Husité a jejich odkaz - téma dodnes aktuální

husitstvi perexVýbory z díla bývají cennou pomůckou. Zájemce o dílo dotyčného odborníka nemusí jeho texty složitě shánět, ale dostane je sesypané v jednom obsáhlejším svazku. Takto je poctěn i PETR ČORNEJ (*1951), jenž patří mezi naše nejznámější historiky (vedle Františka Šmahela), zabývající se českým středověkem, především dobou husitskou. Samostatně vydal řadu knih, mimo jiné o Janu Žižkovi, na dalších spolupracoval. Před několika lety mu vyšla „sběrná“ kniha Husitství a husité, o které jsme psali ZDE

Nyní se již druhého vydání dočkal tlustý, bezmála sedmisetstránkový svazek Světla a stíny husitství.  Shrnuje přes dvě desítky Čornejových textů, vesměs publikovaných po roce 1990. Obdivuhodná je tu Čornejova znalost všech možných pramenů, některé obšírně cituje; ohromí seznam literatury, kterou prostudoval – přesahuje padesát hustě potištěných stránek!

Ztělesňuje husitství nejhlubší úpadek nebo záviděníhodný vzmach?

Úvodní kapitola představuje jakýsi obecný vstup do celé problematiky: autor v ní přibližuje, jak se průběhu staletí vyvíjelo chápání husitského období, upozorňuje, že středověké (zejména latinské) výrazy postupně změnily své významy a jejich užívání mnohdy vedlo ke zmatení. Vlastně až František Palacký svým důsledným prostudováním dobových zdrojů překonal dosavadní, náboženstvím či jinými emocemi zaštítěné šarvátky mezi obhajobou a ztracením – Hus byl buď světcem, nebo ničemným kacířem. Jenže právě Palacký stvořil novodobý husitský mýtus (coby nejslavnějšího období národních dějin), který v rozličně aktualizovaných podobách přežívá podnes.

husitstvi 1

V dalších příspěvcích Čornej rozebírá jak jednotlivé události spojené s husitským hnutím (věnuje se např. Želivskému, Žižkovi nebo Zikmundovu příjezdu do Prahy v roce 1436), tak kulturu a jazyk oněch vzrušených časů. Zabývá se tehdejšími pojmy, třeba slovy označujícími někoho cizího, cizozemce nebo přímo Němce (tedy vlastně němého, protože jeho řeči nikdo nerozumí). Dokládá, že i tehdy se pořádaly slavnosti, přibližuje osudy takzvaných adamitů, jejichž obvinění ze sexuální nevázanosti bylo usilovně vyvracováno i potvrzováno. Adamity, obviňované z náboženského bludařství i nestydatosti, umístil kupříkladu Alois Jirásek v jedné ze svých povídek až do 18. století – a obdařil je mravností převyšující veškeré své protivníky.

Jak odkaz husitství ovlivňoval budoucnost

Několik studií Čornej věnoval přechodu od revolučního hnutí ke stavovskému státu „dvojí víry“, najmě pak volbě Jiřího z Poděbrad českým králem. Přibližuje i panovníkovo obtížné kličkování v nepříznivých domácích i zahraničních poměrech, a to včetně muslimské (turecké) expanze do Evropy – vždyť v těsně polipanských časech tito útočníci porazili křesťanské vojsko u Varny, dobytím Cařihradu vyvrátili Byzanc. Jenže ve středoevropském prostor, namísto sjednoceného odporu proti tureckým vetřelcům, bujely jen nekonečné rozmíšky mezi českým královstvím, Uhrami a Polskem.

husitstvi 3

Petr Čornej

Asi nejzajímavější a nejpodnětnější texty nalezeme v závěrečném oddílu, který zkoumá „druhý život husitství“ – tedy často účelového nakládání s ním v pozdějších staletích, zvláště v době komunistické nadvlády, její tlak pronikal do politické sféry, historické vědy i do umění.  Zařazena je třeba stať o dobovém ohlasu Vávrovy tzv. husitské trilogie (Jan Hus, Jan Žižka, Proti všem). Lituji jedině, že se čtenáři nemohou seznámit s Čornejovou daleko obsáhlejší studií, kterou zasvětil průzkumu husitských námětů v poválečném československém filmu, jak ji kdysi otiskl časopis Iluminace. A jistě by si zasloužila aktualizaci až k dnešním dnům.

husitstvi 2

Petr Čornej: Světla a stíny husitství
Vydala Univerzita Karlova v nakladatelství Karolinum, Praha 2020 (2. vydání), 693 stran

Veverčák Píťa se vrátil

Veverčák Píťa se společně s hajným Petrem objevili v knize Víš, kde jsou děti stromů? a nyní se vrací v titulu Kde si Píťa chladí tlapky? Nakladatelství Kazda

Ženy, které milují příliš a doufají, že se jejich partner změní

Doufáte, že se váš partner, který vám ubližuje, změní? Ne, nezmění! Kniha z nakladatelství Portál psychoterapeutky Robin Norwood je o citové závislosti ve vztazích a pomáhá ženám najít cestu k sobě a odejít z nevyhovujícího vztahu. Je plná skutečných příběhů žen, které milovaly příliš… Nakladatelství Portál

Matěj Homola: „S fanynkami jsme měli vždy krásné a kolikrát nadstandardní vztahy. Nerad bych zabíhal do detailů, toto tajemství si střeží každá kapela.“

wohnout homola200Kdo by neznal kapelu Wohnout. Energičtí kluci s výraznými texty a rychlou rytmickou muzikou. Když je slyšíte hrát live, tak vaše nohy zkrátka nezůstanou v klidu a než se nadějete, skáčete jak střelení. Vy si teď můžet...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com

Muzeum chce postavit obří broušený krystal

200traBroušený skleněný krystal zvenku, tajemná komnata vánočních ozdob uvnitř. Taková by měla být podoba přístavby, kterou připravuje Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.

...

František Kotleta a jeho Spad: postapo z české kotliny

kotleta spad200Krvelačného Františka Kotletu netřeba představovat těm, kteří si hoví v poctivé české řezničině, akčních flácích a podobných šílenostech. V prosinci 2016 vydalo nakladatelství Epocha jeho nejnovější knihu Spad. Dočkáme se ne tak nereáln...

Na jeviště Městského divadla s ladnou grácií šelmy vtrhl Tracyho tygr

200divV sobotu 9. listopadu 2013 se v komorním prostředí Studia Z ve zlínském Městském divadle uskutečnila již čtvrtá premiéra této divadelní sezóny. Dlouho dopředu vyprodaný sál se zatajeným dechem sledoval peripetie Thomase Tracyho a jeho tygra. Tato dvojka...

Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM zveřejnil online program a připravuje se na příjezd hostů z celého světa

anifilm perexMezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM právě zveřejnil svůj online program a příznivci animované tvorby si tak již mohou naplánovat svůj festivalový rozvrh. ANIFILM pro ně připravil nejen soutěžní filmy a hry, ale t...