Válečná nevěsta Jiřího S. Kupky

Válečná nevěsta Jiřího S. Kupky

valecnaNevesta perexUpoutávka na román Válečná nevěsta (Jiří S. Kupka) udává, že poznáme Londýn za druhé světové války v době bitvy o Anglii, útrapy obyvatel, potíže uprchlíků, lásku pod německými bombami. Právě v Londýně se po příjezdu do Británie pohledná Hana Hrachovcová potkává s Vilémem Hellerem. Úspěšným, střízlivě uvažujícím, zodpovědným podnikatelem, který navázal na úspěchy svého otce.

Rodina Hellerova včas opustila Prahu a podařilo se jí předisponovat „za kanál“ většinu majetku. Vilém se do české „uprchlice“ na první pohled zamiluje, jenže jeho nesmělost mu brání, aby jí otevřeně naznačil své sympatie. Jde na to oklikou: nabídne pomoc celé rodině při hledání nového domova. Rodiče Hany jsou mu zavázáni, ona to bere jako pomoc přítele, on svůj zásah považuje za zanedbatelný. Oč obratnější Vilém je při obchodních transakcích, o to nemotornější je v navazování vztahu se ženou. A protože Hana se mu líbí víc než moc, je možná upjatý ještě víc, než by byl v jiných případech.

Hrachovcovi by rádi svou dceru viděli po boku tohoto úspěšného, movitého a mladého muže. Ona však k němu chová jen přátelské city. Vilém pro ni není tou láskou, kterou by chtěla prožít. Touží po bouřlivém vztahu, krásném dobrodružství. Kolem ní je smrt, proto má neustálý pocit, že jí něco uteče, že nestihne prožít „velkou lásku“. Vždyť na Londýn padají bomby a nikdo neví dne ani hodiny. Hana chce žít, touží „urvat“ kus života, dokud to jde. Pak pozná Vilémova bratra Roberta, fotografa, nespoutaného dobrodruha, do kterého se zamiluje. Robertovi se Hana líbí, hodně se mu líbí, podobně jako se mu líbí i jiné představitelky něžného pohlaví. Nikdy nebyl upjatý jako jeho bratr. Také nebyl nikdy stejně zodpovědný. U nejedné ženy získal víc než jenom sympatie, od všech zmizel, jakmile se k němu na dostřel přiblížila hrozba sňatku. Jako motýl přelétá z kytky na kytku a rozhodně se tohoto způsobu života nemíní vzdát. Nehodlá to měnit ani v případě Hany Hrachovcové.

Robert vlastní švédský pas. Přišlo mu vhodnější, aby byl obyvatelem neutrálního státu. Pak se rozhodne vydat knihu fotografií o válce z obou stran. Jeho rozhodnutí pro trvalý pobyt ve Švédsku bylo rozumné, s anglickým pasem by se rozhodně do Německa nedostal. I tak potřebuje pro svůj záměr – získat možnost fotografování německých letadel, ponorek i lazaretů – vlivného přímluvce. Pomůže mu otcův přítel, díky kterému Hellerovi vždy věděli dopředu, co se v zákulisí diplomacie děje,a mohli včas správně zacílit vlastní obchodní aktivity. Za přímluvu má Robert předat na „druhé straně“ informaci – tedy spíš dezinformaci. Tak se stane Robert špionem – neškoleným a tudíž zranitelným. Mělo jít o jeden případ, jenže on, dobrodruh, si nepřipouští, že by se mu mohlo něco stát…

Dobře propracovaný román s přehledným syžetem barvitě líčí nelehkou dobu, která přála odvaze i malosti. Vykresluje postavy dvou naprosto odlišných bratří, kteří v podstatě usilují pouze o jedno – uspět v očích vlastního otce. Robert je zdánlivý nezodpovědný dobrodruh, jenže do dobrodružství se řítí hlava nehlava jen proto, aby byl uznán doma stejně, jako jeho bratr, aby se mu dostalo stejného otcova poplácání po rameni. Viléma vede naprosto stejný cíl, ovšem jeho metody jsou zcela odlišné, dalo by se je nazvat střízlivými. Tento souboj „o rodičovské uznání“ se přenáší i do souboje „o lásku Hany“.

Detailní rozkreslení povahových vlastností bratrů je vrcholem celého románu. J. S. Kupka ukazuje, jak pouhý povrchní pohled na člověka může být zavádějící, jak někdy nechceme vidět to, co je nasnadějen proto, že nám daný výsledek nezapadne do našich představ a tužeb.

Vedle této řekněme romantické linie vnímáme osudovost celého období. Ač mnoho lidí strádá, válka přináší obchodníkům obrovské zisky. Přitom letadla, která útočí na Londýn, užívají součástek, vyrobených firmami v neutrálních zemích, které vlastní angličtí průmyslníci. Jak děsivá představa! A takovýchto momentů se autor dotýká mnohokrát.

Válečná nevěsta je velmi příjemným čtením, skvělým historickým románem a jímavou sondou do světa zamilovaných. Takže jeho stránky jistě rád navštíví romantik i přísný analytik historickýchudálostí.

Válečná nevěsta

valecnaNevesta

Autor: Jiří S. Kupka
Vydáno: 2014
Stran: 256
Vydalo nakladatelství: Šulc – Švarc, s. r. o.

( 1 hlas )

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Je cukr zdraví škodlivý? Aneb když se dva pustí po stopě mýtu - rozhovor s MUDr. Jonášem

jonas perexU nás je toto téma skoro tabu. Konspirační teoretici se nebojí bílý cukr označit za legální drogu s devastujícími účinky na lidský organismus. MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař se rozhodli, že na toto téma napíší knihu...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Nesmrtelná rodina Borgiů opět ožívá, tentokráte v knižní podobě

krev 200Rodina Borgiů nabízí nevyčerpatelnou studnici materiálu na zpracování – ať už se jedná o filmy, seriály či knihy. Nakladatelství Beta představuje historický román z renesanční Itálie, jenž nabízí nový, svěží pohled na tuto nechvalně známou rodinu. J...

Potřebujete zpomalit? Inspirujte se u Julie

zivot podle julie 200V nakladatelství Grada vyšla pod značkou Metafora inspirativní kniha zaměřená na osobní rozvoj s názvem Život podle Julie.

...

Dagmar Pecková předvádí v Mistrovské lekci plnokrevné herectví

mistrovska lekce200Přiznám se, že oceňuji divadlo, které má co říct, není tendenční anebo které si na divadlo jenom hraje. Oceňuji umně zpracovanou klasiku stejně jako novinky, přičemž je mi upřímně jedno, jestli jde o dramata či (tragi)komedie. ...

Letadla nepřekvapila ani neohromila

200filmNejnovější film ze společnosti Pixar vypráví tentokrát příběh spíše ze vzduchu než ze silnice. Na rozdíl od Aut se v Letadlech neobjevuje žádný známý dabér ani režisér.

...