Pára na Labi v ústeckém muzeu oslavuje 175 výročí

Pára na Labi v ústeckém muzeu oslavuje 175 výročí

Tisk

pnp012perexPokud návštěvník navštíví jakoukoliv výstavu, většinou ani nevnímá práce s tím spojené. Ono je to účelem, aby to nepoznal.  O muzejních výstavách platí navíc to, že vše musí i historicky zapadat nejen dobově, ale vystavené exponáty musí přesně vypadat jako v minulosti. A to není tak jednoduché, jak se zdá. Pokud se u určitého exponátu zastavíte, tak se dozvíte i to, že sice pochází ze sbírek, ale byl rozložen a většinou bez plánku na sestavení.

Protože muzejníci jsou profesionálové, pátrají tak dlouho, až se jim podaří zjistit, jak ten daný objekt vlastně vypadal. Rozdílné velikosti exponátů jsou vidět na první pohled na ústecké výstavě Plavba na páře. Mohutné části lodí tu doprovází miniaturní makety těch, co kdysi brázdily po řece, a mnohé z nich již dlouho byly jen v depozitáři.  Nedílnou a zapadající do tématu výstavy je fauna, která v řece a v jejím okolí kdysi žila, či obrazy malířů, kterým řeka a lodě učarovaly. A nebylo jich málo Doerell, Lepié, Quarck a mnoho dalších.

 

pnp002

 

Řeka Labe sloužila jako dopravní cesta od nepaměti. Svůj velký boom však zažila v době „století páry“, kdy parní stroj začal sloužit i na lodích. První český parník Bohemia se objevil v roce 1841 v Ústí nad Labem (plavba mezi Obřístvím u Prahy do Drážďan) a zahájil novou éru v dějinách labské plavby i ve městě. A také vzbudil zaslouženou pozornost obyvatelstva, jak je zřejmé i na dochovaném střeleckém terči.  O důležitosti svědčí i to, že císař František Josef I na svou inspekci do ústecké oblasti přijel právě na parníku.  Brzy se rozrostla osobní doprava o parník Germania a Constitucion a z Drážďan připlouvaly parníky např. Konigen Maria, či Princ Albert končící právě v Ústí nad Labem. Počet přepravovaných osob se tak neustále zvyšoval.

 

pnp004

 

Osobní dopravu brzy doplnila i nákladní, vlečné kolesové parníky (remorkéry) vlekly čluny proti proudu od roku 1857. Rozhodujícím počinem bylo zavedení plavby řetězových parníků od roku 1872, které dokázaly táhnout proti proudu až 10 plně naložených člunů.  Rostoucí průmyslová výroba ve městě využívala těchto možností, jak k vývozu svých komodit (hlavně hnědé uhlí, cukr, stavebniny, suroviny, dřevo), tak k dováženým surovinám (sůl, suroviny pro chemický, potravinářský, textilní průmysl) a brzy se ústecký přístav stal největším v rámci rakouské monarchie.  Rozšířila se i délka přepravy od Mělníka až do Hamburku. Labská přeprava výrazně ovlivňovala hospodářský život a stala se i důležitou železniční křižovatkou. Na břehu vyrůstaly nejen překladiště, ale i skladiště, cukrovary, pivovar či lihovar a z malého městečka se stává průmyslové centrum.  Nakládání a vykládání z člunů byla práce velmi fyzicky náročná, vše se dělalo ručně. Nosit pytle o váze 80 kg, nebo tlačit dřevěné kolečko s uhlím, nebylo jednoduché i proto, že spojení člunu s břehem bylo většinou po úzkém houpajícím prknu. Také vznikly první loděnice, nejprve sloužily k opravám, později stavěly dřevěné čluny a to už se přestěhovaly na druhý břeh řeky Labe.  V Olšinkách to byla firma Franze Heinricha, která již od roku 1892 vyráběla ročně až 10 ocelových člunů. Tam také byly vyrobeny první kolesové motorové parníky zadokolesové a stranokolesové v Evropě.  O tehdejším umu lidí kolem lodí, dokládá parník Antonín Švehla, který byl postaven v meziválečné době a ještě dnes, pod názvem Vyšehrad, brázdí řeku Vltavu. Jeho maketu a slavnost pokřtění uvidí návštěvník na dobovém filmu. A mezi modely lodí se najde i ten nesoucí jméno po tehdejším majiteli loděnice Wenzla Heinricha.

 


pnp005 


Druhá významná loděnice byla ve Valtířově od roku 1881. Nejprve se také zaměřila na opravu lodí, k dispozici měla již parní pilu na dřevo i lodní výtah, umožňující opravy člunů na souši. Také ona nejprve vyráběla dřevěné čluny na přepravu ovoce a uhlí, později celokovové.

Po ukončení války a následném znárodnění, byly obě loděnice spojeny v jeden celek a vyráběly čluny pro odběratele do celé Evropy. Privatizaci po roce 1989 již dlouho nepřežily, nejprve ta v Olšinkách, a na přelomu února a března 2015 i Valtířov. Tam umožnily muzejníkům si vybrat věci do muzejních sbírek. Rozměrově největším objevem byla obří šablona přesahující 5 metrů s dvoumetrovou výškou, podle které byla vytvořena obří maketa profilu trupu lodě.  Likvidací loděnic byla definitivně uzavřena několik staletí stará historie stavby říčních člunů na ústecku. I proto loděnicím a vše kolem nich věnovali muzejníci velkou pozornost a v uceleném celku ukazují návštěvníkům i to, co se podařilo zachránit pro další generace.

 


pnp007 
Na výstavě jsou předměty, které se našly při bagrování řeky v roce 2014 a 2015 a pochopitelně i největší zásah do jejího toku, výstavbu zdymadel z roku 1923, patřící dnes mezi chráněné technické památky. Většina strojového zařízení komory (1930), jez (1935), vodní elektrárna (1936) pochází z doby jejího vzniku.  Výstavbu zachycuje dobový film, část prací se musela provádět v sedmimetrové hloubce pod vodou a je k vidění i vybavení tehdejšího potápěče. V té době nebyla známa kyslíková bomba, vzduch se vháněl pomocí ručního kompresoru. Byl také uložen v depozitáři rozložen a k sestavení tohoto exponátu byla nutno sehnat plán. Tentokráte pomohlo muzeum až ve Španělsku.

pnp008

 


Po výtvarné stránce celé expozice je znatelná jemná ženská ruka, ukazující těžkou mužskou práci.  Ale není to ta ručka za červenou záclonkou, ta jen ukazuje, jak se bavili lodníci při svých zastávkách ve městě, kterému se říkalo Malý Hamburg. I to bylo součástí tehdejšího života města, muzejníci na to nezapomněli a vyzpovídali žijící pamětníky o všem, nejen kolem vody.

 

pnp013
 
Také podle historického faktu se uskutečnila cesta parníkem Lanna 8 z Prahy do Bratislavy za 360 dní. Ale Jaroslav Hašek s Emilem Longerem a „zuřivým reportérem „ Egonem Kischem popsali tuto cestu svým způsobem a trochu poopravili délku cesty na 365 dní.  Vzniklá hra balancuje mezi fikcí, výmyslem a pravdou a stala se tou pomyslnou třešničkou na dortu při zahájení výstavy v provedení ústeckého Činoherního studia, který se po letech k ní opět vrací.

 pnp009


 
Výstavy jsou určeny hlavně návštěvníkům a jejich zájem je pro muzejníky tím nejlepším oceněním za jejich práci. Pokud získají i ocenění v soutěži Gloria musaelis, což je hodnocení odborné muzejní komise, je to velice motivující pro celý kolektiv, navíc když  ústečané tentokráte získali první cenu za expozici Tenkrát na Severozápadě.

 

pnp010
 
Chce se věřit, že takto dopadne i Pára na Labi pokud ji do soutěže přihlásí, protože jejich výstavy jsou vždy perfektně a komplexně připraveny, včetně doprovodných akcí a nebojí se uplatnit nové, netradiční postupy. Nakonec po navštívení výstavy mně mnohý návštěvník dá jistě za pravdu.

Foto z výstavy :  autorka  a W. Beck
http://www.muzeumusti.cz/


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Programový ředitel FTV Prima: „Chcete – li své diváky bavit, nelze být čistě úředníkem…“

Prima ZOOM 200Přes měsíc je v běžné programové nabídce nový kanál rodiny Prima – Prima ZOOM, zaměřený na dokumenty. U této příležitosti jsme vyzpovídali programového ředitele televize Prima Petra Vladyku, který nám prozr...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Jak vznikla a fungovala předválečná československá republika

RCS 1Nakladatelství Lidové noviny se v uplynulých letech proslavilo objemnými, bohatou obrazovou dokumentací opatřenými knihami, které zkoumaly národní minulost skrze panovnické rody – naposledy vyšly dvě části věnované Habsburkům, na českém trůnu pobývajícím bezm...

Z archivu...


Literatura

Není thriller jako thriller

thriller 200Nejspíše bych měla začít omluvou. A to protože jsem si hned při prvním pohledu dovolila tuto knihu hodit do jednoho pytle se všemi ohranými a předvídatelnými příběhy bez napětí a akce. Prosím tedy o odpuštění, jelikož tento skvostný kousek mezi...

Divadlo

Mirotické setkání loutek a hudby na ostrově u Dolejšího mlýna

miroticke setkani hudby a loutekChcete zpestřit prázdniny dětem i sobě? Přijeďte tedy v srpnu do Mirotic!  Od 9. do 11.srpna se zde totiž koná divadelní a hudební festival pro malé i velké: Mirotické setkání loutek a hudby

Film

Opět zavládne Scandi

Scandi 2024 perexS každoročně pořádanou přehlídkou severské filmové tvorby SCANDI se setkáme i letos, a to opět zásluhou distribuční společnosti Film Europe. Všechny zařazené snímky zakoupila pro tuzemské promítání, takže je v příštích měsících budou m...