Elina Vähälä hraje Bartóka

Elina Vähälä hraje Bartóka

Tisk

socr 200V programu středoevropské a francouzské hudby se jako host SOČRu představí šéfdirigent Hamburských symfoniků Sylvain Cambreling. Zazní Žárlivost od Leoše Janáčka, Bartókův Druhý houslový concert s finskou houslistkou Elinou Vähäla a Nanebevstoupení od Oliviera Messiaena. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur.

 

Předehra Žárlivost z poloviny 90. let 19. století zaznívá zřídkakdy. Je prvním Janáčkovým orchestrálním dílem s mimohudebním programem. Podtitul Žárlivost připsal později. Původní název „Úvod k Její pastorkyni" naznačuje, že tuto hudbu zamýšlel jako předehru k opeře podle činohry Gabriely Preissové, nakonec se takto ovšem neuplatnila. Jako samostatné orchestrální dílo byla v premiéře provedena roku 1906 Českou filharmonií.

Koncert pro housle a orchestr č. 2 složil Béla Bartók krátce před vypuknutím druhé světové války v rodném Maďarsku, pln obav ze sílícího fašismu, před kterým nakonec uprchl do Spojených států. Premiéra se konala v roce 1939 v Amsterdamu v podání orchestru Concertgebouw. Sólistou byl Bartókův přítel Zol¬tán Székely. My si virtuózní sólový part vychutnáme v podání vynikající Eliny Vähäla z Finska.

Tři desetiletí, která nás dělí od úmrtí Oliviera Messiaena, definitivně potvrzují, že jako autor jedinečně koncipované a stejně jedinečně znějící hudby náleží svým novátorstvím k poválečné avantgardě. Ovlivnil ji, současně ji ovšem přesahuje. Námětem Nanebevstoupení z poloviny 30. let jsou texty z Janova evangelia. Směřují od Ježíšova ukřižování a zmrtvýchvstání až k jeho odchodu k nebeskému Otci, kde získává „veškerou moc na nebi i na zemi“. Skladba končí tiše, ale slavnostně.

socr Elina Vahala

Elina Vähälä, housle

Narodila se v USA a vyrůstala ve Finsku. Ve dvanácti debutovala se Symfonickým orchestrem v Lahti a dirigent Vänskä si ji později do orchestru vybral jako „Young Master Soloist“. Od té doby se její mezinárodní kariéra pozoruhodně rozvíjí a Elina si získává srdce publika i hudebníků jako „ladná, elegantní a talentovaná hudebnice, jejíž vynikající technika se pojí s nebývalou oduševnělostí, citlivostí a představivostí“ (Chicago Tribune). Elina Vähälä pravidelně vystupuje se všemi významnými finskými orchestry a bývá hostem špičkových těles po celém světě. Hojně spolupracuje s předními dirigenty, jako jsou Leonard Slatkin, Carlos Kalmar, Jukka-Pekka Saraste, Okko Kamu, Jakub Hrůša, Daniela Musca, Thierry Fischer, Sakari Oramo, Santtu-Matias Rouvali, Leif Segerstam, Josep Caballé-Domenech, Alexander Liebreich a Michał Nesterowicz.

Ve světové premiéře uvedla Elina Vähälä Komorní koncert Aulise Sallinena, Dvojkoncert Curtise Curtis-Smitha, Koncert Jaaka Kuusista a Koncert č. 2 Kaleviho Aha. Všechna tato díla byla složena přímo pro ni, stejně jako Koncert od Jana Sandströma. Jako první v severských zemích zahrála Elina Vähälä také Coriglianův koncert Červené housle a stále je pro tuto skladbu nejvyhledávanější sólistkou. Jak se sluší na její finské kořeny, je jednou z nemnohých umělců, kteří hrají Sibeliův koncert v jeho rané verzi. Ve dvou nedávných studiových nahrávkách je jasně patrná její záliba v hudbě 20. a 21. století – jedná se o desku věnovanou tvorbě skladatele Aho a o projekt s Polským národním rozhlasovým symfonickým orchestrem, kde se s dirigentem Alexandrem Liebreichem věnovali dílu Karola Szymanowského.

Její oddanost umění se významně projevuje také v touze předávat své zkušenosti hudebníkům na prahu kariéry. Roku 2009 založila Elina Vähälä Violin Academy, která je financována Finskou kulturní nadací a nabízí vynikající vzdělání pro vysoce talentované mladé finské houslisty. Dříve působila jako profesorka na Hochschule für Musik v Karlsruhe a od září 2019 je profesorkou na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Elina Vähälä hraje na housle Giovanniho Battisty Guadagniniho vyrobené roku 1780.

Sylvain Cambreling, dirigent

V osobnosti tohoto umělce francouzského původu potkáváme hudebníka s úžasnými nápady, jehož projev nás svou barvitostí a dramatičností nutí k pozornosti i zamyšlení. Cambrelingův přístup má pevné základy v důkladných znalostech muzikologie. Během svého působení jako šéfdirigent Symfonického orchestru Baden-Baden a Freiburg SWR i jako hlavní hostující dirigent orchestru Klangforum Wien dokázal, že má talent pro nápaditě sestavené programy, a přesvědčil o svých mistrných dovednostech v současné hudbě. Jeho specialitou je řazení kontrastních, ale přitom souvisejících děl či skladatelů hned za sebou, např. Haydna a Messiaena. V jednom ze svých nejsmělejších projektů uvedl v několika po sobě následujících večerech Messiaenova tři nejdelší díla – Turangalîla, Éclairs sur l'au-delà a La transfiguration de notre seigneur Jésus-Christ.

Na počátku sezony 2018/2019 se stal novým šéfdirigentem Hamburských filharmoniků. V období 2010–2019 byl činný jako šéfdirigent tokijského Symfonického orchestru Yomiuri Nippon. V letech 2012–2018 zastával pozici generálního hudebního ředitele Státní opery Stuttgart. Než se v roce 1993 stal hudebním ředitelem Frankfurtské opery, pracoval deset let jako hudební ředitel v Opeře La Monnaie. Rovněž má za sebou cenné dirigentské zkušenosti z Pařížské národní opery. Vystupoval s mnoha orchestry, například s Vídeňskými a Berlínskými filharmoniky, s Orchestrem Tonhalle, s rozhlasovými orchestry z Frankfurtu, Hamburku, Berlína, Hannoveru, Kolína nad Rýnem, Kodaně, Stockholmu a Londýna, jakož i s Londýnskou filharmonií, dále se Symfonickým orchestrem BBC, Německým symfonickým orchestrem Berlín, Mnichovskými filharmoniky, Pařížským orchestrem a orchestrem Filharmonie Oslo. V Severní Americe dirigoval Clevelandský orchestr, Losangeleskou filharmonii, Sanfranciský symfonický orchestr a Montrealský symfonický orchestr.

Roku 2009 obdržel Sylvain Cambreling cenu Echo Klassik v kategorii Dirigent roku a také výroční cenu spolku Preis der Deutschen Schallplattenkritik za nejlepší CD s orchestrální hudbou. V roce 2010 byl vyznamenán cenou MIDEM Classical Music Award v kategorii současné hudby za nahrávku Messiaena se Symfonickým orchestrem Baden-Baden a Freiburg SWR. Roku 2007 mu řád Čestné legie udělil hodnost rytíře a roku 2012 byl oceněn Záslužným řádem Spolkové republiky Německo.

socr Sylvain

PROGRAM

Leoš Janáček (1854–1928)
Žárlivost

Béla Bartók (1881–1945)
Koncert pro housle a orchestr č. 2

Olivier Messiaen (1908–1992)
L'ascension (Nanebevstoupení). Čtyři symfonické meditace

Sylvain Cambreling dirigent
Elina Vähälä housle

DVOŘÁKOVA SÍŇ RUDOLFINA, PONDĚLÍ 16. LEDNA / 19.30 HODIN
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava
Záznam nabízí ČRo D-dur / středa 18. ledna / 20.00 hodin

Zdroj foto: Marco Borggreve

Více informací: www.socr.rozhlas.cz


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

My Little Pony: Příběh podle filmu

My little pony200Nakladatelství Egmont Publishing ve společnosti Albatros Media přináší zejména nejmenším čtenářkám nový příběh oblíbených animovaných postaviček televizního seriálu My Little Pony.

 

Divadlo

Milostný příběh prokletých básníků v podání Matěje Stropnického a Daniela Krejčíka

foto La fabrika perexPoutavou výukou dějepisu je divadelní hra Úplné zatmění, kterou má na programu pražská La fabrika. Divoký život dvou přátel a milenců je totiž příběhem prokletých básníků Paula Marie Verlaine (30. března 1844 Mety – 8. ledn...

Film

Robotická figurka sjednává pořádek

altRobocop je člověk, který byl po těžkém zranění voperován do úplně nového mechanického těla. Při té příležitosti z něj udělali kulkámvzdorného, disciplinovaného… perfektního policistu, který jezdí ulicemi a zajišťuje zákon a pořádek.