Společenské vědy a audiovize

Společenské vědy a audiovize

spol vedy audiovize perexNás nynější svět ovládají audiovizuální média: skrze filmy, televizi, internet či počítačové hry si utváříme představu o současnosti a poměrech v ní. Jenže fungování těchto médií lze zkoumat jedině v širším kontextu, protože oslovují ve vzájemně se křížících rovinách estetické, sociálně-kulturní, psychologické, filozofické atd. To znamená, že plné a všestranné poznání umožňuje pouze interdisciplinární bádání. Helena Bendová a Matěj Strnad proto sestavili jakousi čítanku nazvanou Společenské vědy a audiovize, v níž shromáždili významné texty (nebo aspoň úryvky z nich), zastupující rozličné společenskovědní obory.

Více než dvě desítky studií, které vznikaly v uplynulém století, jsou někdy neznámé, poprvé přeložené do češtiny (zvláště ty feministicky orientované), ale některé v tuzemském prostředí zakotvily nebo tu dokonce vznikly. Každou studii provází zasvěcený komentář, který ji takříkajíc zasazuje do kontextu, zjišťuje její přednosti i vady, všímá si dobových omezení.

Celý svazek otevírá lingvistická de Saussurova úvaha o povaze jazykového znaku, nechybí ani příspěvek rakouského psychoanalytika Sigmunda Freuda, italského marxisty Antonia Gramsciho. Hojná pozornost je věnována francouzským myslitelům (Maurice Merleau-Ponty, Roland Barthes, Pierre Bourdieu, Michel Foucault, Jean Baudrillard). Nalezneme zde stať i českého strukturalisty Jan Mukařovského. Podívejme se blíže na některé podnětné příspěvky.

spol vedy audiovize

Například Louis Althusser se zabývá mimořádně závažným tématem, a sice průnikem ideologie do veřejného prostoru. Tento strukturalista hlásící se ke kořenům marxismu dokládá, že ideologie je vždy přítomná, a to nejen ve světě kolem nás, ale také přímo v nás - a přestože vzbuzoval diskuse a polemiky, myšlenkově ovlivnil i své protivníky. V tomto pojetí je ideologie chápána jako forma reprezentace, neboť každé dílo vždy šíří nějakou ideologii, takže ideologií by mohla být chápána i absence ideologie.

Do oblasti antropologie proniká studie Victora Turnera, když zkoumá rituály, schopen je aplikovat i na kulturu tzv. moderní společnost včetně dramatu. Má četná následovníky - mimo jiné polského avantgardního divadelníka Jerzyho Grotowského, od něhož i v českém překladu vyšla kniha příznačně nazvaná Divadlo a rituál.

Janice A. Radwyová si téma přehledně vytyčila už názvem svého zamyšlení - Jak ženy čtou milostné romány. Ukazuje, že význam nemá jen samotný čtený text, ale i samotná událost čtení textu, v konkrétním případu amerických čtenářek lze odečítat gesto odporu, vyjádření nezávislosti na svazující roli vzorné hospodyňky. Dlužno dodat, že v tuzemském kontextu se jedná o kontext poněkud žertovný, snad zjistitelný ve zdejší společnosti v době před půldruhým stoletím v souvislosti se začínající emancipací žen.

Zajisté nemá smysl poučovat, kteří autoři jsou zastoupeni nadbytečně a kteří naopak chybí. Antologie je sestavena tak, jak její editoři uznali za vhodné, což bychom měli respektovat. V každém případě nabízí široký vějíř zastoupených myšlenek, byť zpravidla nikoli snadno přístupných. Pochopit, co jednotliví pisatelé měli přesně na mysli, není snadné, mnohdy i vzhledem k terminologii, kterou si sami zavedli.

Čtenář se tak ocitá často v situaci, kdy samotné čtení může vnímat jako velké, nejednoznačné, provokující dobrodružství. Začtěme se třeba do úvahy Haydena Whitea o vyprávění: "Narativ je diskurzivní modalita společná 'historickým' i 'nehistorickým' kulturám a dominuje v mytickém i fikčním diskurzu, vinou čehož je jako nástroj k promlouvání o 'reálných' událostech podezřelý." A hned můžeme zkusit nabyté metodologické postupy aplikovat na nějaké konkrétní filmové dílo, blízké našemu srdci.

Jediná pochyba se mihne, a sice zbytečně velká písmena, kterými je tato kniha vytištěna. Kdyby se použila řekněme dvojtřetinová nebo poloviční velikost, jistě by se vešlo více textu (a nemusely by se tudíž krátit příliš dlouhé příspěvky).

Helena Bendová, Matěj Strnad (eds.): Společenské vědy a audiovize.

spo vedy obalka

Vydala Akademie múzických umění, Praha 2014. 768 stran.

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Veronika Pobořilová: „Zaskáčete si v těsné blízkosti interpretů v jedoucím trolejbuse! To přece chcete někdy vyprávět svým dětem!“

Poborilova 200Ve středu 15. dubna proběhne 6. ročník netradičního hudebního festivalu Busfest, který se odehrává na palubě jedoucích zlínských trolejbusů. Centrum veškerého dění bude klasicky situováno na točně u Sportovní haly, kde odpoledne vypukne boha...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Mamma Mia! Pokračování letního hitu je konečně tady

mamma-mia 1Muzikál Mamma Mia! si před deseti lety získal srdce diváků po celém světě a ti od té doby doufali, že se dočkají pokračování osudů bláznivé Donny a jejich blízkých. Jejich čekání je konečně u konce – a mohou se těšit hned na dva příběhy!

Antistresové omalovánky

omalovanky 200Ráda bych vám představila, řekněme, propracovanější verze dnes velmi populárních antistresových omalovánek. Jedná se o dvě knihy, a to Kreativní omalovánkové techniky a Barevná terapie – Antistresové omalovánky. Obě splňují to, co od...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...

Film Zrození na Kamera OKO 2019 dostal druhou šanci

birthMéně známý a nedoceněný snímek režiséra Jonathana Glazera Zrození s Nicole Kidman v hlavní roli, byl dalším z mnoha zajímavých filmů, které diváci mohli vidět na 11. ročníku mezinárodního filmového festivalu Kamera OKO. Ten se let...