styl, na který jsme zvyklí. Navíc už taky pracujeme na nových písničkách pro The Rasmus, takže jsme to nechtěli míchat dohromady.

V tvém prvním singlu s názvem Heavy, spolu s tebou vystupuje malá postavička Amanda. Zajímalo by mě, kdo ji vytvořil a proč se jmenuje právě Amanda?

No, já jsem chtěl mít takového mazlíčka, co by mohl být takovou hlavní postavou, v mých klipech. Už jsem měl nějaké prototypy, na kterých jsem sám pracoval, ale finální verzi vytvořil jeden profesionální designér ze Švédska. Třeba to světlo v jejich očích, jak bliká, to byl můj nápad.No a jméno, to přišlo při natáčení videa, byla tam jedna malá holčička, dcera jedné z našich slečen, co se mi staraly o make-up, bylo jí 7 let a já jsem se jí zeptal, jaké jméno by jsme měli dát té postavičce a ona řekla Amanda, protože tak se jmenuje i ona. Takže je to dětské jméno a já si říkal, proč ne.

Když jsem si pročítala texty tvých písniček, ale i texty The Rasmus, mám z nich pocit samoty nebo tu samotu nějak popisují. Co tě vede k tomu nebo proč se tak často v tvých textech objevuje tohle téma samoty?

Nooo, (chvíli přemýšlí ) … Asi mám rád ten pocit, být sám. Být v té náladě. Tenhle pocit samoty můžeš mít, i když jsi obklopen spoustou lidí kolem sebe. Třeba jako v písničce In the City, tam je taky ten pocit, že se procházíš velkým městem. Natáčel jsem v Las Vegas a cítil jsem, že tam nepatřím, procházel jsem tou rušnou ulicí a chtěl jsem to tak nějak ukázat i v tom videu, že se můžeš cítit sám, i s lidmi.

Přesto že je v tvých textech tolik samoty, tak je tam i taková ta naděje, že tam je nějaké světlo, na konci tunelu…

Já si myslím, že jsem asi pozitivní člověk, tak nějak tím směrem přemýšlím. Myslím, že přemýšlímpozitivně, ale myslím, že mám taky takové momenty, kdy se ponořím do těch nejhlubších, temnějších myšlenek a zůstat v těch myšlenkách na okamžik. Mám rád, když si můžu nechat zadní vrátka pootevřené a vrátit se zpět k životu. Rád si hraju s pocity, když se cítím smutně, tak hraju smutné melodie na kytaru a z toho pak vyjde smutná písnička. Zase když se cítím šťastný, tak poslouchám veselou hudbu, dělám věci, co mě dělají šťastným.

Takže podle toho, jak se v danou chvílí cítíš, z toho pocitu pak vzejde nová písnička?

Ano, tak nějak. Nemyslím si, že není špatné být smutný, pokud víš, že se z toho smutného pocitu, můžeš sám dostat. Že máš i nějaký důvod, být šťastný.

V jednom z textů tvé písně zpíváš ,, Řekni mi, že mě miluješ, pověz mi lež,,. Věříš v to, že je někdy lepší říct lež, něž čistou pravdu?

Taková ta nevinná lež,… Já si myslím, že to je v pohodě. Někdy. Já jsem hrozně špatný lhář. Nedokážu mít kamennou tvář. Jde to na mě snadno poznat, že lžu. Takže to radši ani nezkouším.

Přemýšlel jsi už o tom, jestli si pozveš nějaké další umělce, zpěváky, kapely, jako hosta na své sólové album?

Ano, do budoucna určitě. Se svým sólo albem můžu zkoušet různé šílené věci. Cokoliv, co udělám s tímhle projektem, tak mi to bude tak nějak odpuštěno. Můžu dělat legrácky ve videích při natáčení, je to více umělecké a umožňuje mi to dělat, co chci, i tyhle bláznivé věci. Líbí se mi ta volnost, můžu tak uniknout z reality, do svého vlastního světa.

Uvolňuješ se nějak před výstupy, než se postavíš na pódium?

Pro mě, jako pro zpěváka, je dobré mít parní lázeň. Mám je rád s eukalyptem. Je to lepší než sauna, kde jsem skoro každý den.

Mně přijde, že Finové jsou skoro pořád v sauně…

Ano, je to tak. Když můžu, jsem tam každý den. Mám teď i doma tu parní saunu, takže si užívám obojí. Je to skvělé na relaxaci. Mám taky loď tady ve Finsku, takže strašně rád jen tak jezdím na lodi, kolem do kola. Uklidňuje mě to.

Jak sis užil práci na obalu svého alba a celkově při natáčení videí?

Já jsem si hlavně užíval natáčení. Všechno kolem tohohle sólo projektu, je dělané spontánně. Třeba mě tak napadlo, že teď třeba udělám tuhle písničku, a tak ji udělám, nahraju ji a pak jdu na další. Mám rád, když nad tím nemusím moc přemýšlet, co a jak by mělo být. Prostě to udělám, jak chci v tu danou chvíli. Třeba v jednom z videí, jsem si říkal, že to chci udělat ve Vegas, společně s Amandou a že to pořádně rozjedeme. Takže jsme vzali kameru a zajeli do Vegas a natáčeli na různých místech.

Takže to je tak jednoduché, natáčet? Ty, Amanda a kamera.

Jo, spíš jsme tak improvizovali.

A jaký to byl pocit, se procházet ve Vegas bez trička?

Co bylo zajímavé, že lidé se ani nedívali. Nepřišlo jim to vůbec divné, že se tam prochází nějaký chlap, s černou páteří na zádech a s hračkou. Asi je to tím, že tam je daleko víc divných lidí, takže jim to nepřišlo neobvyklé.

Použil jsi nějaké starší texty, co si měl třeba už dříve napsané a schované v šuplíku, nebo jsi napsal úplně nové texty?

No, vlastně jsem si v hlavě začal psát nové album pro The Rasmus. Ale později, to nabralo spíše směr, pro můj sólo projekt. Inspirovala mě třeba návštěva Pauliho (kytarista The Rasmus ) v Singapuru. Měl jsem nějaké nápady a hrál jsem mu je. Nebo jsem mu vykladal, jak jsem si povídal s jedním taxikářem o svobodě projevu, že mě to inspiruje k psaní ,,heavy,, hudby. A takové různé spontánní věci. Ten den jsem se pak vrátil nahotel a napsal celou písničku, což mi normálně trvá dlouho, protože většinou dlouho přemýšlím, co napíšu. S tímhle albem jsem si mohl pohrát. Nebylo třeba napsat dlouhý text, stačilo mi jen pár vět a text byl hotový. Text nemusí být vždycky dlouhý příběh, navazující na sebe. Někdy stačí jen pár vět, třeba jako text ,,Tell me you love me. Tell me a lie. What are you wating for. Něco jako, let ‘s go and f*ck. (Pojď si to rozdat). Víš jak. Prostě něco takového jednoduchého. (smích).

No já jsem si říkala, že na začátku písničky, je dlouhá předehra, pak dvě tři věty a zas dlouhou dobu nic, jen hudba. Říkala jsem si, jako že to je všechno? Nic víc tam nebude?

Přesně! Říkáš si, co je tam špatně. Že by zapomněl zpívat? 5 minut nic, jen hudba? Nuda! Stejně jako na jednom koncertu. Lidi stáli a říkali si, proč se nic neděje. Ale to je to, co teď dělám, více elektronické hudby. S The Rasmus je to něco jiného, stejný styl. Ale tohle, chci, aby to bylo něco jiného. Chci jít víc do extrému, více techno, nevím, uvidím.

new world

Zajímalo by mě, na obalu tvého alba je otevřená hlava, z které vystupují různé budovy. Je to taková nějaká tvoje představa, toho nového světa?

Dalo by se říct, že ano. Můj kamarád vytvořil tu hlavu a já jsem s ním na tom pracoval. Měl jsem ten nápad, že bychom tak mohli vidět, co se odehrává v mé hlavě. Povídal jsem si s ním o tom, že mám rád architekturu, že je to můj koníček. Každý den si kreslím nějaké budovy a čtu na internetu o architektuře. On přišel s myšlenkou, že bychom mohli propojit architekturu s tou hlavou, s myšlenkami v mé hlavě. Mám rád zelené věci, listy, a i tohle jsem chtěl mít v té své hlavě, taky vodu, cokoliv. Tak jsem mu nechal volnou ruku a on to dotvořil. Ono stačí mít nějakou představu o tom, co chceš vytvořit. Nemusí to být nějaká obrovská myšlenka. Něco třeba jako, že chci udělat album, co by se dobře poslouchalo v noci za volantem. Jako noční hudba. To je dostatečná představa, nápad na to, vytvořit album. Takže jsem hledal různé melodie, co by se hodily, k noční jízdě. Vlastně první pracovní název alba byl Night ride (Noční jízda).

Která z písniček bude druhým singlem? Pracuješ už na dalším videu?

Zatím ještě nevím. Několik lidí pracuje na remixech prvního singlu. Nějací Dj´s z různých míst světa a já jsem docela zvědavý, co s tím udělají. Takže druhý single, to rozhodnu později. Určitě bych chtěl udělat další video s Amandou. Je teď součástí toho všeho, nemůžu ji opustit. Je to můj miláček.

Přemýšlela jsem o tom, jestli tě napadlo, udělat třeba takové malé panenky, malé Amandy. Fanoušci by určitě chtěli mít jednu Amandu i pro sebe

Já jsem si to myslel, že bys taky jednu ráda (směje se). Pracuju na tom. Je to ale nákladné. Dostal jsem nějaké nabídky, tak je musím zvážit. Ale pracuju na tom.

lauri pavlina

Ještě by mě zajímalo, jestli máš nějaký rituál, předtím, než jdeš na pódium

S The Rasmus máme nějaké. Po koncertě si vždycky umyjeme nohy perlivou vodou. Je to taková legrační věc, co vždycky děláme společně. S mým sólo projektem, zatím se vždycky před vystoupením vyfotíme, s celou skupinou co mě doprovází. Jo a taky závodíme v tom, kdo vypijenejvíc bublinkové vody, to je opravdový Rock´n´Roll (směje se)…

Oficiální stránky sólo projektu Lauriho: http://www.amanda.fm/

Zdroj foto: obrázek v perexu www.therasmus.us , Lauri s Pavlínou - archiv redaktorky, obal alba internet

( 11 hlasů )

 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Špína: temná krimi z východního Slovenska

V únoru vydalo nakladatelství Metafora velmi zajímavý detektivní počin slovenské autorky Barbory Bernátové s lakonickým názvem Špína. Druhý případ svérázného kapitána Davida Meiznera se s ničím nemaže. Vražda mladého profesora přináší spoustu otazníků i mnoho podezřelých…

Lištičky, klasické drama s nápaditou režií Michala Dočekala

Písní, jejímž textem je část Písně písní ze Starého zákona poklidně začíná drama Lištičky, uvedené Městskými divadly pražskými na scéně divadla ABC. Text verše je prostým konstatováním toho, že když lišky škodí ve vinici, je třeba je z ní bez milosti vyhnat. Smysl tohoto verše, jenž se stal v průběhu staletí předmětem mnoha teologických výkladů, hledajících v něm mnohá podobenství a jinotaje, je ale jasný – dávejte si pozor na to, co vypadá lákavě a skvěle, ale časem vás to může zničit.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Naše sestava je od počátku stejná, jen bubeníci "přibývají", říká Dája Šimíčková z kapely Prime Time Voice

daja 200I když vokální trio Prime Time Voice funguje dva roky, jde o zkušené zpěvačky - jmenovitě Marta Marinová, Taťána Roskovcová a Dája Šimíčková. Přesto toho stihly i za tak krátkou dobu společného zpívání požehnaně včetně CD Live. Nejen o zahraničních š...

Chinaski ohlašují největší koncert kariéry. V červnu zahrají open-air pod „lízátky“ v Hradci Králové a na brněnském Velodromu

V prosinci letošního roku uběhne přesně 30 let od chvíle, kdy vyšlo první album skupiny Chinaski. Oslavu 30 let Chinaski oficiálně odstartují prosincovými koncerty v pražské O2 areně. Souběžně s nimi se fanoušci dočkají také speciální narozeni-nové desky nahrané v Rockfieldu. Oslavy tímto ale teprve začnou! Vše totiž vyvr-cholí v roce 2025, kdy se uskuteční vůbec největší koncert v historii kapely.

Čtěte také...

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Praha + pobočka Dittrichova

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...


Divadlo

Dějiny násilí. Autobiografický román o znásilnění na prknech Švandova divadla

dejiny nasili 200Dějiny násilí, adaptaci známého autobiografického románu Édouarda Louise, hvězdy francouzské literatury, uvede v české premiéře Švandovo divadlo. Příběh mladíka, který se stal jedné vánoční noci obětí zločinu, režíruje Tomáš Loužný patří...

Film

Reklamy světem vládnou

do Pod znackou Bata 200Když se zahledím na dnešní půlminutové reklamy (zvláště pak ty na čisticí a prací prostředky), jímá mě stud nejen za všemu přizpůsobivé tvůrce, ale i za hospodyňky, které se nechávají tímto paskvilem oslovit. Jinak si nedo...