Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvysene zahony na balkonech 200Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.

Kniha je na první pohled podobná jako předchozí tituly hlavně o zahradničení od tohoto nakladatelství. Tento fakt mě moc potěšil, protože i když se na první pohled jeví jako tenké brožury, opak je pravdou. Je v nich plno informací a jsou hlavně velmi praktické.

Vyvýšené záhony na balkoně jsou rozděleny do pěti velkých částí. Ta první vás seznámí se základy a zjistíte více o typech vyvýšených záhonů, jejich umístění i sestavení. Následuje nejdelší kapitola Osazujeme vyvýšený záhon obsahující informace o zemině a plnění, ale především popisy vzorových záhonů. Každý si tak může vybrat buď podle toho, na jakém místě se záhon nachází, nebo požadovaných rostlin. O těch konkrétně najdou čtenáři více v části Rostliny pro váš balkon a před koncem se ještě dozví o té nejlepší péči, tedy o zálivce, biohnojivech i škůdcích. V samotném závěru jsou další informace v podobě rejstříku a také seznamu prodejců. Z nich jsem si sama hned několik vybrala a těším se na nákupy semen.

Titul můžete vyhrát v naší soutěži: Zjistěte, jak na bohatou úrodu na malém prostoru

Musím říct, že mě nejvíce zaujala část se vzorovým osazením vyvýšených záhonů. Je zde popsáno, co se k sobě hodí, kdy co vysadit i sklízet a ve většině případů nechybí ani praktické tipy. Moc se mi líbily také ilustrace samotných záhonů, které jsou opravdu realistické a díky nim si člověk může představit, jak to bude vypadat. Měla jsem radost, že se kniha neomezuje jen na balkony, ale na vyvýšené záhony obecně. Zaujaly mě například tipy na zimní sklizeň a kdyby nebylo nyní v předpovědi ochlazení, už se vrhám na zahradu a zkouším něco vysadit.

Kdo váhá, co si vysadit, může se inspirovat na dalších stranách, kde u každé rostliny najde fotografii, symbol pro ideální umístění rostliny, dále info a podrobnosti o výsevu a výsadbě, tipy pro pěstitele a sklizeň. Nachází se zde také přehledná tabulka se smíšenými kulturami nazvané Hodíme se k sobě, miláčku?, kde najdete přehled vhodných a nevhodných kombinací rostlin. Do této části je také možné nahlédnout, když si něčím nejsme jistí.

Přišlo mi, že autorka knihy rozhodně nevaří z vody, a nejen v rámci tipů jde vidět, že má se zahradničením zkušenosti a dobře ví, o čem píše, což je další velké plus. Kniha se mi moc líbila a potěšilo mě, že vyšla zrovna v tomto období. Zima je spíše pochmurná a já tak díky čtení mohla přijít na jiné myšlenky – naladit se na jaro a přemýšlet nad tím, co letos vysadím a jak to bude na naší zahradě vypadat. Pokud potřebujete také podobnou vzpruhu, rozhodně si knihu nenechte ujít!

LISA-MARIA TRAUEROVÁ je fotografka z Vídně, která miluje přírodu, je veganka a přímo uprostřed města si vytvořila zelenou džungli. Na svém balkoně o rozloze 10 m2 pěstuje více než 50 druhů zeleniny, bylinky, ovocné stromy a keře. Její vyvýšené mini záhony, květináče a závěsné truhlíky jsou plné rostlin, kterých každoročně přibývá. Vyrůstala s rukama zabořenýma do hlíny, o zahradničení se mnoho naučila od svých rodičů a prarodičů a v posledních letech k tomu přidala i spoustu vlastních zkušeností se zahradničením na balkoně.

Vyvysene zahony na balkonech obalka

Vyvýšené záhony na balkoně
Autor: Lisa-Marie Trauerová
Překlad: Magdalena Havlová
Žánr: zahrada, hobby
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2023
Počet stran: 111
Hodnocení: 91 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Rozhovor s organizátorem Chillibraní

chillibrani logoO akci Chillibraní jsme už na našem webu informovali a nyní přinášíme rozhovor s pořadatelem této akce Petrem Klemešem. Ten nám prozradil, co vše tam návštěvníky čeká, ale také kolik by toho sám zvládl? Jaké je jeho oblíbené chilli?...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

O medvědovi, kterému nikdo nevěřil, že medvědem je!

altByl jednou, přesně řečeno v úterý, jeden medvěd a ten stál na kraji vysokého lesa a díval se na nebe. Ve velké výšce uviděl hejno divokých hus, které táhly k jihu.

...

Češi 1942 aneb jak v Londýně vymysleli atentát na Heydricha

Cesi 1942 200V jednom z dalších pokračování devítidílné komiksové řady tzv. „Českého století“ od roku 1918 do roku 1992 se autor Pavel Kosatík spolu s výtvarníkem Markem Rubcem věnují dalšímu klíčovému okamžiku našich moderní...

Životní příběh Jiřího Plannera, který začínal kdysi v Semaforu, je hlavně o něčem

planner perexKniha Planner Story přibližuje osobnost Jiřího Plannera, který sice už dávno není hvězdou, ale má neskutečný tah. Už jako provozní šéf známého pražského divadla prošel neskutečnou spoustu dobrodružství, zážitků a ...

Podivínský Tim Burton se vrací do kin s Temnými stíny

altTim Burton patří k nejosobitějším režisérům celého Hollywoodu. Jeho filmy vždy oplývají zvláštním kouzlem a jsou fanoušky velmi očekávány. Podobně tomu je i u jeho nejnovějšího počinu, fantasy komedie Temné stíny.