Francouzský historik ROBERT MUCHEMBLED, jenž před několika měsíci oslavil osmdesátiny, patří k těm odborníkům, kteří se zabývají proměnami mentality i zvyklostí v posledním půltisíciletí. Zkoumal proměny ve vnímání násilí během novodobých dějin i úděl žen, které se často ocitly v soukolí čarodějnických předsudků, zabýval se vesnickými populacemi.
Nyní se českého překladu dočkala jeho kniha ORGASMUS NA ZÁPADĚ. Není první. Na záložce se můžeme dočíst, že v předminulém desetiletí vyšly Dějiny ďábla. A doplnit lze, že editorsky i autorsky se ještě podílel na kolektivním díle Magie a čarodějnictví v Evropě.
Lze poznat, jak lidé sex prožívali?
Muchembled se v Orgasmu na Západě dotýká sexuality a proměn jejího vnímání, avšak sice více si všímá tak obtížně uchopitelného jevu, jakým je sexuální požitek, pocit slasti a rozkoše. Tuto veskrze intimní a navíc naprosto subjektivní záležitost probírá na základě dochovaných (ego)dokumentů, v nichž se pisatelé - a hlavně pisatelky - svěřují se svými zkušenostmi.
Samozřejmě existují erotické či přímo pornografické zdroje, ať již literární nebo výtvarné, určené pro čtenářské (především mužské) povyražení, avšak cennější jsou osobní zápisky lidí, kteří je určitě nezamýšleli zveřejňovat. Vyskytují se mezi nimi i svědectví žen, zpravidla nucených tvrdě hájit své úmysly, a to nejen v osobních, ale také dědických záležitostech. Právě z takovýchto dokladů Muchembled čerpá svá poznání. Problém nacházím v tom, že prameny tohoto druhu se dochovaly ojediněle, a považuji tudíž za dosti sporné je nějakým způsobem zobecňovat.
Nemravnosti vládnou
Muchembled dovozuje, že v 16. až 18. století vládla určitá frivolnost, jak ji dokládá na příkladech z Anglie i Francie, že tělesné skutky méně svíralo povědomí hříchu, avšak i tehdy hrozila smrt jak za „nepřirozené“ obcování, tedy za styky homosexuální, incestní a se zvířaty, tak za psaní a vydávání obscénních zvrhlostí, které se dle tehdejších názorů příčily nejen lidským mravům, ale především zákonům božím.
Škola dívek
K nepověstnějším knižním viníkům, u nichž byl i pouhý prodej hrdelním zločinem, patřila Škola dívek, svým způsobem dialogická osvětová rozprava, kde se řeší všechno možné, vedle šťavnatého výraziva pro sexuální aktivity i orgány přišly dokonce na řadu primitivní robertky. V českém překladu bychom ji hledali marně – na rozdíl od jiného slavného dílka té doby nazvaného Fanny Hill. To vyšlo česky několikrát, poprvé zhruba před stoletím. Občas si však Muchembled usnadňuje práci: když se zmiňuje o významných literárních dílech (od Boccaccia, Rabelaise, Shakespeara atd.), nerozebírá přímo je, ale vypomáhá si odkazy na další spisy, které se jimi zabývají.
Když vládly puritánské názory
Zatímco v tomto období se ještě považovalo za vcelku žádoucí, aby oba sexuální partneři dospěli k vyvrcholení (už kvůli početí), následná staletí devatenácté a ještě první půle dvacátého se převrátila v pokrytecké potlačení jakékoli sexuální zábavy včetně onanie. Měšťanské veřejné mínění i zpovědníci úspěšně implantovali do vědomí lidí pocit provinění, pokud by na nějaké sexuální radovánky jen pomysleli. Ale sexuální pudy se stejně nedaly potlačit – jak Muchembled bůhvíproč demonstruje třeba na stařičkém westernu Muž bez hvězdy (1955).
Muž bez hvězdy
Ukazuje, jak se od ženy coby manželky očekávalo, že se oprostí od všech sexuálních prožitků a reakcí, neboť rozdováděná ženskost se pojila s prostitucí – a jinak ctnostný muž si sexuální pudy vybíjel hlavně v bordelu, instituci trpěné i opovrhované. Z viktoriánské Anglie pochází doporučení, které prý matky předávaly vdávajícím se dcerám – aby při souloži neprojevily vůbec žádnou aktivitu a myslily při ní nejlépe na velikost britského impéria.
Vzdáme se sexuální svobody?
Prudérní smýšlení boural až „volny sex“ v blahoslavených 60. letech minulého století, čemuž předcházely podrobné, vskutku reprezentativní sexuologické průzkumy obyvatelstva, které zjistily, že jeho sklony a chování daleka neodpovídají mlčky přijímaným normám. A ještě před pouhými dvaceti roky se v jednom z jižanských států v USA přihodil případ, kdy osmnáctiletý černoch, nadějný sportovec na prestižní škole, se na silvestrovském večírku vyspal s bělošskou dívkou, které teprve za několik měsíců mělo být šestnáct. Když se skandální událost projednávala před soudem, hoch byl sice zproštěn z obvinění, že by svou partnerku znásilnil, ale dostal deset let za sexuální zneužití nezletilého jedince – sex se směl provozovat až od šestnácti let…
Nynější zákonná úprava, podle níž dívka či žena musí se sexem výslovně souhlasit (a má právo od svého souhlasu kdykoli odstoupit), se zdá být návratem k určité sešněrovanosti. Vzpomínám si na průpovídku, pronesenou kdysi v seriálu Pražský písničkář (1997) prostořekým novinářem Eduardem Bassem, jehož podmanivě ztělesnil Marek Eben: Víte, jaký je rozdíl mezi dámou a politikem? Politik když říká ano, myslí snad. Když říká snad, myslí ne. Ale když řekne ne, tak to není politik. Zatímco dáma když řekne ne, myslí snad. Když řekne snad, myslí ano. Ale když řekne ano, tak to není dáma…
Robet Muchembled: Orgasmus na Západě. Dějiny rozkoše od 16. století do současnosti
Přeložila Kateřina Kyslíková
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2024. 335 stran
Hodnocení: 70 %
Foto: kniha, Jonathan Healey na platformě X: „'L'école des filles' (1655). According to Samuel Pepys, 'the most bawdy, lewd book that I ever saw'. https://t.co/6T0XtFEhLJ“ / X
Muž bez hvězdy (1955) (imdb.com)
https://argo.cz/knihy/orgasmus-na-zapade/
< Předchozí | Další > |
---|