Život v asijském paláci aneb když vládne láska, luxus i zahálka
Banner

Život v asijském paláci aneb když vládne láska, luxus i zahálka

Tisk

laska luxus zahalka palac kinskychPro milovníky orientálního umění připravila Národní galerie v Praze v prostorách stálé expozice v paláci Kinských další výstavu. Na předchozí, nazvanou Ve spárech draka, navazuje se třemi náměty života v paláci - na lásku, luxus a zahálku.

 

 

Na titulní stránce katalogu i na plakátech můžeme obdivovat íránskou olejomalbu Milenecký pár, pocházející z 19. století, kde se nám zobrazený pár v poměrně intimním objetí dívá přímo do očí. Obraz byl namalován pomocí západní techniky a můžeme si ho prohlédnout v prvním poschodí paláce Kinských.

Čína, Indie, Japonsko, Tibet – modré tečky

Při procházení komorní výstavou můžeme pozorovat na nejrůznějších výtvarných materiálech díla indické, islámské, čínské, japonské a tibetské provenience, přičemž sledujeme, jak se kdysi v palácích žilo v proměnách času i v různých místech. Měli bychom vědět, že všechny umělecké předměty jsou vzácné a ojedinělé. Jsou zde však často vystaveny v jiných souvislostech, a tak vyhledávání námětu díla, který souvisí s životem v paláci, je usnadňováno pomocí popisků, označených modrou tečkou. Čína proslula porcelánem (china), Japonsko zase výrobky s lakovou výzdobou (japan). Soukromý život nejvyšších vrstev byl opředen určitým tajemstvím, daným jejich odloučením od ostatního světa. Za zdmi paláců, luxusních sídel a zahrad docházelo nejen k důležitým politickým rozhodnutím, ale odehrávaly se tam i rozličné zábavy, radovánky a milostné hrátky. Císařský dvůr se stával i centrem politické moci, a především středem vzdělanosti a patronem umění.

laska luxus zahalka palac kinskych

Čínské hrobové umění

V Číně se pohřbívala lidská i zvířecí těla. Živé obětiny se nahrazovaly sochami v podobě lidí, zvířat, fantastických bytostí či modely různých staveb. Tyto rituální předměty (ming-čchi) zajišťovaly mrtvému ochranu a pohodlí v posmrtném životě.

Idealizované krásné a osamělé ženy

V čínském umění posledních dvou dynastií Ming (1368–1644) a Čching (1644–1911) byly oblíbené romantické výjevy zobrazující lásku čínského císaře k nedosažitelné bohyni nebo ke krásné a talentované dvorské konkubíně. Výtvarná zpracování populárních milostných příběhů byla inspirována čínskou literaturou a rozvíjela se v nich milostná symbolika. Vyhledávaným žánrem bylo zobrazování krásných žen (mej-žen chua nebo š´-nüchua). Idealizované krasavice byly stylizovány do postav melancholických vznešených dam, smutnících po nenaplněných milostných citech a nepřítomném muži. Žily v úplném osamění a byly nejčastěji zachycovány v přepychově zařízeném palácovém interiéru nebo v palácové zahradě. Krásná žena byla na obrazech obklopována různými symbolicky pojatými předměty, rostlinami nebo zvířaty, které zdůrazňovaly její osamělost a psychické rozpoložení. Za jasné symboly nenaplněné lásky můžeme považovat oválný vějíř, svíčku hořící hluboko do noci nebo zrcadlo jako symbol zmaru a pomíjivosti fyzické krásy.

laska luxus zahalka palac kinskych

Pornografie a erotika bujela

Milostné vztahy mezi mužem a ženou můžeme zhlédnout v erotických či pornografických malířských albech, která rovněž často zasazovala milostné výjevy do vznešeného prostředí luxusních obydlí a zahrad. V Číně zachycovali krasavice v explicitněji vyjádřeném sexuálním rozpoložení, kdy erotický kontext býval naznačen sporým a průsvitným oblečením ženy, přítomností erotických manuálů a různých symbolických předmětů, které mohly v ženě vzbuzovat sexuální myšlenky. Zejména ženské botičky představovaly jeden z velmi důležitých erotických symbolů, zatímco granátové jablko představovalo symbol plodnosti.

Indický palác

V indickém umění má zobrazování života v paláci hluboké kořeny. Indické malířství zpracovává jednak rovinu veřejnou, slouží k reprezentaci panovníka a vystavuje na odiv formální portréty a audienční scény, jednak rovinu soukromou, která ukazuje život v zenáně, části paláce určené ženám, v prostředí stylizovaném vpravdě jako svět lásky, rozkoše a zahálky. Indičtí malíři dávají vyznít ženským postavám pod často průsvitnými oděvy, ukazují svět jako stvořený pro oddych pána domu, ideální svět plný zábav a pompy, jen výjimečně rušený mateřstvím a přítomností dětí. Na dvorech v západoindickém Rádžasthánu, oblasti Dakšinu v jižní Indii a v paňdžábských horách na severu se udržela předmughalská hinduistická tradice náboženských a literárních námětů, doplněná dvorskými portréty v místních stylech. Z tohoto okruhu pochází rágamálová série (rágamála, sanskrt: věnec rágů) třiceti čtyř listů vytvořená kolem roku 1775 pravděpodobně v Avadhu, z nichž některé vystavujeme. Scény se odehrávají na palácových terasách, všechny vyprávějí o zábavě, štěstí a lásce. Paláce v islámské oblasti se lišily jak mírou uzavřenosti či naopak otevřenosti vůči okolnímu světu, tak způsobem, jakým měly reprezentovat své majitele.

laska luxus zahalka palac kinskych

Islámský palác

Palác byl rozdělen na dvě hlavní části – veřejnou a soukromou (selamlik a haremlik). Islámská miniaturní malba nás přivádí například do osmanského prostředí, pro něž je charakteristické zobrazení děje v uzavřené místnosti nebo na nádvoří, kde případně ve věži nebo za zamřížovaným oknem přihlíží panovník. Osmané, kteří opírali svou moc o loajalitu široké vrstvy vojáků a úředníků, připoutaných výchovou i ekonomickými zájmy k vládnoucímu rodu, vládli uzavřeni ve svém paláci. V Íránu miniaturní malba znázorňovala nádvoří pavilonů obkládaných barevnými glazovanými dlaždicemi, odkud lze nahlédnout do otevřených interiérů i do upravených zahrad v okolí. Dvory panovníků, paláce šlechty a domy bohatých sloužily jako hlavní scéna většině hudebníků i básníků.

Tibetský palác

V tibetských mýtech se objevují honosné a skvostné paláce. Jsou většinou sídly moudrých a spravedlivých vladařů, kteří spravují zemi, v níž vládne buddhistická nauka. Příkladem může být palác v Šambhale, která má své místo také proto, že Tibeťané považují Šambhalu za mýtickou zemi, z níž mají přijít zachránci lidstva, až bude svět zmítán válkami a ničením (exponát zobrazení ideální země). Nenecháme si ujít ani expozici pestře zbarvených mandal, které představují schematické zobrazení makro a mikrokosmu pomocí geometrických útvarů. Slouží jako meditační pomůcka a praktikující se snaží o ztotožnění se středem mandaly, v němž sídlí božstvo, jemuž je věnována. Vytváří se schéma paláce nebo města s jednotlivými nádvořími a branami ve tvaru písmene T, které vedou do všech čtyř světových stran.

laska luxus zahalka palac kinskych

Závěrem

Výstava je nevelká rozsahem, ale navštívíme-li i ostatní výstavní prostory, již dříve instalované, získáme tak kompletní představu o asijském umění.

Katalog výstavy

K výstavě byl vydán katalog Život v asijském paláci. Láska, luxus, zahálka.
Petra Polláková (ed.) Národní galerie v Praze, 2012 Edice: Mozaika asijského umění

Národní galerie - palác Kinských
13. 09. 2012 - 10. 03. 2013
II. poschodí, Sál speciálních výstav
Staroměstské nám. 12
110 15 Praha 1
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript ,
telefon: +420 222 315 205
www.ngprague.cz/cz/52/sekce/doprovodne-programy

Zdroj foto: internet


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Práce s dětmi musí procházet skrz duši!

200rozPři fotografování dětí je nejdůležitější navodit tu správnou a uvolněnou atmosféru. Díky tomu, že je sám tatínkem, je vůči dětské duši nesmírně vnímavý a citlivý. Ví, jak moc je pro dítě důležité, aby se cítilo dobře v cizím prostředí, jakým takový foto...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Alšova jihočeská galerie zahájila novou výstavní sezonu projektem „Oko, za oko, zub za zub!“ slovenského umělce Martina Gerboce

martin-gerboc 200Výstava s názvem "Oko za oko, zub za zub!" představuje práce slovenského umělce Martina Gerboce. Obrazy, které mohou na výstavě návštěvníci zhlédnout, vyjadřují autorovo anti-estetické přesvědčení. Jsou intenzivním prožíváním radostí a ut...


Divadlo

Setkání 2013 Stretnutie: Ve Zlíně se zrodí divadelní Československo

setkani200Pomyslné plnoletosti letos dosáhne festival Setkání/ Stretnutie, který se bude konat nejen v Městském divadle Zlín ve dnech 23. až 25. května. Určen je nejen pro studenty divadelních oborů a divadelníky, ale i pro š...

Film

Tak trochu jiná láska - týden čínského filmu

Finding Mr. RightNejedná se o filmy Jiná láska nebo Tak trochu jiná love story. Řeč je o filmech, ke kterým se člověk zrovna často nedostane, pokud je nevyhledává. Mluvíme o asijských filmech. V pátek 26. 1. vyvrcholil v českobudějovickém...