Spotřební kultura – Don´t buy this book
Banner

Spotřební kultura – Don´t buy this book

Tisk

 

Spotrebni kultura 200Dnešní společnost je pod silným vlivem konzumerismu. Nakupujeme, protože některé věci potřebujeme k přežití, ale většina z nich se v nákupním vozíku objevuje jen proto, abychom našemu okolí ukázali, že na to prostě máme. Je to ale ta správná a jediná cesta, jak si získat uznání od ostatních? Začtěte se do jednotlivých příspěvků odborníků z různých oborů.


Spotřební kultura vzniká (velice zjednodušeně) vlivem kapitalismu, který rozvíjí svou konkrétní formu už od 16. století. To je tedy dlouhá doba, která spotřební kulturu formovala. Autoři jednotlivých příspěvků konzumní chování často popisují prostřednictvím módy, ale dokonce i skrze spotřebu šampaňského – rozdíly jsou tak velmi jednoznačné a srozumitelné.

Komodifikace času je jedním z pojmů, kterým se kniha zaobírá. Jak ji jednoduše přiblížit? Lidé kvůli svému lepšímu postavení ve společnosti obětují svůj volný čas práci, aby přinášeli do svých domovů více peněz. Postoj „být lepší než soused“; chceme vysoké postavení a místo toho, abychom byli spokojeni jen s tím, co opravdu potřebujeme, neustále se necháváme srovnávat, nutit k nakupování drahých statků a obíráme se sami o volný čas, který bychom mohli zaplnit prožitky s blízkými nebo svými koníčky.

Další ze zásadních bodů, které v této publikaci můžeme objevit je zjištění Patricka LeQuémenta, který říká, že nejdůležitější v obchodní praxi je: „…dát zákazníkovi něco, co by chtěl mít, o čem ale zatím nevěděl, že to hledá, a o čem, když to nakonec dostane, řekne, že to vlastně vždycky chtěl.“

Spotrebni kultura


Největší část knihy tvoří kapitoly zaměřené na reklamu. Z výzkumu vyplývá, že reklamy vnímají především děti a nutí rodiče k nákupu inzerovaných produktů. Dospělí ale nakupují dle seznamu a při běžných nákupech sledují především cenu.

Autoři se věnují i průzkumu toho, jak na spotřebitele působí reklamy spojené s určitou osobností a jak se mění vztah spotřebitele k produktu, když je tato osoba součástí nějakého skandálu. V knize se objevuje i pojednání o značce Nivea. O tom, jak může design loga, ale i změna cílové skupiny katapultovat výrobek do celosvětového povědomí.

Obecně se dá říct, že kapitoly zahraničních odborníků jsou svižnější, přináší více praktických příkladů a nových poznatků. České kapitoly jsou někdy méně čtivé pro běžného čtenáře – hromadění odborných slov a některé údaje jsou pro českého čtenáře natolik jasné, že snad ani nebylo třeba je uveřejňovat do publikace spíše zaměřené na odbornou veřejnost (např. Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice).

V každém případě je kniha jedinečná svého druhu v českém prostředí. Kdokoliv se zajímá o spotřební kulturu nebo obecně o naši společnost, získá při čtení zajímavá data a pohledy na danou problematiku.


Spotřební kultura – Historie, teorie, výzkum
Autor: Pavel Zahrádka (ed.)
Žánr: naučná
Nakladatelství: Academia
Rok vydání: 2014
Počet stran: 440
Hodnocení: 80 %    

www.academia.cz        

( 2 hlasů )    

Zdroj foto www.academia.cz


 

Přihlášení



Anketa

Jaké motivy máte v kultuře nejraději?
 

Skotské pobřeží, nevlídné počasí, typické fish and chips, vůně ryb i bahna v románu Letní nebe

Letní nebe vás vezme na sychravý skotský venkov nebo do dubajského horka. Perfektní kombinace, která už sama o sobě zanechá čtenářský dojem. Je to jedna z těch knížek, kterou i po několika letech vezmete do ruky a řeknete si… „jooo, to si pamatuju“. A protože si nebudete pamatovat děj, ale jen parádní atmosféru, tak se začtete znova. Ostatně, děláte to? Čtete knížky podruhé?

Tenis - Magické momenty

V tenise nacházíme tytéž základní prvky jako v každodenním životě. Tenis je souboj dvou gladiátorů v aréně, kteří za jediné zbraně mají raketu a odhodlání. Tenis je víc než sport, tenis je umění, říkají slavní tenisté.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Nechte se nalákat na Přehlídku netradičního filmu do Mladé Boleslavi

200fPřehlídka netradičního filmu se bude konat 26. až 28. září v Mladé Boleslavi a nabídne balkánskou kinematografii. Na naše zvídavé otázky nám u této příležitosti odpověděl Jan Černík, supervizor a vedoucí produkce festivalu a hlavní dramaturg Jan Gál.

...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

V listopadu u nakladatelství Alferia v edici Východní řada vyšla knížečka Mnichův průvodce k čistému domu i mysli od autora jménem Šókei Macumoto. Tento autor se snaží popularizovat buddhismus a přenést jeho principy do každodenního života lidí, třeba právě pomocí úklidu jak mysli, tak svého obydlí.

Čtěte také...

Kdo z tvůrců nejlépe ztělesní Dyzajn?

Dyzajn market 200Dyzajn market Léto se bude konat 27. a 28. června na ploše před Průmyslovým palácem v pražských Holešovicích. Představí na 150 značek tvůrců převážně z České republiky. Zhlédnout i nakoupit můžete autorské šperky, oblečení, módní i b...


Divadlo

Zlínu se „hra her“ povedla

hamlet 200Shakespearův Hamlet je jedním z nejvýraznějších představení 73. sezóny Městského divadla Zlín a také jí dal motiv v podobě otázky být či nebýt. Jedná se o jednu z 11 premiér, kterou si zlínští diváci mohou vychutnat.

...

Film

Perly na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

mffkv 200Novou znělku k 48. MFF KV natočil režisér Martin Krejčí a kameraman Štěpán Kučera spolu s loňskou návštěvnicí festivalu britskou herečkou Helen Mirrenovou v Londýně na začátku června...