Sociální pouto v éře virtuality – co hrozí, až se virtualita zamění za humanitu?

Sociální pouto v éře virtuality – co hrozí, až se virtualita zamění za humanitu?

Tisk

sociální pouto (2)Do českého knižního prostředí přichází kniha Sociální pouto v éře virtuality. Gérard Dubey působí jako profesor sociologie na speciální katedře telekomunikací už od roku 1986. Tato kniha je jeho uceleným pohledem na problematiku chytrých technologií z perspektivy sociologie a antropologie.

 

Skryté hrozby ve stínu technooptimismu

Už nějakou dobu se diskutuje o tzv. digitální demenci, která nejvíce postihuje generaci Z, první generaci, která zcela vyrůstá v digitální éře. Dlouho se o chytrých technologiích mluvilo jako o spásném prostředku, který má vyřešit spoustu problémů – od sociálních rozdílů až po dezinformační bubliny. Nicméně v posledních několika dekádách se víc a víc ukazuje, že jsme na informační toky hleděli s technokratickým optimismem a zapomněli se ptát na důsledky společenské a sociologické.

Kniha Sociální pouto v éře virtuality zkouší promýšlet aspekty, které se tak nějak ve vizi technologické společnosti upozadily, ne-li přímo zapomněly. Dubey navíc tyto myšlenky propojuje s jinými polemikami, které na úskalí virtuality upozorňovaly již v 80. letech minulého století. Obnovuje třeba myšlenky slavné filosofky Hannah Arendt, dává je do souvislosti s proměnou chápání humanity a varuje tak před odlidštěním sociálního chování a redukcí samotných lidí v obyčejné jedničky a nuly.

Dubey také částečně navazuje na desítky let starou heideggerovskou kritiku technologické společnosti, s tím rozdílem, že oproti Heiddegerovi se na chytrou technologii nedívá se strachem ze ztráty poetiky v životě, jako spíše kvůli radikální proměně vnímání společenských procesů. Je si vědom pozitiv těchto technologií, ale varuje spíše před tím, co máme tendenci potlačovat na úkor oněch pozitiv. Jsou však tato pozitiva dostatečně silná, abychom je mohli upřednostnit před vším ostatním? A je ostatně vůbec něco čistě pozitivního, abychom to mohli prosazovat bez jakékoliv kompenzace?

Sociální bublifu(c)k

Jedním z našich hlavních očekávání od virtuality je přístup k autentickým informacím. Jak se však ukazuje, nemusí to nutně znamenat, že máme přístup k pravdě, ke smyslu, nebo k poznání. Skvělou ukázkou je například Facebook se svými přesně mířenými algoritmy, které mají za cíl šířit přesně ty informace, které nás zajímají a které podporují náš pohled na svět. Takový princip nám nenabídne odlišný názor, abychom znali i jiné polohy na jeden problém, ale uzavírá nás do sociálních bublin.

Ve virtuálním světě zcela chybí onen lidský kontakt, který buduje a rozvíjí sociální vztahy. Dává nám však pocit, že jsme ve spojení s celým světem naprosto autenticky, kvůli čemuž ztrácíme pojem o realitě a ochuzujeme se o něco tak důležitého, jako jsou zkušenosti, osobní přístup a individualizace. Virtualita ve skutečnosti jen simuluje reálný svět. To má naprosto dalekosáhlé důsledky, které jsme doposud měli tendenci potlačovat, jelikož jsme si užívali pozitiv, které chytré technologie nabízí.

Technická utopie totiž nabízí svět, který bude lepším místem, kde již nebudou války, jelikož se uskuteční demokratické principy i tam, kde dosud nefungují. Zruší se přírodní, sociální i ekonomické limity. Nicméně technická racionalita spíše způsobila formu všudypřítomnosti, na kterou jsme si až příliš rychle a jednoduše zvykli.

Asi nejčastější obavou je riziko „zobecnělé kontroly“ nad lidmi a jejich názory, které zapadají do různých mocenských praktik a ideologií tíhnoucích k totalitám.

Život jako letadlo, nikoliv simulátor letectví

Dubey originálně využívá svůj pohled na virtuální technologii a dává příklad na leteckých simulátorech, na nichž se piloti učí létat. Zvláštní? Ne tak úplně. Tímto modelovým příkladem chce ukázat, že stejně jako letecké simulace, ani virtuální prostor neodráží zakoušenou skutečnost. Řízení letadla je o komplexních podmínkách, sociálních interakcích pilota a celé posádky, kterou sebedokonalejší letecká simulace sotva dokáže nahradit – ta jen napodobuje reálné situace, nebo také simuluje i případy, které v realitě nikdy nenastanou. Svou teorii dokazuje na reálném případu z letectví (simulace zoe 98 od Eurocontrol). Simulací se potlačuje sociohistorická dimenze skutečnosti a redukuje se na racionální efektivnost. Technologie nejsou schopny podat zprávu o sociálních spojitostech a okolnostech. Je to totiž právě okolní prostředí, co vytváří skutečnost.

Od reprezentace skutečnosti k reprezentaci umenšené reality

V reálném prostředí tak virtualitou simulujeme vlastní život a vymazáváme existenci smrti. Ochuzujeme jedince o vnitřní dimenzi a redukujeme život na logicko-matematicko-technickou formu. A co je horší, vytváříme novou banalitu zla. Války se dnes bojují spíše virtuálně. Je mnohem jednodušší navigovat střelu, když nepřítel nemá tvář a stává se pouze číselným údajem na navigaci. Dochází tím tak k definitivní banalizaci smrti druhého člověka a lidé (i celé společnosti) ztrácí možnost solidarity, pochopení a sympatie. Dochází ke krizi empatie a krizi samotné humanity. Zapomínáme na bližního a docházíme k banalitě zla.

*
Kniha Gerárda Dubeyeho je jedinečná v tom, že je v českém prostředí jednou z mála publikací, které zkoumají dopady chytrých technologií a virtuálního prostoru nejen na jedince, ale i na celospolečenské procesy z hlediska antropologie. A v tom je jeho největší přínos.

Sociální pouto v éře virtuality

Sociální pouto v éře virtuality
Autor: Gérárd Dubey
Překlad: Ladislav Šerý
Nakladatelství: Fra
Rok vydání: 2020
Počet stran: 256
Hodnocení: 100%

https://www.fra.cz/nove-v-prodeji


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Rozhovor

Herci lákají na novou muzikálovou komedii Adam a Eva

muzikal adamaeva perexDivadlo Broadway Praha připravuje muzikálovou komedii ADAM A EVA, na jejímž vzniku se podílí řada zkušených tvůrců, například scenárista a režisér Zdeněk Zelenka, autorka libre...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Z archivu...

Čtěte také...

Milenka mého muže: Promyšlený návod, jak se zbavit té druhé…

MilenkaMehoMuze perexOstravské nakladatelství Domino v těchto dnech svým příznivcům naservírovalo další příběh z edice Inteligentní romány pro inteligentní ženy. Na svědomí ho má britská spisovatelka Lucy Dawson, které v České republice kniha vychá...


Literatura

Detektivku Bez duše jsem četla bez pauzy a bez dechu

bez duse 200V nakladatelství Motto vyšel debut mladému autorovi Martinu Stručovskému s názvem Bez duše. Anotace slibovala „skvělou detektivku z pera talentovaného českého autora“ a já už po zklamáních s podobnými označeními ani nevěřila, že říká pravdu....

Divadlo

Na jeviště Městského divadla s ladnou grácií šelmy vtrhl Tracyho tygr

200divV sobotu 9. listopadu 2013 se v komorním prostředí Studia Z ve zlínském Městském divadle uskutečnila již čtvrtá premiéra této divadelní sezóny. Dlouho dopředu vyprodaný sál se zatajeným dechem sledoval peripetie Thomase Tracyho a jeho tygra. Tato dvojka...

Film

Machete zabíjí zloduchy

machette perexFilm Machete zabíjí (2013) je brutální akční komedií, ve které hrají velké filmové hvězdy, dokonce i Mel Gibson. Přitom se příběh Mačety (Danny Trejo) zdá na první pohled jako z nízkorozpočtového béčkového filmu. Jenže oprav...