Thrillerová Carrie z roku 1976 má co říci i dnes
Banner

Thrillerová Carrie z roku 1976 má co říci i dnes

200filmNovela Carrie má pro kariéru mistra literárního hororu Stephena Kinga zcela zásadní význam. Díky jejímu komerčnímu úspěchu mohl rezignovat na učitelské řemeslo a začít se plně věnovat psaní, což se později ukázalo jako vynikající volba. Vzhledem ke zmiňovaným okolnostem nezůstala Carrie bez zájmu filmařů a její nejznámější verze vznikla v roce 1976 pod vedením Briana De Palmy (Neúplatní, Zjizvená tvář, Oběti války).

 

 

Hlavní hrdinkou filmu je odstrkovaná teenagerka Carrie, kterou šikanují nejen spolužáci, ale i nábožensky fanatická matka, jež takřka všechno považuje za hřích. Proto když Carrie prožije svou první menstruaci (a zrovna ve společných sprchách po hodině tělocviku), vše se jen zhoršuje, poněvadž spolužačky se jí smějí a matka považuje za nečistou. Jenže nikdo neví, že děvče má vzácný dar tzv. telekineze, což znamená, že jen silou myšlenky dovede rozbíjet předměty a různě s nimi pohybovat. A tato „vlastnost“ bohužel vyjde najevo v průběhu maturitního plesu, kde pro ni pár vrstevníků chystá strašlivou pomstu.

film

Adaptovat knihu Stephena Kinga není nic jednoduchého a pokud nenajmete schopného režiséra, většinou se to vůbec nezdaří. Rozsáhlé příběhy, hlubokou psychologii postav a typicky kingovské minispoilery do filmové podoby prostě nedostanete, proto je důležité zaujmout jinak. A v tomto ohledu není Carrie jiná. Scénář se zužuje pouze na osudy utiskované Carrie a ostatní postavy (včetně fanatické matky) víceméně upozaďuje a dost zjednodušuje a rozmáchlý příběh omezuje taktéž v podstatě jen na jediný motiv. Někomu může vadit i to, že s klíčovou telekinezí, která v závěru hraje zásadní roli, se tu zpočátku pracuje spíše násilně a šroubovaně, ale to lze s klidem odpustit.

Režírující De Palma totiž vsadil na atmosféru, která osciluje mezi pohodovou a uvolněnou a hutnou a hodně temnou a funguje po celou dobu. Jeho práce se zpomalovačkami a hudbou, která v případě potřeby zcela utichne, je naprosto famózní. Úvodní scéna ve sprchách a závěrečná na plese jsou ukázkami geniálního řemesla, které se zkrátka neokoukají. De Palma si tu dovolí rozdělit plátno (obrazovku) na dvě poloviny, což je jednak efektní a jednak nesmírně zajímavé a přispívá to k celkovému napětí. 

Zběhlejší filmový divák tu navíc mnohde pozná velkou inspiraci mistrem svého oboru Alfredem Hitchcockem, která je vidět zejména v závěru, jenž už možná malinko zbytečně z výborného thrilleru dělá horor, je místy dost na efekt a hlavně na čtenáře předlohy působí hodně uspěchaně, protože v něm chybí slavný pochod městem. Přesto díky De Palmovu umění nikdy nenudí, což je jedině dobře.

Trailer můžete zhlédnout zde:


 

Výsledek by ale nebyl tak výborný bez výtečného obsazení. Sissy Spacek se pro titulní roli snad narodila a její Carrie je velmi podobná knižnímu předobrazu. Vystihla veškeré aspekty nešťastné postavy a když „zapojuje“ svou schopnost, jde z ní vskutku strach. Stejně tak Piper Laurie jako její matka „ždímá“ ze své role maximum. Obdivuhodnější je to o to víc, že její charakter je, jak už bylo zmíněno v začátku recenze, upozaděn a na rozdíl od filmové dcery tu není nikterak dlouho. Obě herečky se taktéž dočkaly zcela po právu oscarových nominací. Jejich společné scény patří k absolutním vrcholům snímku. Spíše zajímavostí budiž to, že v jedné z menších roliček se tu objeví i tehdy neznámý John Travolta

film1

Ač je Carrie z roku 1976, neztratila ze své působivosti vůbec nic a naopak je ukázkou brilantní staromódní filmařiny, která nepotřebuje příliš efektů (a z dnešního hlediska i hektolitrů krve) a pozlátek k tomu, aby udržela diváka v napětí.

Škoda, že tuzemský distributor, kterým je firma Magic Box, se rozhodl na náš trh uvést DVD zcela holé bez jakýchkoli bonusů, které by se zrovna u tohoto snímku přímo nabízely. Takhle dostanete „jen“ výtečnou záležitost, u níž se rozhodujete maximálně jen o tom, zda si ji pustíte v originále, nebo v lehce nadprůměrném dabingu, a do jejíhož zákulisí už musíte nahlédnout jinde.

Název: Carrie (originální: Carrie)
Žánr: Thriller
Rok vzniku: 1976
Režie: Brian De Palma
Scénář: Lawrence D. Cohen (podle předlohy Stephena Kinga)
Hrají: Sissy Spacek, Piper Laure, Amy Krviny, Nancy Allen, John Travolta
Stopáž: 98 minut
Hodnocení filmu: 80%
Hodnocení DVD: 60%
Na DVD přináší společnost Magic Box

Zdroje k obrázkům: metacafe.com, goodnewsfilmreviews.com


 

Přihlášení



Soutěže

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

Rozhovor

Merlin Jahodová: „Malování mě zachránilo!“

mer 200Říká, že ve své tvorbě se ráda vyjadřuje spontánně, rychle a podle momentálního rozpoložení. I když se u ní odmala projevoval výtvarný talent, k malování se dostala oklikou – až ve chvíli, kdy se jejímu synovi proměnil život. O to víc si váží daru, který...

Hledat

Videorecenze knih

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Čtěte také...

Nataša Gollová dostávala role bezstarostných dívek, ale její život nebyl peříčko

natasa 200Kdyby na začátku své filmové kariéry Nataša Gollová vytvořila postavu princezny, možná by to byla ta nejněžnější a nejkřehčí princezna, jakou mohl kdy český film mít. Takovou roli však na Barrandově nikdy nedostala. Ale přece ji role éterických dívek...


Literatura

Lars útočí ve jménu syna a otce

lars utoci perexTřetí knížka o soukromém očku Larseho jehož pravé jméno je záhadné jako autor Daniel Gries sám. Stále miluje i kritizuje Metallicu, mlátí ve sklepě do bicích, vysedává jako spolumajitel v baru ve společnosti své oblíbené značky a...

Divadlo

Malované na skle ve Zlíně krásně namalovali

malovane-na-skle 200Podzimní večer 20. listopadu se v Městském divadle Zlín nesl ve slavnostním duchu. Jednak šlo o 51. reprízu představení Malované na skle, které získalo cenu Aplaus za nejlepší inscenaci 69. sezony a její představitel byl nomi...

Film

Velký: Hanks se stal přes noc dospělým s duší dítěte

velky tom hanksTom Hanks natáčí filmy už vážně dlouho. V rodinné komedii Velký (1988) je ještě v kůži naivního mládence a jen těžko by se hodil na něco jiného. Nejistý a trošku zmatený kukuč nemá hlavní hrdina náhodo...