Závodničtí Rivalové rozduní nejen váš DVD přehrávač

rivalove perexV loňském roce vzniklo poměrně dost filmů, které jednoznačně velebili běžní diváci, fanoušci i odborníci. Jedním z nich je také drama z prostředí Formule 1 s názvem Rivalové. To se sice v oscarovém klání absolutně neobjevilo (trestuhodně obdrželo jedinou nominaci), to ale neznamená, že by mělo jít o špatný film. Ba naopak.

V centru dění stojí dva závodníci – chladný Rakušan Niki Lauda, který většinu dne tráví tím, aby byl jeho stroj naprosto dokonalý a vyladěný do posledního šroubku, a Brit James Hunt, jenž se raději než aktivitám na autech věnuje večírkům, ženám a lehkovážnému životnímu stylu. Ti dva nemohli být odlišnější, přesto spolu sváděli velké a nezapomenutelné bitvy, které uhranuly i ty, kteří F1 jinak vůbec nesledovali a fakt, že Lauda v roce 1976 málem uhořel, ví asi každý z vás.

Režisér Ron Howard (Čistá duše, Appolo 13) od úvodních minut staví své dva hrdiny do opozice, protože ví, že to většinou funguje. A nejinak je tomu i tady. Oba dostanou svůj prostor k vyniknutí a divák se může velmi snadno seznámit s jejich povahami, ale také s komplikovaným vztahem, který se přelévá od nezájmu přes částečnou nenávist až k vzájemnému respektu. Tvůrce vůbec nemá potřebu jakkoli exhibovat a upozorňovat na sebe a drží se spíše v pozadí, nicméně to, co předvádí v nasnímání a nastříhání jednotlivých závodů, je naprosto excelentní. A absolutně nevadí, že si čas od času vypomůže použitím archivních záběrů ze skutečných závodů. Divák to prakticky nepozná a na celkovém adrenalinu a fantastickém pocitu to neubere vůbec nic. Za zmínku stojí i to, že autor tu velmi dobře zachytil onu elektrizující a zároveň na hraně smrti se pohybující atmosféru F1 své doby, kdy jezdec skutečně neměl jistotu, zda ještě po závodě z auta vystoupí.

rivaloveRush

Nemá smysl se zabývat tím, že ne všechno proběhlo tak, jak je divákovi prezentováno (kupříkladu namlouvání Hunta s Mercedesem bylo diametrálně odlišné a „dolézala“ spíše druhá strana, stejně tak si na předzávodním brífinku před pro Laudu osudným Nürnburgringem nikdo nedovolil mistra světa označit za zbabělce), protože k podobným filmům zkrátka nějaká ta autorská licence patří. A Howardovi se vše navíc povedlo natočit tak strhujícím způsobem, že by to mnoha lidem vadit nemělo.

rivaloveR

Výsledek by byl samozřejmě minimálně poloviční bez výtečných hereckých výkonů obou důležitých představitelů. Zejména Daniel Brühl je jako Lauda téměř geniální a je radost sledovat jeho proměnu v legendu motoristického sportu. Všechna jeho gesta i mluva jsou precizní a bez jakékoli chybičky. Oproti němu se Chris Hemsworth může zdát na první pohled lehce upozaděn, což je ale dáno tím, že jeho charakter je napsán jako velký boniván a jeho role je spíše o stylizaci a užívání si, což tento nadějný herec dělá dokonale. Jejich společné scény a dialogy patří k „neakčním“ vrcholům filmu (k těm akčním pak jednoznačně patří Laudova havárie a celý závěrečný závod v Japonsku).

rivaloveRu

Měl-li bych snímku něco vytknout, pak by to byly asi jen překotný začátek, v němž se všechno děje dost rychle, a občasné hollywoodské manýry, kterých se zkrátka Howard hned tak nezbaví. Ve výsledku jsou ale Rivalové brilantní film, jenž bude zřejmě zrát jako víno.

Díky společnosti Magic Box, která je jeho tuzemským DVD distributorem, si ho můžete připomínat pořád dokola, což za to určitě stojí. Samotný disk nemá složité menu a je uživatelsky velmi jednoduchý. Vedle kolonky přehrát a výběr scén tu samozřejmě najdete i možnosti zvuku a titulků. Pro plné užití filmu důrazně doporučuji původní znění, neboť dabing je klasickým standardem, který se v tomtopřípadě navíc snaží napodobovat Laudův / Brühlův přízvuk, což zní ve výsledku malinko směšně a značně to devalvuje jeho excelentní výkon. K dabingu se také váže upozornění, že ve filmu se čas od času mluví jiným jazykem než anglicky, což dabing nepřekládá a titulky samy nenaběhnou, takže je budete muset zapnout klasickým způsobem.

V položce bonusy se pak objevují dva odkazy. Prvním jsou zhruba dvanáctiminutové záběry z natáčení, které jsou naprosto zbytečné, nekomentované a nicneříkající. Ani druhý odkaz v podobě rozhovorů s tvůrci na tom není o mnoho lépe, neboť jde pouze o propagační materiály, v nichž se nic nového nedozvíte. Ačkoli je kvalita DVD Rivalové diskutabilní, kvůli filmu samotnému se ho rozhodně vyplatí mít doma, protože zvukově i obrazově má co nabídnout a budete se k němu čas od času vracet. Škoda, že bonusová výbava není povedenější a opomněla třeba byť jen krátký dokument o skutečných pilotech F1.

Rivalové (Rush)

rivaloveDVD

Režie: Ron Howard
Scénář: Peter Morgan
Žánr: Sportovní drama
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, NatalieDormer
Hodnocení filmu: 85%
Hodnocení DVD: 70%
Na DVD přináší firma Magic Box

Zdroje k fotkám:  www.businessinsider.com,  wot.motortrend.com, wot.motortrend.com

( 1 hlas )

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

S paní Jarmilou se hezky »pracovalo« i výborně »kamarádilo«

Hlasatelka 200Televize provází náš život víc jak šedesát let. Tato fascinující instituce prošla řadou etap, stále se vyvíjí. Mnohé profese zanikly, nové vznikají. Právě tohoto tématu se dotýká kniha Daniela Růžičky, v které první televizní hlasatelka J...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Mimořádná událost pro fanoušky českého humoru i milovníky vlaků

MU Jana Plodkova Igor Chmela 01 foto Jaroslav KutheilMimořádná událost je sympatickou českou komedií, jejíž zápletka se inspirovala skutečnou příhodou. Jestli se chcete od srdce zasmát a už vás nebaví velké množství ne...

Má cesta za štěstím Karla Gotta aneb autobiografie roku?

Karel Gott 200

Autobiografie Karla Gotta s názvem Má cesta za štěstím spustila v mediální sféře obrovský poprask. Dokáže si získat i jiné čtenáře, než ortodoxní Gottovy fanoušky? Osloví i ostatní, kteří ho třeba zase tolik neposlouchali?

Hmyzí revue ve Zlaté kapličce

ze zivota hmyzu perexZáměrem alegorických děl bylo odjakživa nastavovat společnosti zrcadlo a pomocí jinotajů přesně, i když převážně skrytě, poukazovat na palčivé problémy, které jsou ve většině případů přehlíženy. Ve Zlaté kapličce se ale tvů...

Miláček: mdlá ilustrace slavné knihy

altFilmová adaptace románu francouzského spisovatele Guy de Maupassanta Miláček, pod níž je podepsána dvojice režisérů Declan Donnellan a Nick Ormerod, ukázkově demonstruje, co znamená pojem „vypráz...