Vprostřed noci. Album plné poezie, něhy i bolesti. Života!

Vprostřed noci. Album plné poezie, něhy i bolesti. Života!

Tisk

vprostred noci perexDeset básní Věry Provazníkové, která 17. ledna oslavila pětasedmdesáté narozeniny, bylo zhudebněno na albu „Vprostřed noci“. Hudbu k nim složili písničkářka Kateřina García a kytarista Luboš Malina, o jejichž cédéčko se jedná.

 

Album zaujme už svým obalem, o jehož design se postaral Martin Dušek a o působivé černobílé fotografie Dušan Tománek. Atmosféra obalu přesně zapadá do silných básní, podmanivé hudby a procítěného zpěvu. Jako by se člověk ocitl na poetickém večeru plného něhy i bolesti. Básně Věry Provazníkové nejsou jednoduchými říkankami, jsou v nich život a láska ve všech podobách. Kateřina García a Luboš Malina se také v úvodu bookletu svěřují, že album vznikalo dlouhých deset let.

vprostred noci foto

„Přátelství s básnířkou a autorkou textů Věrou Provazníkovou bylo pro nás nejen zavazující, ale i důvodem k neustálým pochybnostem. Její poezie je intimní zpovědí, vypovídající o bolestných stavech zklamání a osudových životních zlomech, a nebylo pro nás vždy snadné s takovým textem pracovat. Několikrát jsme tento hudební projekt odložili, abychom se k němu s novými nápady opět vraceli. Během této doby jednotlivé skladby doznaly značných proměn, nejen co se týče hudebního pojetí, ale i v našem přístupu k jednotlivým textům,“ píší mimo jiné.

S tím, že konečnou podobu projektu vtiskl americký hudebník a producent Steve Walsh. Podle písničkářky a kytaristy to bylo deset let hledání cesty nejen k básnickým textům, ale zároveň také k českému jazyku, vlastním kořenům a do nitra vlastní duše. Na výsledku je poctivé hledání a nacházení znát. Hned první zhudebněná báseň „Co člověk pod sluncem“ míří přímo na komoru: „Co člověk pod sluncem, co člověk víc tu má, dokud ho poutá zem, duše je vězněná. Co člověk dokud živ, co člověk má tu víc, jaký že větší div než lásku nebo nic…“

vprostred noci

Slovním obratům jako „pro ni se rozezní jako stříbro nad Lunou“, „měsíc se svou Krasopaní“ či třeba „jen stříbrošedý úplněk“ dodává autentičnost i to, že texty v bookletu jsou napsané na psacím stroji (jedná se o originální strojopis Věry Provazníkové), přičemž nechybí ani opravy překlepů. Album uzavírá zhudebněná báseň Karla Hynka Máchy „Ani labuť ani luna“, kam Věra Provazníková doplnila verše. Básně se hodí na poetické večery a je v nich i otisk toho, že autorka své prvně publikované verše recitovala v 60. letech ve Viole. „…Jen přízrak mlhy s bludičkou opile tančí nad vodou, umlkla píseň líbezná – ó noci, noci bezmezná…,“ stojí kupříkladu v textu „Hle-nad krajinou milostnou“.

Při jemně nostalgickém večeru nebo přímo vprostřed noci, jak vyzývá název objemem malinkého, ale jinak velkého uměleckého díla, se přímo nabízí otevřít si láhev červeného, pustit si album a pročítat básně Věry Provazníkové. Navodí to krásně nostalgický, nikoli ale depresivní, pocit. Život je na albu ve všech barvách, kdy i trápení tam prostě patří…

Vprostřed noci

Zpěv: Kateřina García
Akustická kytara, barytonové banjo, kaval, klarinet, mandolína, zpěv: Luboš Malina
Elektrická kytara, akustická kytara: Steve Walsh
Baskytara: Jakub Vejnar
Bicí, perkuse: Kamil Slezák
Hosté:
Housle: Pepa Malina
Kontrabas: Tomáš Liška
Aranž / programování: Viliam Beréš

Produkce: Steve Walsh
Nahráno v letech 2013-2019 ve studiu Faust, Praha a BUTTER Music + Sound, Praha
Fotografie: Dušan Tománek, 2020
Suchá jehla: Luboš Malina, 2021
Design obalu: Martin Dušek

V roce 2021 vydal David Němeček – ADN (Brno)

Hodnocení: 100 %


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Rozhovor s jednou ze zručných umělkyň sesterského dua Malypetrovy!

malypa perexVytvořit šperk, který svými vlastnostmi bude odpovídat představám potenciálních zákazníků, to není jen tak. Chce to nemalou dávku šikovnosti a trpělivosti, bez toho se zkrátka příkladný výrobce prostě neobejde.  O tom by mohla říct své J...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Literatura

Když se detektivové štvou za pachatelem jako za lovnou zvěří

zve 200Ze Švédska vyrazil na cestu do knihkupectví po celém světě další román. Tentokrát se jedná o dílo z pera spisovatelského tandemu Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen. Jejich detektivní román Jako zvěř slouží opět jako...

Divadlo

Hráči - Komorní scéna Aréna
Hráči 200Hercům nejvyšší kategorie, těm, kteří dokážou svou profesi vypilovat na mistrovskou úroveň jemně cizelovaných detailů, říkám, čistě jen pro svou potřebu, hráči. Ostravská Komorní scéna Aréna má stejnojmennou Gogolovu klasiku na repertoáru už šestý...

Film

Ženy v příliš velkých pánských košilích

sfz 200Dalším z filmů, které je možné zhlédnout na festivalu Severská filmová zima je norský film se zvláštním názvem Ženy v příliš velkých pánských košilích. Film v sobě spojuje osudy tří žen, které se proplétají navzájem v norském městě Trondheim. Na diváky ta...