Děti ulice to nikdy nemají lehké

Děti ulice to nikdy nemají lehké

nezlomny 200Spisovatelka Hana Hindráková píše vždy silné příběhy, nejčastěji z afrického prostřed. Nejinak je tomu u knihy s názvem „Nezlomný, která vyšla v nakladatelství Alpress.

Nezlomný vypráví skutečný příběh Josepha „Njora“ Njorogeho, který byl v sedmi letech donucen opustit matku. Ta byla závislá na alkoholu, týrala ho a místo jídla mu i jeho sourozencům dávala pivo. Joseph se tak stal dítětem ulice, dostal se do dětského gangu a pochopil, že se musí přizpůsobit, aby přežil. Sbírá tak odpadky na skládce a především žebrá a krade.

Popis tohoto prostředí dětí ulice je velmi realistický a opravdu z něj mrazí. Ukazuje hierarchii, která funguje v gangu, s tím související přátelství a také bezohlednost a místy i krutost ostatních lidí. „Ind na několik minut zmizel a vrátil se s dalšími dvěma tělnatými chlápky. Ti chytli Njora za ruce a nohy a drželi ho napnutého jako luk. Řezník stáhl ze stropu ocelový hák a zahučel na ostatní:„Teď ho pevně držte.“ Vzápětí zabodl hák chlapci do kolena a krouživými pohyby se snažil dostat hlouběji. Z Njorových úst vyšel hlasitý sten. Potom se s očima plnýma slz rozkřičel. Tělo mu zachvacovala příšerná bolest. „Jen si řvi, tady ti stejně nikdo nepomůže,“ ušklíbl se nenávistně Ind a pobídl řezníka: „Vrtej dál, ať je to naskrz a můžeme ho pověsit na hák jako kus dobytka.“ (str. 130)

Pomocnou ruku Josephovi poskytl Mulli, který jej vytáhl přímo z ulice a dal mu jídlo, zázemí a především projevil náklonnost. Byla také zapotřebí velká dávka trpělivosti, protože návrat do normálního života nebyl vůbec lehký. Ale Joseph byl opravdu nezlomný, projevil mnohokrát až neuvěřitelnou odvahu a odhodlání. To, že jej Mulli zachránil, vnímal jako dar a sám se proto rozhodl pomáhat ostatním.

Hana Hindráková se s Josephem seznámila prostřednictvím internetu, když se snažila získat detailní informace k problematice keňských dětí ulice. On pracuje jako ředitel centra pro děti ulice a byl jí velice nápomocný. Dokonce vyplnil mi s dětmi na ulici dotazníky, abych měla co nejpřesnější informace k vytváření charakterů postav. „Jakmile mi odvyprávěl svůj příběh, hned jsem věděla, že ho chci napsat. Joseph je skvělý člověk, který si prošel něčím, co si vůbec nedovedeme představit a přesto mu zůstal pozitivní náhled na život,“ vysvětluje autorka.

Tato kniha byla mou první od Hany Hindrákové – sice jsem o nich vydávala informace, ale ke čtení jsem se ještě nedostala. Nyní už vím, že to musím napravit, protože autorka dokáže psát velmi čtivě a má úžasnou schopnost popisovat danou realitu. Nezlomného jsem přečetla před spaním, téměř na jeden zátah. Ani jsem se nezastavila – tedy maximálně na vydýchání se, protože se nejedná o jednoduché čtení.

Hana Hindráková se narodila v roce 1982 v Trutnově, kde strávila dětství a vystudovala obchodní akademii. V roce 2001 se přestěhovala do Prahy a začala studovat Mezinárodní obchod na Vysoké škole ekonomické. V roce 2005 úspěšně složila bakalářské zkoušky a rozhodla se pro změnu hlavní specializace na Cestovní ruch. Jako vedlejší specializaci si zvolila Rozvojová studia, která podnítila její zájem o africký kontinent. Po vysokoškolských studiích v roce 2008 si založila vlastní neziskovou organizaci Fair, z. s. a v rámci realizace projektů rozvojové spolupráce se dostala šestkrát do africké Keni. Tu si velmi oblíbila a stala hlavním tématem pro její beletristické knihy vydané v nakladatelství Alpres: Děti nikoho (2012), Karibu Keňa (2013), Dobrovolnice (2014) a Očarovaná (2015). Prostřednictvím beletrie upozorňuje autorka na palčivé problémy černého kontinentu (děti ulice, obchod s dětmi, diskriminace HIV pozitivních lidí, aj.). Mezi její poslední knihy patří román Lovci lebek (Grada, 2016) a Smrtící byznys (2017, Alpres).

nezlomny

Nezlomný
Autor: Hana Hindráková
Žánr: román
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2018
Počet stran: 192

Seznamte se se slackline a gibbonem Markem Smolkou!

slackline smolka200Marek Smolka je členem českého národního týmu Gibbon Slacklines a jedním z organizátorů soutěží tohoto mladého dynamického sportu. Jedná se o balancování, chození, trikování a freestyle na natažen...

Když se ztratí dítě, podezřelý je každý. Kam zmizela tříletá Millie Everleighová?

Nevlastni dite perexPo cestě domů z obchodu zazvoní Leslie telefon. Volá jí nevlastní dcera Shelby, která měla dohlížet na její dcerku Millie, a křičí, že dívenka se ztratila. Když Leslie konečně dorazí domů, zjistí, že Millie je opravdu pryč.

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.

...

BRANICKÝ ZÁZRAK: Protančit se s lidmi bez domova zpátky k radosti ze života

branicky zazrak 200Humorná nadsázka, originální autorská hudba, hravá choreografie i netradiční pojetí společenských i ryze osobních témat. Nový divadelní muzikál Branický zázrak Jana Svěráka a Tomáše Kluse bude uveden hned na dvou divadelních scénách....

V šedesáti letech zpátky do ringu

zpatky do ringu 200Film Zpátky do ringu (2013) je velmi originální od začátku do konce. Není zrovna obvyklé, aby lidé na sklonku svého života chtěli zápasit v ringu, a přitom ani jednou neusnuli. Jenže staré křivdy dokážou rozpumpov...