O městě naruby, aneb jak vágní terén proměňuje město

O městě naruby, aneb jak vágní terén proměňuje město

Tisk

Město narubySoubor textů mapuje neustále vyjevující se ambivalentní živost měst mezi urbanismem a zdánlivě opuštěným prostorem. Publikace je tedy především o městu, které svým pohledem obrací naruby a zkouší se na něj dívat novými perspektivami, a to optikou vágních terénů, periférií a popřípadě opuštěných lokalit získávajících vlastní svébytný život.

Kniha Město naruby, vágní terén, vnitřní periferie a místa mezi místy je, dalo by se říci, delikátní záležitostí. Je určena hlavně pro náročné čtenáře, které těší držet v rukou opulentní studii psanou esejistickou formou s prvky skryté poetiky.

Město naruby je kolektivní interdisciplinární spoluprací několika vybraných odborníků (biolog, antropoložka, architekt/ka, sociolog, psycholožka a umělci) zaměřujících se na teoretická studia. Co bylo na začátku malou konferencí na téma Město a jeho metabolity: podoba periferie a vylučovaného prostoru se rozrostlo do několika let práce, jejímž výsledkem je tento soubor mnohoznačným textů.

Vágní terén jako komunikace mezi centrem a periférií

Stěžejním tématem textů je polemika nad vznikem a smyslem vágních terénů. Vágní prostor je chápán jako plocha, která vznikla jako nezamýšlený prostor v urbanistickém plánování. Zjednodušeně řečeno jsou to různorodé plochy v prostoru – od zarůstajícího křoví kolem silnic po proluky mezi nádražím a ulicí. Nebo se jedná o místa v čase, například stavba, která měla kdysi nějakou funkci, ale už pozbyla svého významu a dlouhá léta je opuštěná a než se s místem stane něco nového, je vágním terénem.

Text není jednolitý a je výborně rozvrstven do pěti částí, které mapují různé myšlenky a rozvíjí otázky ohledně vágního prostoru. Jak a proč vzniká? A proč se nám zdá, že s více globalizovaným světem přibývá také více vágních ploch? Pohlíží na problematiku města a jeho vágních prostorů z vícero úhlů a mnohdy z překvapivých perspektiv. Úctyhodné je také množství odkazů a doporučení pro další studium v každé kapitole.

Akademicky zaměřený člověk ocení práci s pojmy a neologismy. Například pojem vágního prostoru je zde otáčen na piedestalu v rovinách, o nichž by čtenář ani neuvažoval, a přesto se nám ukazuje v souvislostech v kontrastu k udržovanému terénu. Vše je dekonstruované a obrácené naruby. Kouknout se na město z pohledu šneka nebo pozůstatků kořenů z dob středověku a ještě z těchto obskurních informací vytáhnout fakta o městě, je vpravdě jednoduše inovativní.

Čtenář může kapitoly buď číst na přeskáčku, nebo se do knihy pustit od začátku do konce. Ani jeden způsob čtení nic neubírá. Ba právě naopak, oba přístupy mají své výhody. Fragmentární čtení poskytuje více prostoru pro promýšlení kapitol z vlastní zkušenosti, celistvé čtení naopak dává čtenáři vyčerpávající pohled na problematiku míst, které dosud leží ladem.

Město jako historická paměť a jazyk vágního prostoru

Čtyři sta stran textu reflektuje specifická místa, v nichž je cosi tajuplného, cosi zamlčeného a vždy nám onen prostor říká něco o městě, v němž žijeme. Ukazuje totiž město naruby, město se tak stává zrcadlem pro jeho obyvatele a mluví jazykem dosud neslyšeným.

Obsáhlý text doplňuje obrazový materiál povětšinou ve formě fotografií, jež ilustrují poetiku místa zachyceného v textu. Některé z kapitol jsou na hranici odborné studie, další jsou psané ve formě myšlenkových poznámek, některé se pokouší o psychologický vstup do nevědomí či fenomenologický náhled na to, co nám opomíjená místa říkají o životě ve městě, a najdeme zde mnohdy i osobní vzpomínky na dětství a dospívání autorů, kteří tak reflektují proměnu a „zvágňování“ prostoru.

Místo pro kritiku

Jediná trhlina v tak výborně vystavěné knize je, že potenciální čtenář, který si chce knihu koupit, se v anotaci nedočte, že kniha minimálně z poloviny textů používá jako modelové město Prahu. Bylo to jistým zklamáním, že takovou informaci se dočteme teprve v prologu. Asi nejvíce to můžeme vnímat v kapitole Patří vágní terény do města? kde najdeme popisy částí Prahy – výpovědní hodnotu můžeme nalézt snad v naší představě, že si takové místo připodobníme s jiným, které se mu může popisem podobat. Kapitolu Botanická exkurze do Prahy pod Prahou ocení spíše historikové. Kapitola je milou kuriozitou, nicméně poněkud zdlouhavou.

Roviny a pohledy na město naruby

První část nám osvětlí, co to „vágní terén“ vlastně je a kam až sahají kořeny tohoto pojmu. Dává také rady, jak můžeme zkoušet nově poznávat město, které si myslíme, že už známe, takzvaným flanérstvím – bezcílným bloumáním po městských částech a nacházení vágních míst a vnímání jejich specifičnosti v kontextu místa, v němž se nacházejí.

Druhá část se věnuje historii vzniku vágních prostorů a jak se tyto prostory proměňují a vyvíjejí již od středověku po současnost. Vágní terén je neustále v protikladu k uspořádanosti města. Je zrcadlem pokroku, ale i jeho úpadku, vždy ukazuje druhou tvář města a tak jej můžeme chápat v negativním, ale i pozitivním světle, neboť vždy nějak promlouvá o tom, proti čemu se staví.

Třetí část dává slovo šnekům a ptákům. Autoři se také snaží dát slovo vagabundům a lidem bez domova – nepřímo, aby nepřerušili tenkou rovnováhu mezi veřejným vágním prostorem a osobním prostorem, v němž bezdomovci bydlí (v rámci šedé zóny). Poslední kapitola této části se věnuje „stínu města“ – což je jungovská variace na historii prostoru a toho, co jsou do něj vtisknutá za potlačená traumata.

Čtvrtá část se zaměřuje na umělecký a performativní potenciál vágních míst. Od pohledu street artu po performativní koncept křovinářství.

Poslední pátá část problematizuje otázku řádu a chaosu ve městech. Jak pracovat s městem a jeho historickou pamětí, abychom nespadli do konzervování přítomnosti či potlačování minulosti. Odpověď na tuto otázku se pokouší odpovědět následující kapitola věnující se například Berlínské zdi jako projektu, který má sjednotit východní a západní Berlín, aniž by musel vymazat jejich prostorovou (a ideologickou) odluku.


Vágní místa jsou zkrátka druhý svět rostoucí a žijící paralelně uvnitř města, v němž žijeme. Kniha se tyto prostory snažila zviditelnit a racionalizovat jejich rozporuplnou atmosféru a existenci.

mesto naruby

Název knihy: Město naruby. Vágní terén, vnitřní periferie a místa mezi místy
Autoři: Radan Haluzík (ed.) a kol.
Vydáno: Academia 2021
Počet stran: 399
Hodnocení: 95%
https://www.academia.cz/mesto-naruby-dotisk--haluzik-radan--academia--2021


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Turistický seriál K21: Hrubý Rohozec

hruby rozhozec 200Milí čtenáři, s blížícími se prázdninami jsme se u nás rozhodli podívat se pod pokličku různých turistických cílů. Seznámíme vás s životy kastelánů několika hradů a zámků, podíváme se na zoubek strašidlům a představíme pár muzeí. Ne...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Historická orba pod Řípem: Ani 60 let starý traktor nepatří do starého železa

200tradUž potřetí se do Roudnice nad Labem sjeli majitelé zemědělských veteránů. Historická orba pod Řípem se letos konala 28. září a i tentokrát zaznamenala velký zájem veřejnosti.

...

Z archivu...


Literatura

Bernadette von Dreien: Christina: Dvojčata zrozená jako světlo

Christina 200Příběh, který asi není pro každého. Maminky a lidé se zájmem o vyšší duchovno ale zaplesají. Tohle určitě zanechá hluboký emocionální čtenářský otisk.

...

Divadlo

Sbor Dejvického divadla přinesl do Zlína hru Kakadu

kakadu 200Zlín ožil již 20. ročníkem mezinárodního kulturního festivalu Setkání/Stretnutie a měl tu čest přivítat i část sboru Dejvického divadla. Ti nám předvedli hru Kakadu, která nám v obrazech a útržcích ze života mladé autistické ženy reflektuje svět.

Film

V pražské Lucerně začne ve čtvrtek 26. října 12. ročník Festivalu argentinského filmu

cine argentino 200Velvyslanectví Argentinské republiky ve spolupráci s pražským kinem Lucerna pořádá letos již 12. ročník Festivalu argentinského filmu Cine Argentino. Uskuteční se ve dnech 26. - 30. října 2023 v Paláci Lucerna.

...