Jedenadvacáté století je stoletím, v němž se všechno extrémně zrychluje, na vše je málo času a lidé se z různých důvodů vzájemně odcizují. S tímto trendem mnohdy souzní i umění, které má mnoho forem a už dávno neplatí, že abychom viděli obrazová umělecká díla, musíme jít do galerie. V dnešní době stačí, když jdeme po ulici a už se setkáváme s hodně svébytným uměním, o němž ale mnoho z nás neví, že se o umění vlastně jedná. S orientací v této oblasti vám určitě pomůže útlá, ale hodně poučná kniha Světový street art, kterou dal dohromady fotograf a kurátor Garry Hunter.
Jak už název napovídá, street art je umění, které vychází z ulice, z níž se prakticky nehne a umělci, kteří v něm vynikají, jím vyjadřují své mnohdy radikální názory a většinou v něm řeší sociální a politická témata. Kniha sestává ze čtyř velkých kapitol, jejichž názvy prozrazují úplně vše – Šablony; Plakáty; Malba; 3D, miniatury a ostatní média. Troufám si říci, že pro většinu těch, kteří s knihou přijdou do styku, bude nejdůležitější úvod, v němž autor vysvětluje, co street art vlastně je a upozorní na to, že za jeho primitivní formu se dají brát už pravěké nákresy v jeskyních, které vyjadřovaly určité pocity a zaznamenávaly důležité události své doby. Jinak se ale soustředí opravdu na street art posledních dvaceti třiceti let a velmi povrchně, leč účinně zasvěcuje čtenáře do problematiky. Nejpodstatnější informací je ovšem to, že street art bývá často zaměňován s graffiti, které se do něj tak úplně nepočítají, protože jeho autoři se vyjadřují spíše nápisy a tzv. tagy.
Největším pozitivem knihy je to, že je v ní minimum textu, ale soustředí se zejména na ukázky street artu, které mohou konzervativnímu jedinci přijít samoúčelné a povrchní, nicméně mají své kouzlo a při hlubším pohledu se dají najít mnohé skryté významy. Říkají-li vám tedy něco jména jako Ace, Evol, Swoon, Blu, Roa, Phlegm nebo Banksy, je tato kniha určena přesně pro vás.
Hunter tedy počítá s částečnou znalostí tohoto specifického odvětví a o každém z autorů poskytuje jen ty nejzákladnější informace, které ale na druhou stranu neznalému čtenáři stačí, protože za autora stejně vždy nejvíc řekne jeho dílo.
Světový street art je každopádně velmi inspirativní kniha, která tolerantnímu a nekonzervativnímu čtenáři dost rozšíří obzory a ukáže, z čeho všeho je možné tvořit umění a naznačí, jakým směrem se vyjadřování jakési nespokojenosti se směřováním společnosti bude vyvíjet u generace mileniálů a mladší, která má de facto neomezené možnosti a „malba na zdi“ je pro ni něco zcela přirozeného. Ti starší ho asi moc chápat nebudou a význam některých děl pro ně bude skrytý, to ale zákonitě neznamená, že jde o něco špatného.
Vzhledem k tomu, že kniha sestává minimálně z osmdesáti procent z obrázků, se hodnotí velmi těžko a záleží na každém jednom příjemci, jak na něj ty zapůsobí. Objektivně lze napsat snad jen to, že je škoda, že tak útlá kniha stojí poměrně dost peněz, což asi drtivou většinu potenciálních čtenářů odradí. Minimálně za půjčení v knihovně ale tato v podstatě encyklopedie stojí.
Název: Světový street art
Autor: Gary Hunter
Překlad: Katarína Belejová
Počet stran: 128
Vydalo: nakladatelství CPress
Hodnocení: Bez hodnocení
< Předchozí | Další > |
---|