Až příliš důkladné rozpomínky Milana Uhdeho

Rozpominky perexRozpomínky. Co na sebe vím. To je název obsáhlých pamětí dramatika, esejisty, prozaika, básníka a politika Milana Uhdeho (* 1936), které vydalo nakladatelství HOST Brno v loňském roce. Více než 600 stran obsahuje svědectví o událostech, které Milan Uhde zažíval od dětských let a otevřené osobní zpovědi týkající se jak samotného autora, tak jeho přátel, známých i nepřátel.

Vždy, když kolem mých uší prolétne slovo memoáry, dostaví se smíšené pocity posvátné úcty a hrůzy. Úcta asi proto, že si podvědomě spojuji psaní memoárů s důležitostí osobnosti, které se týkají a hrůza z představy, že se jedná nepochybně o něco obsáhlého a nudného. Přesto jsem sáhla po Rozpomínkách, zejména proto, že tituly nakladatelství Host slibují kombinaci zábavy a poučení a ty, které jsem doposud měla možnost si přečíst, dodnes zaujímají čestné místo v mé knihovně. Zmíním zde alespoň Dějiny světla, skvěle napsanou knihu Jana Němce o Františku Drtikolovi. Milan Uhde – další umělec v pořadí, tentokrát dramatik…ale i redaktor, spisovatel, disident, politik. Copak na sebe ví, na co se rozpomíná?

Uhde – dítě, puberťák, student
V úvodních kapitolách se Milan Uhde rozpomíná na rané dětství, časy strávené ve školce, škole, na gymnáziu a filosofické fakultě. Již zde na čtenáře zapůsobí podivuhodná Uhdeho vlastnost, kterou je zvláštní směsice upřímnosti, trpkosti, individualismu, tvrdosti k sobě samému i k ostatním, perfekcionismu a tvrdohlavosti.
Pro mě, ženu a matku, bylo obtížné číst, že jako malý chapec nebyl příliš šťastný a jak díky své povaze a okolnostem zažíval nepříjemné chvíle a pocity. Doslova mě odpuzovala slova a věty plné ukřivděnosti a ve čtení jsem pokračovala s nechutí. Přemýšlela jsem o tom, proč autor zachází až takto do hloubky. Nakonec jsem tyto úvahy ponechala „koňovi“ a prokousávala se dalšími stovkami stran. Začala jsem Milana Uhdeho brát takového, jaký je – takového, jak jej mají rádi a jak si ho váží jeho přátelé a kolegové. Léta zrání, kultivace myšlení, názorů, vlastní osobnosti s sebou přinášejí i okamžiky, kdy na sebe člověk není příliš pyšný, tak to prostě je!

Uhde- mladý a čestný muž, paličák a furiant
Po ukončení studia pracoval Milan Uhde v Hostu do domu, oženil se, stal se otcem a v rámci možností se věnoval práci spisovatele a dramatika. Období opět nelehké – perzekuce ze strany úřadů, sledování StB, finanční nedostatek. Jako muž v domácnosti se musel naučit spoustu věcí s tím souvisejících – například nakupovat maso a samozřejmě vařit. Kromě rozpomínek na různé rodinné a profesní peripetie zde okryje i svou naivitu při výsleších, zakolísání v důležitých či zásadních rozhodnutích a zákulisí zakázané činnosti v řadách disidentů. Často sympaticky vyzdvihuje, jakou oporou mu v těchto chvílích byla manželka. Čtenář může postřehnout, že Uhde dozrál z naivního a poněkud sebestředného, občas neomaleného mladíka v čestného muže, kterému je však vlastní i strach – což otevřeně přiznává. O to víc je nutno ocenit postoje, které v té době zaujal s vědomím, že ani on, ani jeho rodina to nebudou mít lehké. Paličatost, jistá dávka furiantství a poněkud zvláštní smysl pro humor mu však zůstaly – což není na škodu, protože se k nim váže i pár historek úsměvných. Naproti tomu však lze vnímat poněkud nízkou hladinu džentlmenství – to když se nepokrytě zmíní například o dávných hříšcích Ljuby Hermannové…

Uhde – dramatik, politik, nešťastně šťastný
Závěr knihy patří období, které bylo asi nejaktivnější etapou Uhdeho života. Střípky z politické sféry, pohledy do zákulisí různých jednání a rozhovorů, sdílení různorodých emocí – zkrátka samé velké změny. Autor zde má potřebu vysvětlovat některá svá rozhodnutí, hnutí mysli, pozadí několika afér s jeho osobou souvisejících. Zmiňuje Václava Havla, Václava Klause i další politiky a kolegy. V těchto chvílích jsem si vždy pomyslela – není radno býti Uhdeho protivníkem. Má paměť jako slon!

Kniha Rozpomínky. Co na sebe vím je hlubokou sondou do nitra pozoruhodné osobnosti. Je však také obrazem společnosti let minulých a ukazuje vše bez příkras, ve vší nahotě, která není vždy žádoucí a příjemná. Sám Milan Uhde říká: "Byla to ostatně základní motivace mých vzpomínek – nevracet se jen k radostnému, ale také k tomu nepříjemnému a hlavně k vlastním chybám, s nimiž se dosud vyrovnávám."  Buch – a kostlivci vypadávají ze skříní.

Šest hlavních kapitol s desítkami podkapitol je shrnuto v obsahu, umístěném na konci knihy spolu s jmenným rejstříkem a bibliografií Milana Uhdeho. Nechybí fotografie dokumentující jednotlivá období autorova života.

Obsáhlé, zajímavé, bolestné i radostné, až příliš důkladné rozpomínky. A to v nich prý zdaleka není všechno!

Rozpomínky. Co na sebe vím

rozpominky

Autor: Milan Uhde
Počet stran: 648, váz.
ISBN 978-80-7491-059-3
Rok vydání:2013
Hodnocení: 75%

( 1 hlas )

Sylva Petrová: Nepříjemnosti života mne obohatily a ozdravily

raw200Kdysi začala s raw food, jako téměř každý, převážně ji k tomu vedly zdravotní důvody. A založila postupně dva weby věnující se především receptům a stravování, které sama považuje za zdraví podporující. A nyní se objevila jako součást knihy, která nejen prop...

Hotylek

...

Helen Fieldsová je dokonalost sama

dokonaly zlocin 200V dubnu vyšla již pátá kniha britské autorky Helen Fieldsové ze série Luc Callanach, tentokráte nese titul název Dokonalý zločin. Vytříbenou směsici prohnanosti, akce a napětí v tomto díle okoření i vztah dvojice protagonistů, ta...

Ne/normální: unikátní titul na poli hudebního divadla

NENORMALNI 200Spletitý příběh rodiny Goodmanových se v hlavách autorů Briana Yorkeyho a Toma Kitta začal odvíjet postupně. Zároveň lze jeho prostřednictvím mírně nahlédnout do zákulisí vzniku současného amerického muzikálu.

Hrdinové Země bez zákona nemají s prohibicí slitování

zeme bez zakona plakatPremiéra americké gangsterky Země bez zákona, odehrávající se ve 30. letech v čase vrcholící prohibice, nemohla do Česka dorazit ve vhodnější dobu. Hlavní protagonisté, bratři Bondurantovi, v ní české publikum pro...