“Co jsem já?” ptá se robot

“Co jsem já?” ptá se robot

altFilm Já robot znázorňuje velmi povedenou vizualizaci ne příliš vzdálené budoucnosti. Pokud máte rádi technologie a fascinuje vás umělá inteligence, pravděpodobně si pokládáte celou řadu otázek, na které se odpovídá neradostným způsobem.

 

 

 

Nacházíme se v roce 2035, kde detektiv Spooner vede na svou dobu celkem zvláštní život. V bytě má věci, které patří do technické minulosti, chodí si k babičce na koláč a nemá rád nové pomocníky v domácnosti – inteligentní roboty.

Ve filmu se od začátku řeší dilema tří zákonů robotiky. Jde o bezpečnost lidí před roboty a jakmile je spáchána vražda vědce, který na vývoji robotů pracoval, je Spooner jediný, kdo podezřívá z vraždy právě robota.

Spooner si velmi zakládá na lidském přístupu a tuší, kam robotizace asi vede. Také když vyslýchá zaměstnance firmy USR, která roboty vyrábí, nechová se uhlazeně jako oni. Oproti nim se projevuje víc lidsky a drze.

“Mám pro vás nový nápad na reklamu. Vedle truhláře postavíte robota, který vyrobí židli dvakrát rychleji a lépe než on. A pod tím bude napsáno: USR, serem na lidi.”
Společně s psycholožkou Susan nakonec objevují jednoho robota, který se vymanil ze zákonů robotiky. Susan je zaměstnankyně USR a dost oddaná své práci, proto nevěří, že by se bez poruchy mohlo něco takového stát.

“Co jsem já?” Ptá se robot Spoonera zvědavě.

I když se nenechává chytit tak snadno, nakonec se ocitají tváří v tvář. Zjišťujeme, že robota sestrojil sám vědec před svou smrtí a umožnil mu vymanit se ze zákonů robotiky. Už dávno si totiž všiml, že ve strojovém kódu robotů dochází k anomáliím, které z nich mohou dělat individuálně myslící bytosti. Když se roboti ocitají sami bez dozoru, z neznámého důvodu se pohybují ve skupinách. Tohle je trochu praštěné, ale autoři filmu pravděpodobně naráželi na něco ze života lidí.

alt


Mezi tím se v celém městě rozdávají nové typy robotů, které jsou přímo napojeny na aktualizace z centrály USR. VIKI, umělá inteligence budovy USR, tyto aktualizace sama provádí a nastává tak nečekaný problém. Pokud umělá inteligence uvažuje samostatně a zodpovídá za chod celé robotí společnosti, může dojít k zajímavým závěrům. Jeden z nich je, v zájmu bezpečnosti obyvatel, obsadit celé město a řídit životy všech lidí.Tato revoluce se díky Spoonerovi a robotovi se samostatným myšlením nakonec nezdaří. Oba se paradoxně skamarádili a umělou inteligenci VIKI nakonec úspěšně likvidují.V podobných scénách nám dochází, jak relativní naše vnímání může být a co všechno se může stát, i když je to třeba myšleno dobře. Vědec, jehož vraždu Spooner vyšetřuje, se totiž zabil sám a spolupráci svého robota se Spoonerem předtím naplánoval.

Uvědomoval si totiž, jak naivní může být domnívat se, že dobře řízené a sterilní technické prostředí je pro člověka tím nejlepším. Rozhodnutí, která v těchto podmínkách padají, dost dobře nekorespondují se základními potřebami člověka a jeho osobním rozvojem.

alt

Z filmu Já, robot vyplývá, že velmi zajímavé možnosti, které se nám v budoucnu naskytnou, nemusí nutně znamenat, že si s nimi budeme vědět rady. Velmi pohodlná řešení, která nejsou vratná nebo zaměnitelná, se mohou projevit v důsledcích, o nichž zatím nemáme příliš dobré povědomí. Říká se, že odborníci by měli vědět dobře, co dělají, nicméně to je jenom přání,  nikoli skutečnost.

Já, robot / I, robot
Sci-Fi / Akční / Mysteriózní / Thriller
USA / Německo / 2004
Režie: Alex Proyas
Scénář: Jeff Vintar
Hrají: Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, Alan Tudyk, James Cromwell, Shia LaBeouf, Chi McBride, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight, Emily Tennant, Terry Chen
Stopáž: 115 min.
Zvukové formáty: česky: Dolby Digital 5.1 původní: Dolby Digital 5.1
Titulky: české
Distributor: Bontonfilm
Hodnocení: 75%

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přihlášení



Soutěže

Nevěřící, odejděte! (nebo vás zabijeme)

Nakladatelství Pavel Mervart vydalo cennou knihu o pronásledování křesťanů v zemích, které vyznávají islám (tedy zdaleka nejen v arabských). Nazývá se NEVĚŘÍCÍ, ODEJDĚTE! a sepsal ji MICHAL ŘOUTIL. Nakladatelství Pavel Mervart

Atlas ohrožených živočichů

Po více než roce od publikace Atlas vyhubených živočichů přichází duo Radek Malý a Pavel Dvorský (tentokráte i s pomocí manželky Pavly) pod hlavičkou nakladatelství Albatros s další poučnou knihou nejen pro děti Atlas ohrožených živočichů. Albatros Media a.s.

Rozhovor

Všechno na světě je absurdní – Tereza Dobšovičová

tereyzka 200Teprve šestnáctiletá Tereza Dobšovičová vletěla na českou literární scénu jako vichřice. Jejím výjimečným talentem je ohromena nejedna významná osobnost, a tak je jí prorokována nadějná autorská budoucnost. Jaké jsou její vz...

Hledat

Videorecenze knih

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

Čtěte také...

Současnost a budoucnost jezera Kökenúr

altPražské kino Aero má za sebou úspěšně 6. ročník filmového festivalu FLIM-Festivalu tibetských filmů a filmů o Tibetu. Pokud chcete jít za zábavou, která se skutečně vymyká mainstreamovým proudům, pak je to tato podívaná. A dokonc...


Literatura

Někdy najdete lásku tam, kde ji nečekáte

na hrane noci perexPíše se rok 1942. Anton Starzmann kdysi býval mnichem. Když nacisté jeho řád rozpustili, vrátil se do rodného domu. Jakmile v novinách uvidí inzerát mladé vdovy, která hledá někoho, kdo jí pomůže postarat se o její tři dě...

Divadlo

Vražedkyně nebo oběť?

lady macbeth z ujezdu perexMladá Kateřina vede na první pohled záviděníhodný život. Výhodný sňatek jí zabezpečil dobré společenské postavení, bohatství a pohodlí. Okradl ji však o její svobodu a vášnivou touhu žít naplno. Manžela víc ...

Film

Ďáblův advokát: excelentní zloduch Al Pacino

dabluv advokat al pacino reevesSoudní síně jsou plné případů, kdy právníci obhajují své klienty, aniž by si byli jisti jejich nevinou. Přesto se musí snažit najít co nejvíce důkazů, svědčících v jejich prospěch a roznést na kopyte...