Etiketa je životní styl

Etiketa je životní styl

Tisk

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

 

Dobré mravy patří k inscenacím určeným pro komorní scény Městského divadla Zlín, konkrétně Studia Z. Menší pódium mělo skvěle propracovanou scénu s velkým volným prostorem využívaným nejčastěji jako parket a také velkými ošuntělými kulisami v podobě zdí, kterým dominovala velká vrata a okno. Právě k tomuto prostředí kontrastovaly kostýmy protagonistů – večerní dámské šaty a pánské obleky.

O kontrastech a extrémech bylo víceméně celé představení. Líbivé kostýmy doplněné igelitkami místo kabelek, opilost v těchto šatech nebo všudypřítomné buranské chování. K tomu si přidejte několik extrémů v podobě několikaminutového prdění u slavnostní tabule nebo návod na servírování ústřic, kdy ústřici ztvárňuje žena. Publikum se chvílemi směje, chvílemi zaraženě mlčí.

dobre mravy1

Režisérkou a autorkou námětu a konceptu je Anna Petrželková (režie Kabaret Astragal, Blanche a Marie), která k představení dodává: „Poukázáním na absenci slušného chování a hrubé nedodržování etikety můžeme ukázat, že takové zákony sice jsou povětšinou staré, mdlé, pokrytecké a prudce neaktuální, ale anarchie, která převládá, z nás činí burany, hulváty, vidláky, hrubiány, přinejlepším snoby - no zkrátka "typické Čechy". Jakkoli chápu toto vyjádření i vyhrocení daných situací, převládal ve mně pocit, že Dobré mravy měly mnohem větší potenciál. Přála bych si, aby mi v hlavě po představení zněla nějaká nová společenská pravidla, aby mi to něco dalo a neodcházela jsem se zvláštními hořkosladkými pocity…

Představení překvapilo zajímavým a netradičním konceptem, kdy se hodně pracovalo se střihem (chyběla už jen filmová klapka) a také s hudbou a mikrofonem. Dobré mravy tak neměly klasický děj, ale jednalo se o několik mikropříběhů, které většinou uvozovala nebo zakončovala nějaká velmi originální píseň (za její hudbu i text je zodpovědný Tomáš David) při které zbytek herců tančil (či častěji jančil). Do mikrofonu jednotliví herci pronášeli různá pravidla a komentovali situace.

dobre mravy3

V inscenaci se vyřádili především mladší členové ansáblu (například Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník), které doplnil i pravidelně hostující herec Jan Řezníček známý například ze seriálů Ulice nebo například z divadel Buranteatr a Husa na provázku. Prostor zde měli všichni podobný, herci se rovnoměrně střídali ve výstupech a nikdo příliš nevybočoval.

Divadelní manuál podle etikety Ladislava Špačka evidentně není představení pro každého, já sama jsem se moc nezasmála, několik scén jsem nepochopila a představení pro mě bylo spíše zklamáním. Ale někteří diváci tleskali jako diví a zaujalo je to, takže tomuto krátkému dílu klidně dejte šanci a udělejte si názor sami.

dobre mravy2

Název představení: Dobré mravy
Žánr: divadelní manuál podle etikety Ladislava Špačka
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Anna Petrželková
Hrají: Jan Řezníček (pravidelně hostující herec), Radovan Král, Kateřina Liďáková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník, Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Marie Vančurová
Premiéra: 6. 6. 2016
Hodnocení: 55 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

Kdo přijde do Staré, bude mít Hřeby v hlavě aneb rozhovor s režisérem Pavlem Gejgušem

hreb200Je 15 hodin odpoledne. Sedím u baru Staré arény a čekám na Pavla Gejguše, který je režisérem, scénáristou a scénografem divadelní inscenace s názvem Hřeby v hlavě, která nás zavádí do prostředí, ve kterém jsou lidé znaveni po dvou evropsko-islámských válk...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Čtěte také...

Laskonky v Divadle Na Maninách o osudových láskách i zklamáních

laskonky perexLaskonky. Představení na námět spisovatelky Báry Nesvadbové zařadilo do svého programu pražské Divadlo Na Maninách. Premiéra se uskutečnila v pátek 30. listopadu.

 

...

Literatura

Co by se lidé mohli a měli naučit o umírání a o smrti

o smrti a umirani200Dnes jsem nezvolila zrovna radostné téma, nicméně stále více lidí cítí potřebu umět si poradit v situaci, kdy se v jejich blízkém okolí nebo přímo u nich objeví závažná nemoc, navíc v terminálním stádiu. Na tuto situaci nejsme ni...

Divadlo

Fifty aneb Když je trojka životním snem

fifty 200Představení Fifty Dejvického divadla bylo vrcholem čtvrtého dne zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie, jehož cílem je upozornit na aktivní vztahy českých a slovenských divadel a divadelníků a ukázat výsledky jejich spolupráce.

...

Film

Boj o Řím: návrat historického velkofilmu

boj o rimHistorické velkofilmy prožívaly svůj zenit v 50. letech, avšak v půli 60. let jsou již diváci těmito kolosálními produkcemi přesyceni. Smrtelnou ránu žánru zasahují především dva filmy, Kleopatra J. L. Mankiewicze, které utržila v ...