Přiznám se, že oceňuji divadlo, které má co říct, není tendenční anebo které si na divadlo jenom hraje. Oceňuji umně zpracovanou klasiku stejně jako novinky, přičemž je mi upřímně jedno, jestli jde o dramata či (tragi)komedie. Hra musí mít silný text či téma, skvělého režiséra a také herce, které je radost sledovat. Za všeho nejmíň mám rád nevkusně předělanou klasiku případně zájezdové komedie, kde sice hrají známí televizní herci, ale já v tom nacházím osvědčené postupy, chabou invenci či humor za každou cenu. Něco jiného je inscenace Mistrovská lekce, která se začala hrát v Mladé Boleslavi před dvěma lety.
I když svou premiéru měla na scéně Městského divadle Mladá Boleslav 11. září 2020, dnes má za sebou reprízy v Praze i dalších městech. Magnetem představení je samozřejmě mezinárodně proslulá pěvkyně Dagmar Pecková, která se představuje v první velké činoherní roli. Tou postavou je proslulá řecká pěvkyně Maria Callas (1923–1977), o které tato jedinečná hra je.
Autorem je renomovaný americký dramatik Terrence McNally (1938–2020), který vytvořil příběh vycházející z mistrovských lekcí, které pořádala v letech 1971 - 1972 právě Maria Callas na Juilliardově hudebním institutu v New Yorku v letech pro mladé začínající operní pěvce. A právě tato ojedinělá pedagogická epizoda v životě slavné pěvkyně se stala základem k pozdější divadelní hře Mistrovská lekce (premiéra proběhla v New Yorku v roce 1995).
Slavná umělkyně se tak setkává s mladými adepty operní slávy, s nimiž řeší, co by měli v kariéře umět, znát a vědět, ale také vykresluje svůj bouřlivý soukromý a umělecký život. Nevím, které zahraniční herečky tuto roli hrály (česká premiéra proběhla v roce 1997 v divadle Viola, kde roli Callas hrála Eliška Balzerová), ale pokud jde o Dagmar Peckovou, tak je skvělá a herecky přesná. Díky tomu, že spoustu věcí ví ze svého operního života, je strhující a autentická právě v roli operní divy.
I když nepotřebuje výrazná gesta a pohyby, má herecký talent, cit a šarm. Dagmar Pecková má úžasné momenty na jevišti a její postava je impozantní. Jako herečka disponuje podmanivě potemnělým hlasem, výmluvně velkýma očima, smyslem pro humor stejně jako mimořádnou kulturou pohybu a dikce. Je cítit život, energie, smutek i humor. Navíc má co hrát (překlad Stanislava Kellnerová), a to v dokonalé režii Petra Mikesky, což je talentovaný herec a současně kreativní umělecký šéf Městského divadla Mladá Boleslav.
I když v mladoboleslavské inscenaci Mistrovská lekce dominuje hvězdná Dagmar Pecková (byla oceněna i širší nominací na Cenu Thálie), musím říct, že výborně hrají a zpívají i další protagonisté – Petr Mikeska, Veronika Bajerová nebo Jarmila Vlčková j. h. Ale v tom je vůbec kouzlo Městského divadla v Mladé Boleslavi, která stojí na nosné dramaturgii (doporučuji ještě krásné představení o Adině Mandlové - 1000 tváří Adiny) i na hercích, kteří jsou neskutečně muzikální.
Zdroj foto: Městské divadlo Mladá Boleslav
< Předchozí | Další > |
---|