Rozum versus cit². Krajská galerie navazuje na první úspěšnou výstavu

Rozum versus cit². Krajská galerie navazuje na první úspěšnou výstavu

Tisk

rozum versus cit 200Už v úterý 16. listopadu od 17 hodin se v Krajské galerii výtvarného umění ve Zlíně uskuteční vernisáž očekávané výstavy Rozum versus cit². Jedná se o pokračování výstavy ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně, která mapuje historii zlínského průmyslového designu a představuje toto téma netradičním a inovativním způsobem. Tentokrát se návštěvníci seznámí blíže s obdobím 1959 až a 1992.


„Podobně jako v prvním díle výstavy bude historie zlínského průmyslového designu představena také prostřednictvím nových technologií. Součástí bude speciální aplikace, díky níž návštěvníky výstavou provede virtuální kurátor a budou mít možnost pohovořit s AR „hologramem“ designéra Františka Crháka.“ Přibližuje výstavu její kurátor Vít Jakubíček.

V pořadí druhá výstava se zaměřuje na dění v oblasti designu technických oborů ve Zlíně (Gottwaldově) a jeho širším okolí. Úvod sledovaného období se kryje se zahájením výuky tvarování strojů a nástrojů ve Zlíně na vysokoškolské úrovni, které znamenalo zároveň počátek specializovaného vysokoškolského vzdělávání designérů pro spolupráci se strojírenským průmyslem v Československu. Za kulminační body, kdy se organické sochařské formy z designu vytrácely, aby byly v souvislosti s proměnami technologií nahrazeny optimálnějšími kubickými tvary, můžeme považovat významné turné designu Zdeňka Kováře a jeho žáků po Jižní Americe na počátku šedesátých let, a zejména pak mezinárodní sympozium, které se konalo v roce 1968 právě v Gottwaldově. Konec představuje rozdělení Československa a zároveň zánik dosavadních společenských a ekonomických struktur spojených s rozpadem institucionálního rámce československého designu. Dominantními osobnostmi pozorovaného období jsou zejména pedagogové a designéři Zdeněk Kovář a František Crhák, kteří svými pracemi spoluutvářeli svébytnou tvář nejen zlínského, ale i československého designu.

„Již první výstava Rozum versus cit, která mapovala Zlínský průmyslový design 1918–1958, byla divácky zajímavá a hodně oslovila především mladší generaci návštěvníků. Věřím, že tato „navazující“ výstava bude rovněž inspirativní. Moderní technologie k umění patří a spolupráci galerie a Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně fandím. S virtuálním kurátorem se ráda potkám a na konverzaci s AR „hologramem“ designéra Františka Crháka jsem nesmírně zvědavá,“ uvedla Zuzana Fišerová, radní pro oblast kultury a školství, která nad výstavou převzala záštitu.

rozum versus cit1

Návštěvníci výstavu najdou v 1. podlaží 14. budovy 14|15 BAŤOVA INSTITUTU. Druhá část výstavy bude k vidění v galerii G18 Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati, kterou otevře vernisáž ve středu 8. 12. v 18 hodin. Zahájení bude předcházet komentovaná prohlídka s kurátorem Vítem Jakubíčkem v Krajské galerii výtvarného umění v 17 hodin, odkud se poté zájemci přesunou do prostor univerzitní galerie.

Výstava Rozum versus cit2: Zlínský průmyslový design 1959–1992 je součástí rozsáhlého společného projektu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Národního technického muzea v Praze a Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně, mapujícího design v technických disciplínách během existence Československa a je realizována za finanční podpory Ministerstva kultury ČR v rámci projektu NAKI II Designéři v českých zemích a československý strojírenský průmysl (DG18P02OVV059).

Více informací: www.galeriezlin.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Festivalové otázky pro: Jirku Sýkoru (Tleskač)

200rozPřinášíme vám další rozhovor ze série festivalového ‚popovídání‘. Po koncertě partičky Tleskač na Benátské noci jsme se sešli s frontmanem Jirkou Sýkorou!

...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Animovaní Krysáci navštívili Chrudim

krys200Regionální muzeum v Chrudimi připravilo pro své nejmenší návštěvníky výstavu Krysáci, která představuje originální animované postavičky oblíbeného stejnojmenného večerníčku. Výstava bude zakončena derniérou 31. března za přítomnosti živých hlodavců.

...

Literatura

Zajímalo vás někdy, co se děje pod postelí v Podpostelí?
co se děje v podpostelí 200Kniha obsahuje sedm kapitol, během nichž se seznámíte s osmi různými dětmi, které náhodou objeví tajemný svět Podpostelí. Postupně odhalíte život Matyldy, Šimona, Niny, Jonáše. Jáchyma, Světlanky, Emilky a Josefín...

Divadlo

Lordi v Českých Budějovicích byli famózní, skvělí a vysloužili si aplaus - fotoreportáž

Lordi perexNáš fotoreportér Rudolf Hojdar nafotil sérii snímků z českobudějovckého vystoupení souboru Lord of The Dance, které se konalo 27. února 2014 v Budvar Aréně. Ačkoliv časový prostor k pořízení fotografií byl, dle pokynů pořadatelů, velmi krátký, můžeme se díky...

Film

Španělská královna: Penelope Cruz zachraňuje trapný pokus o komedii

spanelska kralovna 200Na filmová plátna vstupuje počin ze španělské režie. Zanechává za sebou smíšené pocity a nezodpovězenou otázku „co tím chtěl básník říci“. Jediným highlightem je herecká ikona Penelope Cruz a úsměvná scénka...