Proč chátrá tolik domů, když tisíce lidí nemají domov? Odpověď hledá výstava!
Banner

Proč chátrá tolik domů, když tisíce lidí nemají domov? Odpověď hledá výstava!

Tisk

nebe 200Výstava Nebe vysoko nad námi je naše proběhne od 19. února do 30. dubna 2015 v prostorách galerie Artwall (opěrná zeď Letenských sadů na Nábřeží Kapitána Jaroše a Edvarda Beneše). Rozšířená verze výstavy proběhne od 25. února do 7. března 2015 v galerii NTK. Vernisáž se uskuteční 19. února 2015 od 19:00 hodin ve squatu Cibulka.

 

 

 

Proč v Praze tolik domů zbytečně chátrá, když přitom tisíce lidí nemají kde bydlet nebo se tísní v ubytovnách? Za jakých okolností by měl mít stát možnost nemovitost vyvlastnit? Co v praxi znamená formulace „vlastnictví zavazuje“, uvedená v Listině základních práv a svobod? I na tyto otázky hledá odpověď výstava Nebe vysoko nad námi je naše!, symbolicky ilustrující vývoj squattingu v Praze od devadesátých let po dnešek.

Vznik a vyklizení autonomního sociálního centra Klinika v Jeseniově ulici v Praze vyvolal vlnu zájmu veřejnosti a protestů proti jeho zrušení. Tento případ opětovně poukázal na nekoncepční řešení problému opuštěných budov v České republice a represivní přístup vůči jejich alternativnímu využití. Výstava umělecké skupiny Nová věčnost se zaměřuje na několik konkrétních kauz.

Výstava připomíná sedm klíčových nemovitostí, které pro autory ze skupiny Nová věčnost představují milníky lokálního squatterského hnutí. Mezi nimi najdeme dnes už legendární squaty Ladronku nebo Miladu, ale i jednodenní zábory (Albertov, Pohořelec, Washingtonova ulice) a současné stále žhavé kauzy (Autonomní sociální centrum Klinika, squat Cibulka). V průvodních textech umělci nabízejí i informace o vlastnických poměrech týkajících se jednotlivých budov, případně o spekulaci majitelů s nimi.

Hesla, která výjevy doprovázejí, částečně vycházejí z původních squatterských sloganů užívaných v souvislosti s jednotlivými případy a zároveň tématizují příznačné aspekty daných kauz. Formální stránku obrazů inspirovaly mimo jiné ručně malované vietnamské protiválečné plakáty 60. a 70. let minulého století. K tomuto inspiračnímu zdroji odkazuje také název výstavy převzatý z plakátu malířky Phan Thông z roku 1967.

Projekt si klade za cíl upozornit na celou škálu témat spojených se squattingem, který je sice v českých poměrech spíše okrajovým jevem, ale přitom se dotýká řady etických problémů, ležících v samých základech současné společnosti. Umělci ze skupiny Nová věčnost formulují své stanovisko následovně: „Jde nám o zpochybnění nedotknutelnosti soukromého vlastnictví jako nejvyššího (a možná jediného) morálního předpisu dnešní společnosti. Odmítáme protežovaní vlastnického práva, které je v praxi nejsilnějším a nejrozsáhlejším právem, nad ostatními lidskými právy a svobodami (například právem na bydlení).“

Podle kurátorky galerie Artwall Zuzany Štefkové „má squatterské hnutí v naší společnosti svůj význam. Jeho aktivity poukazují na alternativní způsoby správy nemovitostí, budují povědomí komunity a ve výsledku mohou probudit obyvatele měst z letargie a lhostejnosti vůči chátrajícím památkám i potřebným lidem kolem nás.“ „Výstava skupiny Nová věčnost má za cíl zdůraznit skutečnost, že alternativní kulturní centra jsou pro každé město přínosem a měl by jim být poskytnut prostor,“ doplňuje kurátorka Lenka Kukurová.

V rámci doprovodného programu k výstavě proběhnou komentované procházky s umělci po vybraných lokalitách. Projekt Artwall byl iniciován Centrem pro současné umění Praha o.p.s., v současnosti výstavní program realizuje c2c Kruh kurátorů a kritiků. Projekt je realizován pod záštitou radního hl.m. Prahy, Jana Wolfa.Partnery projektu jsou hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR.

(red)


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Pořád zpíváme a pořád zažíváme zaplněné koncerty, říká o současnosti sesterského dua Martha Elefteriadu

martha a tena perexI když se Martha a Tena Elefteriadu těší z retrospektivního trojalba Zlatá kolekce, které koncem října vydal Supraphon, zdaleka nežijí jen minulostí. Dokládá to spousta jiných aktivit obou zpívajících sester řeckého původu...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Nový přírůstek do sbírek Národní galerie v Praze

200vytNově zakoupený obraz Karla Škréty zachycuje Humprechta Jana hraběte Černína z Chudenic (1628-1682), jednu z nejznámějších osobností českého baroka.

...

Divadlo

Dalším hitem brněnského Buranteátru je bezpochyby Pán s kaméliemi

pan s kameliemi plakat 200Říkáte si, že vás nemůže v divadle nic překvapit? Chcete od večera stráveného ve společnosti lidí jdoucími za kulturou něco víc než samotný děj představení a jde vám i o celkový zážitek, než o pouhý dojem ze shlédnuté...

Film

Vstup do Zóny jen na vlastní nebezpečí

Zona 200Když příznivec ruského režiséra Andreje Tarkovského uslyší nebo uzří slovo Zóna, okamžitě zastříhá ušima, zbystří pozornost a hledí zjistit, zda se tenhle výraz neváže k filmu Stalker (1979). V případě knihy Zóna, vydané nakladatelstvím Paseka, se sk...