Poválečný Londýn. Rozdíly, zmatek, téměř nekonečné vzpamatovávání se z válečných hrůz. Do toho jedna zchudlá rodině, jeden zdánlivě šťastný manželský pár, jedna skrývaná touha... Jedna vražda. To jsou zásadní body děje románu Sarah Waters, Platící hosté, který vychází
v nakladatelství Argo.
Devětačtyřicetiletá britská spisovatelka Sarah Waters je autorka několika románů s lesbickou tematikou zasazených buď do Viktoriánské Británie nebo do období kolem světových válek. Autorka sama je homosexuální orientace a feministka, což se odráží i v jejích dílech. Hlavní hrdinky se snaží prosadit v době, která nepřeje samostatnosti žen a homosexualita je pro ni něco absolutně nepřijatelného. Dále jsou to změny ve společnosti, které přímo či nepřímo ovlivňují životy hrdinek děl.
Frances Wray během první světové války přišla o bratry a otce, nyní se se svou matkou pokouší splatit dluhy a udržet jejich dům v obyvatelném stavu. Aby měly alespoň nějaký příjem, pronajmou ženy část domu mladému manželskému páru, pracovníkovi pojišťovny Leonardovi Barberovi a jeho ženě Lilian. Nejprve se vše, od jejich nezvyklému vkusu po až příliš otevřené chování původním majitelkám domu příčí, poté si ovšem, snad z nutnosti, začínají na své „platící hosty“ zvykat. Mezitím ovšem mezi Frances a Lilian vznikne vášnivá láska a obě mladé ženy se, každá z trochu jiných důvodů, snaží být spolu. A jsou pro to ochotny udělat všechno.
Způsob, jakým je příběh podáván, se podobá stylu francouzských realistů až naturalistů. Detailní líčení interiérů i exteriérů, spodiny, poválečné prázdnoty pod sebou skrývá děj. I ten je dán pouze v náznacích, autorka navazuje na dříve řečené s lehkou samozřejmostí. Zvláštní je i chování protagonistů příběhu – pouze u Frances můžeme odhadnout její skutečné pocity, charaktery ostatních postav jsou skryty pod rouškou společenských konvencí a na povrch vycházejí až při skutečně klíčových momentech. To automaticky vede čtenáře k sympatizování s často zmatenou Frances, která je upřímná alespoň k sobě.
Jedna věc neskutečně prvnímu českému vydání této knihy škodí. Tou je syntaktická rovina textu. Chybějící čárky v souvětích nejsou ničím výjimečným. Někdy mohou být pouze trnem v oku čtenáře háklivého na pravopis, jindy ovšem mění celý obsah vět. Tyto chyby tak mohou kazit dojem z jinak fantastického románu
Kniha byla oceněna mnoha cenami, kritici The Sunday Times ji jmenovali Knihou roku. Obsahuje vše, co si současný čtenář žádá – romantiku, napětí, prvky detektivky. Pro někoho mohou být prvky feminismu až přehnané, já je vidím jako poukázání na to, že i v minulosti ženy věděly, co chtějí.
Hodnocení: 100%
( 0 hlasů )
< Předchozí | Další > |
---|