Etiketa je životní styl

Etiketa je životní styl

Tisk

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

 

Dobré mravy patří k inscenacím určeným pro komorní scény Městského divadla Zlín, konkrétně Studia Z. Menší pódium mělo skvěle propracovanou scénu s velkým volným prostorem využívaným nejčastěji jako parket a také velkými ošuntělými kulisami v podobě zdí, kterým dominovala velká vrata a okno. Právě k tomuto prostředí kontrastovaly kostýmy protagonistů – večerní dámské šaty a pánské obleky.

O kontrastech a extrémech bylo víceméně celé představení. Líbivé kostýmy doplněné igelitkami místo kabelek, opilost v těchto šatech nebo všudypřítomné buranské chování. K tomu si přidejte několik extrémů v podobě několikaminutového prdění u slavnostní tabule nebo návod na servírování ústřic, kdy ústřici ztvárňuje žena. Publikum se chvílemi směje, chvílemi zaraženě mlčí.

dobre mravy1

Režisérkou a autorkou námětu a konceptu je Anna Petrželková (režie Kabaret Astragal, Blanche a Marie), která k představení dodává: „Poukázáním na absenci slušného chování a hrubé nedodržování etikety můžeme ukázat, že takové zákony sice jsou povětšinou staré, mdlé, pokrytecké a prudce neaktuální, ale anarchie, která převládá, z nás činí burany, hulváty, vidláky, hrubiány, přinejlepším snoby - no zkrátka "typické Čechy". Jakkoli chápu toto vyjádření i vyhrocení daných situací, převládal ve mně pocit, že Dobré mravy měly mnohem větší potenciál. Přála bych si, aby mi v hlavě po představení zněla nějaká nová společenská pravidla, aby mi to něco dalo a neodcházela jsem se zvláštními hořkosladkými pocity…

Představení překvapilo zajímavým a netradičním konceptem, kdy se hodně pracovalo se střihem (chyběla už jen filmová klapka) a také s hudbou a mikrofonem. Dobré mravy tak neměly klasický děj, ale jednalo se o několik mikropříběhů, které většinou uvozovala nebo zakončovala nějaká velmi originální píseň (za její hudbu i text je zodpovědný Tomáš David) při které zbytek herců tančil (či častěji jančil). Do mikrofonu jednotliví herci pronášeli různá pravidla a komentovali situace.

dobre mravy3

V inscenaci se vyřádili především mladší členové ansáblu (například Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník), které doplnil i pravidelně hostující herec Jan Řezníček známý například ze seriálů Ulice nebo například z divadel Buranteatr a Husa na provázku. Prostor zde měli všichni podobný, herci se rovnoměrně střídali ve výstupech a nikdo příliš nevybočoval.

Divadelní manuál podle etikety Ladislava Špačka evidentně není představení pro každého, já sama jsem se moc nezasmála, několik scén jsem nepochopila a představení pro mě bylo spíše zklamáním. Ale někteří diváci tleskali jako diví a zaujalo je to, takže tomuto krátkému dílu klidně dejte šanci a udělejte si názor sami.

dobre mravy2

Název představení: Dobré mravy
Žánr: divadelní manuál podle etikety Ladislava Špačka
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Anna Petrželková
Hrají: Jan Řezníček (pravidelně hostující herec), Radovan Král, Kateřina Liďáková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník, Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Marie Vančurová
Premiéra: 6. 6. 2016
Hodnocení: 55 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 
Banner

Přihlášení



Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.


YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.


N media
Banner

Rozhovor

Ivan Franěk: V mé dosavadní herecké kariéře jsem měl štěstí na různé typy postav

franek200Když po absolvování pražské DAMU vycestoval Ivan Franěk do Francie, začal hrát v loutkovém divadle, ale souběžně se rozjela i jeho filmová kariéra. I když se stal vyhledávaným hercem a natočil desítky francouzských a italských filmů, jeho početná filmog...

Hledat

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.


Čtěte také...

ZLOMVAZ 2012
ImageLetošní festival DAMU - ZLOMVAZ se uskuteční od 8. do 12. května. 19. ročník tradičního divadelního festivalu je pořádaný pro studenty a pedagogy uměleckých škol z České republiky, Slovenské republiky a Polska. Jedná se o ...

Literatura

Živí mrtví 26: Volání do zbraně

zivi mrtvi26 200V srpnu vyšel v nakladatelství Crew další svazek příběhů věnovaný Živým mrtvým, nese název Volání do zbraně a značí již 26. díl této tak oblíbené série. Ač se název a de facto i obálka jeví jako všeříkající a až děj odhalující, tyto seši...

Divadlo

Vyhynutí včelstev – naše smrt

altFalešní proroci hlásali konec světa už sice bezpočtukrát, zatím to chválabohu nikdy nevyšlo, na druhé straně nemusí být takováto představa totálního zániku planety Země pouhopouhou utopií. Naplnit ji mohou, ač se to na první pohled může zdát nereálné, i

Film

Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

financovani filmu perexPetra Bilíka, profesně spjatého s olomouckou univerzitou, si vybavíme hlavně jako autora cenné monografie Ladislava Helga, jednoho z „prokletých“ tvůrců ze 60. let, jenž se po letech zákazů už nikdy nevrátil k aktivní...