Babycall (Chůvička) aneb když už realitu od představ nerozeznáme

Babycall (Chůvička) aneb když už realitu od představ nerozeznáme

Tisk

Babycall22 200V těchto lednových dnech jde do českých kin film „Babycall“, který v norsko-německo-švédské koprodukci natočil režisér Pål Sletaune. Získal za něj řadu ocenění a nominací – ceny Amanda Award, Gérardmer Award, Rome Film Award.

 

 

V hlavní roli matky Anny osmiletého syna Anderse se představila mezinárodně známá, talentovaná a momentálně velmi žádaná herečka Noomi Rapace, která zazářila jako Lisbeth Salander v trojdílné televizní adaptaci sbírky novel švédského novináře Stiega Larssona (v roce 2009 nominace na cenu BAFTA za snímek „Muži, kteří nenávidí ženy“). V další hlavní roli se objeví Kristoffer Joner, který hraje Helgeho (prodavače Babycallu).

Když se hned nedozvíme, kde Anders je?

Přijali jsme pozvánku na novinářskou projekci filmu „Babycall“, s tím, kdo že se chce bát. Film je totiž uváděn jako horor/thriller. Film začíná scénou, kterou také nakonec končí, kdy před domem k ležící umírající ženě se zakrváceným obličejem neustále promlouvá naléhavý mužský hlas, jenž se ptá po Andersovi, kde že je? Odpovědi se už ale bohužel nedočkáme.

Babycall-gall1

Když před násilím prcháme

Jakmile se Anna se svým milovaným synem nastěhuje do nového bytu v obrovském bytovém domě, protože prchá před násilnickým manželem, tudíž otcem malého Anderse, hledá, co by ještě k větší jejich bezpečnosti udělala, až nakonec zatahuje i okenní závěsy. Andersova tvář vyjadřuje smutek a Anna, se svou neupravenou tváří a zplihlými vlasy působí velmi divně, zřejmě trpí obsedantní představou, že jsou dále pronásledováni. Chce mít proto Anderse pod kontrolou.

Když se matka na své dítě nezdravě upne

Ale Anna i tak před lidmi neunikne. Anders musí do školy chodit, zatímco ona se tomu brání, že ho hodlá doma doučovat sama. A tak Anna syna do školy denně odvádí a na něj čeká až do konce vyučování, mezitím bezcílně bloudí městem. Koupí si elektronickou chůvu – Babycall, jenž jí prodá sympatický jí muž, prodavač Helge. A tak se pomalu rodí přátelství mezi postarším mužem, kterému umírá jeho velmi stará matka.

Když konečně Babycall máme!

Anna seznámí Anderse s novým přístrojem, který má sloužit k tomu, že bude všechno slyšet y v pokoji, kde Anders spí. V noci to ale začne! Z babycallu se začnou ozývat hlasy dítěte, které se neustále brání… Zděšená Anna vbíhá do dětského pokoje, ale tam spatří jen Andersovu klidně spící tvář. Anna zkoumá záhadné hlasy a reklamuje přístroj v obchodě. Je Helgem poučena, že přístroj určitém případě může zachytit úplně jiné zvuky, až do okruhu 50 metrů. A když Anna je svědkem, jak z garáže domu vynášejí prapodivný spací pytel, a když je svědkem vraždy malého chlapce v jezírku, už ničemu nerozumí. Jenže ji všichni považují za pomatenou a vyhrožují jí odejmutím syna. Anna se tak zmítá v nekonečně bludném kruhu strachu a hrůzy… a my jen nechápavě přihlížíme. Zcela již chápeme, že je v situaci, kterou ona sama vlastními silami nezvládne.

Babycall-testo

Když se přehnanou mateřskou láskou dusíme

Sledujeme osamocenou a představami trýzněnou hrdinku, Annu, její neustálý pobyt v uzavřeném bytě a její neschopnost rozumného myšlení a vnímání vede k tomu, že stejně jako my, neví, co vlastně je a co není realitou. Anna zakazuje synovi, abych chodil sám ven, aby měl kamaráda, který je však týrané dítě, a Anders si jeho modřiny přendavá na své tělo. Anna je tak zcela nevinně obviněna z jeho týrání.

Když to Anna konečně sama vyřeší

Anna už svůj pocit beznaděje řeší radikálně. Přichází ale rychlé rozuzlení. I když nám moc se moc jasné zdát nemusí, neboť nevíme, čemu věřit a čemu ne. Prozrazovat už nic víc nebudu. Zdá se, že ono zmatení byl záměr tvůrců. Po skončení filmu totiž začneme zřejmě chtě nechtě přemýšlet nad všemi záhadnými a nevysvětlenými událostmi, které jsme zhlédli. Proč Helge v kavárně viděl Andersova kamaráda, jaké dítě vlastně Anna v jezeře zachraňovala, kdo "byl vyhozen" z okna, dělo se tedy něco v sousedství, co Anna slyšela v chůvičce za dětské zoufalé hlásky? Ne, ani mysteriózního vysvětlení se nám však autoři neposkytnou…

Babycall 03

Když o hororu tu mluvit nelze

Podle ohlasů z festivalů, představitelky hlavní postavy i samotného námětu jsme čekali víc. O hororu tu, bohužel, nemůže být ani řeč. Film můžeme považovat opravdu za psychothriler, za sociální drama matky a jejího syna, kteří nemohou najít nikde zastání. Herečka Noomi Rapace mi připadala navíc nevýrazná, po celou dobu trvání filmu měla v obličeji stále stejný výraz a emotivní mi už vůbec nepřipadala. Herec Kristoffer Joner tento nedostatek aspoň trochu vyvažoval, ale spíše mě zaujaly dětské role obou chlapců, kteří představu týraných dětí ztvárnili věrohodně. Film Babycall se nebude líbit všem. Není to krvák, ani se nemáme vlastně čeho bát. Jen sledujeme psychické drama osamělé a zrazené ženy… A dumáme proč tomu tak je? Ale to si musíme zjistit každý sám...!

Babycall (Chůvička)
Norsko - v norsko-německo-švédské koprodukci 2011
Režie: Pål Sletaune
Hudba: Fernando Velázquez
Hrají: Noomi Rapace (Anna), Kristoffer Joner, Vetle Qvenild Werring, Henrik Rafaelsen
Žánr: horor/ thriller
Stopáž: 96 minut
Distribuce: Film Europe CZ
Premiéra: 10. ledna 2013
Žánr: horor/ psychothriller
Hodnocení: 50 %

Babycall22

Zdroj foto: Film Europe


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

To, že píšu především pro děti, prostě vyplynulo ze situace

Petra ŠtarkováJiž v dětství ji bavily knížky a hodně četla, a protože ji vždycky zajímaly lidské příběhy, a taky chtěla pomáhat lidem, vystudovala psychologii, která je, jak sama říká, krásná a zajímavá věda. Je autorkou řady populárně naučných článků a od roku 2015 také autorkou kní...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Nový film BUKO režisérky Alice Nellis se představuje v upoutávce a na plakátu

Buko 200Nový film Buko režisérky a scenáristky Alice Nellis bude mít v kinech premiéru 29. září a nyní se představuje pomocí upoutávky a filmového plakátu. Tato komedie vypráví o tom, že štěstí přeje připraveným a taky těm, kteří se svému strachu dokážou postavit...


Literatura

Myšlenky krajní pravice nejsou homogenní. Kam kráčí?

Proti systemu perexProti systému! Takový název nese kniha Jana Rataje, Miloše Dlouhého a Antonína Háky, kteří věcně mapují a analyzují tuzemskou antisystémovou krajní pravici i její aktéry. Už samotný podtitul „Český radikální konzervatismus, faš...

Divadlo

Pohled z mostu: Mimořádné lidské drama o spalující vášni

Pohled z mostu200Arthur Miller je jistě vedle Eugena O’Neilla, Tennesseeho Williamse a Edwarda Albeeho vrcholným americkým dramatikem 20. století – a jedním z mála nesporných moderních dramatických klasiků. Z jeho významných her už diváci Městského d...

Film

Jaká je autenticita vjemu?

aute 200Ačkoli obě nyní hodnocené knihy, jak Holubcovo Ještě nejsme za vodou, tak Malaníkové Autenticita ve světě médií, jsou maximálně rozdílné, spojuje je důraz na prozkoumávání vnějškově doložitelných faktů a hodnověrnost následné percepce. Není pak rozhodu...