Žádná z filmových rolí Lídy Baarové nebyla tak dramatická jako její vlastní život

Žádná z filmových rolí Lídy Baarové nebyla tak dramatická jako její vlastní život

Tisk

Baarova perexVe třicátých letech minulého století byla ve světě filmu fenoménem, avšak její sláva prvorepublikové hvězdy netrvala dlouho. Lída Baarová musela nejdřív pryč z Německa a posléze i z tehdejšího Československa. Filmovala pak v Itálii, poté se věnovala divadlu v Rakousku, kde nakonec na stará kolena zakotvila. O jejím životě bylo napsáno několik knih, sama herečka je autorkou memoárů Života sladké hořkosti. Režisér Filip Renč o ní nedávno dokončil celovečerní film, který by měl mít premiéru už za pár měsíců.

 


"To nebyla obyčejná krása. Jakmile někam vešla, vše ztichlo. Jakoby lidi očarovala," nechal se na její adresu slyšet režisér Otakar Vávra, který ji obsadil do hlavní ženské roli ve filmech Panenství (1937), Dívka v modrém (1939), Maskovaná milenka (1940) a Turbina (1941).

Baarova 1

Ludmila Babková (jak znělo její pravé jméno) se narodila 7. září 1914 v Praze. K filmu se dostala jako studentka konzervatoře. Prosadila se hned po několika menších rolích, a i když byla donucena ze školy odejít (tehdy měli studenti zakázáno točit), kariéra herečky ji neminula. Mezinárodní úspěch filmu Barkarola (1935), v němž hrála titulní roli, však s sebou přinesl i její postupný pád.

Herečka, která ve třicátých letech minulého století působila v Německu, byla až příliš v dosahu nacistických pohlavárů. Nejenže se jim neubránila, ona se jim časem i znelíbila. Proč by ji tedy měli milovat v Československu, kde se vědělo o jejích "čajích o páté" s Adolfem Hitlerem stejně jako o jejím důvěrném vztahu s Josephem Goebbelsem. Přesto ještě po návratu do Prahy natočila filmy jako Ohnivé léto (1940), Paličova dcera (1941) nebo Za tichých nocí (1942).

Baarova 2

Poté působila v Itálii, kde do konce druhé světové války natočila sedm snímků. Ve své době byla jednou z nejkrásnějších filmových hereček evropského formátu, zajímal se o ni dokonce Hollywood. Krásu a půvab si ostatně udržela do poměrně vysokého věku.

A největší chyba jejího života? V této klíčové otázce se herečka musela vrátit do roku 1937, kdy dala přednost práci v Německu před nabídkou z Hollywoodu: "Když jsem natáčela na Barrandově Panenství, přišli za mnou dva muži od společnosti MGM a ptali se mě, jestli bych nechtěla do Ameriky. Já však měla závazky k berlínské společnosti UFA, byla jsem mladá a tenkrát, v roce 1937, jsem nevěděla, co se stane, že bude válka. Nikdo mi tehdy neřekl: Vezmi si to nejnutnější a honem koukej být pryč! To považuji za největší chybu svého života," přiznala herečka.

Na otázku Pavla Vojíře, jestli nebylo krásné být ve své době evropskou hvězdou, zase odpověděla: "Jenže já chtěla do Ameriky. Představovala jsem si cestu z Berlína do Hollywoodu - a to se mi nepodařilo. A protože jste četl moji knihu, víte proč. Protože jsem byla blbá. Strašně blbá."

baarova 3

Kvůli obvinění ze spolupráce s nacisty se herečka dostala až do kriminálu, kde strávila osmnáct měsíců. Po emigraci z Československa (1948) příležitostně točila, ponejvíce s italskými filmovými tvůrci. Nechyběl mezi nimi ani proslulý režisér Federico Fellini, který ji obsadil do snímku Darmošlapové (1953).

Tehdy jí nebylo ještě ani čtyřicet. O slavném Fellinim se herečka rozvyprávěla i v rozhovoru, který s ní vyšel v časopise Reflex: "Toho jsem poznala v Římě na Via Vittorio Veneto. Vídali jsme se velmi často. Pořád mi opakoval, že se mu líbím. Tak jsem mu jednou řekla: Poslyš, já bych s tebou hrozně ráda dělala nějaký film. - A on na to, že se mu do jeho filmů nehodím, protože jsem příliš krásná. A tak jsem slibovala, že se udělám ošklivou, ale na to řekl, že to nedokážu... Až jednou přišel s tím, že má pro mne roli. A hned první filmovací den mi oznámil, že se nesmím nalíčit... Hrála jsem ženu, která je po celý film velmi obyčejná, ale pak přijde na večírek nalíčená, v nádherných šatech - a je nádherná. Ale je to jako přelud, protože hned druhý den už je zase obyčejná. Fellini byl moc příjemný. Po letech jsem ho potkala. Seděla jsem kdesi v Římě, on se tam objevil a sedl si vedle mne. Díval se chvíli a pak řekl: Ještě pořád jsi krásná..." Využívali toho i další režiséři. Její krása odcházela velmi pomalu. Poslední film natočila herečka v roce 1957 ve Španělsku - snímek se jmenoval Batalion stínu a spolu s ní se v něm objevil Rolf Wanka.

Baarova 4

V šedesátých letech, kdy už žila v rakouském Salcburku, se věnovala divadlu. Účinkovala v desítce zájezdových inscenací (zahrála si například i titulní roli v Čapkově hře Věc Makropulos), které byly k vidění na jevištích v Rakousku, Německu a Švýcarsku. Je zajímavé, že jedním z režisérů, s nimiž tehdy spolupracovala, byl režisér dnes kultovních inscenací a filmů Rainer Werner Fassbinder. "Ano, to byla krásná práce. Dokázal člověka povzbudit. Jednou na nějaké zkoušce řekl, že jediný, kdo pořádně uhraje pauzy mezi větami, je Baarová," vzpomínala herečka na Fassbindera.

Vdaná byla Lída Baarová dvakrát. Poprvé se provdala v roce 1947 za loutkáře Jana Kopeckého, s nímž emigrovala do Rakouska, podruhé za rakouského lékaře Kurta Lundwalla. Dohromady s ním žila v Salcburku více než pětadvacet let, ale vzali se až v roce 1969. Teprve až s ním se dočkala klidu a smíření s vlastní minulostí. Zemřela před patnácti lety - 27. října 2000, bylo jí tehdy šestaosmdesát let.

Vedle několika knih o ní vyšly i hereččiny memoáry, které nazvala Života sladké hořkosti. Letos o ní natočil režisér Filip Renč celovečerní film, který by měl mít premiéru začátkem příštího roku.

Robert Rohál
Foto archiv autora


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Berdík, revoluce v pěstování zeleniny. Nová éra městského zemědělství začíná

Berdik perexJe tady jaro a to už je nejvyšší čas, aby se milovníci čerstvé zeleniny poohlédli po nějakých sazeničkách nebo semínkách a dali se do práce. Taková doma vypěstovaná rajčátka nebo mrkev jsou přeci jen voňavější a chutnější, než ty ze supermarket...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Kolik možných cest vede k umění…

Vera Beranova 200O smyslu a úloze umění snad nikdo nepochybuje, a to ve všech jeho podobách a na všech úrovních. Exkurz do minulosti by byl téměř bezbřehý.

 

...

Z archivu...


Literatura

Knížka na prázdniny – jakou vybrat?

prazdniny prazdniny v nebi 200Blíží se léto. Děti budou mít prázdniny, spoustu volného času a tak si myslím, že by měly občas otevřít knihu – ne zrovna s učivem, ale s nějakým příběhem. I tak si zopakují mnohé, co se dosu...

Divadlo

Tady je svět normální

Skorapka perexDivadlo Metro v Praze na Národní třídě uvedlo jako svého hosta hru Skořápka polského autora Marcina Szczygielskiho v režii Luboše Fleischmanna a v podání Divadla Stochov.

...

Film

Atlas mraků: touha po svobodě, důstojnosti a pravdě ovlivňuje lidský život

atlas mrakuU počátku filmu Atlas mraků stála mnohovrstevná kniha Davida Mitchella, která nyní vyšla také u nás, dokonce již ve druhém vydání. Film stejně jako kniha souběžně splétá celkem šest příběhů, časově i...