Bára Basiková opět ukázala, že umí psát. A míří na komoru!

Basikova perexKdyž skočíš, já taky... Takový název nese knížka zpěvačky Báry Basikové. Jedná se o rozšířený stejnojmenný blog plný úvah, postřehů, vzpomínek i současného žití, prožívaných smutků i drobných radostí. Jde o souhrn příspěvků psaných v době, kdy zpěvačka ze dne na den nesměla vykonávat svou milovanou práci. Vypsala se z toho, co v tu chvíli cítila. Pomohlo to jistě jí i mnoha čtenářům.

To, že Bára Basiková umí psát, předvedla již v knize Rozhovory s útěkem, které napsala v devatenácti letech. Procítěnost je znát i z její nové série textů. První text je z 19. března 2020, poslední z 13. července 2021. Píše o všem možném – o tom, co přinesly předchozí dny, co jí přineslo nějakou vzpomínku či něco připomnělo. Některá zamyšlení jsou věnována blízkým či veřejně známým lidem, píše hodně o sobě i o své rodině.

Úcta k lidem

„Mám ráda lidi. Ráda poznávám jejich příběhy a osudy. Mám ráda zajímavé lidi, šikovné, talentované, nadané, ale i úplně obyčejné a prosté, protože každej člověk je unikát a každej člověk má v sobě dobro a kouzlo. Vážím si starých lidí, jejich moudrosti, zkušeností a prožitků. Vážím si práce druhých, když někdo něco umí, když něco dělá dobře a poctivě, když je svědomitý a pečlivý. Mám ráda srdečné lidi, ochotné, laskavé, když pomáhají druhým a dělají dobré skutky... Lidi jsou dobrý. Věřím tomu,“ uvádí v textu z 11. července 2021.

Srdce neshoří

V textu Schovaný v šuplíčku z 30. srpna 2020 píše o tom, že občas se jí novináři ptají, co by si vzala s sebou, kdyby hořelo. Odpovídá, že z věcí knížky, nějakou hudbu a něco na památku. „První zoubky a vlásky mých dětí, dupačky, ve kterých jsem si je přivezla z porodnice domů, obrázky, který mi nakreslily, a přáníčka, který pro mě vyrobily, obrázek od táty a medailonek po mámě. Taky si je nikde nevystavuju. Jsou schovaný v šuplíčku. A kdyby shořel i šuplíček, neshoří moje srdce. Tam je všecko ukrytý napořád,“ dodává v závěru textu.

Lidi opět žijí

Z mnoha úvah Báry Basikové je zřejmé, že nemá stádovité myšlení, že uvažuje kriticky, že nepřebírá veřejně omílaná klišé. Co se týče doby covidové, neztratila „kontrolku“ rozlišovat, co je opatření pro ochranu zdraví a co už je mocenská restrikce. Z textů je cítit touha po svobodě a respektu jednoho vůči druhému. „Lidi všude, lidi šťastný. Lidi začali znovu žít! Zase po dvou měsících temna a zabednění,“ píše kupříkladu v textu z 4. prosince 2020. Pokračuje o tom, jak lidé vyrazili do hospod, ke kadeřnicím, do obchodů…

Abyste nezvlčili…

Píše o tom, že i fronta jí přišla v pohodě, „lepší než zavřenej obchod“„To jsme to dopracovali, jsme stádo ovcí, který tupě jde a tupě dělá to, co se mu nařídí a dovolí. Jděte a nažerte se, my vám ty kohoutky zase brzy utáhneme. Abyste nezvlčili. Abyste si toho vážili. No my si toho taky vážíme, milá vládo. A až tohle všechno jednou doopravdy skončí, jakože napořád, tak nás to všechny sejme a budeme se z toho dlouho vzpamatovávat…,“ dodává mimo jiné v brilantní knížce, které dáváme hodnocení 99 % jen proto, že 100 % působí divně. Mimochodem – velmi příjemná, a přitom jednoduchá, je i grafika.

Rozmanitá témata

Knížka se dobře čte i z důvodu, že texty jsou krátké, svižně napsané, míří na komoru, jsou uzavřené a otevírají plno rozmanitých témat. V člověku mohou probudit i vlastní vzpomínky nebo přimět zamyslet se, zda něco vidí stejně jako zpěvačka či má jiný úhel pohledu, vyvozuje odlišný závěr nebo vnímá danou věc zcela opačně. Knížka může zároveň pomoci našim duším, které jsou dobou covidovou plnou smutku, restrikcí a rozdělování lidí mnohdy pošramocené, i když si to třeba mnozí z nás nepřipouští.

Basikova

Když skočíš, já taky…
Rozšířená verze stejnojmenného blogu
Auror: Bára Basiková
V roce 2021 vydalo nakladatelství Motto v Praze roku 2021 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem 5. května 2022, Praha 4
Obálka a grafická úprava: Radka Folprechtová
Sazba: Barbora Solperová
Odpovědný redaktor: Adam Chromý
Technická redaktorka: Monika Chomiaková
Vytiskla CPI Moravia Books s. r. o., Brněnská 1024, Pohořelice
ISBN 978-80-267-2168-0

Hodnocení 99 %

Štěpán Kojan: „Prvnímu ročníku Rocku pro faunu přeji podporu široké veřejnosti pro dobrou věc Fauny“

keks 200Rock pro faunu – je nový projekt, který chce pomoci přírodě a zvířatům. Předkládáme vám, našim čtenářům, první rozhovor s leaderem kapely KEKS Štěpánem Kojanem:

...

Debutový psychologický román Sráz

sraz200V září vydalo nakladatelství Kalibr debutový psychologický román Sráz anglické autorky Lucy Goacher. Sestra spáchá sebevraždu, ale její sestře se to nezdá. Co když je za jejím úmrtím něco víc...?

...

Nový román Barbary Erskinové Spřádači snů opět nezklame

big spradaci-snu-GG4-489319 (2)Milovníci románů Barbary Erskinové zbystřete! Nakladatelství Ikar vydalo její nejnovější román Spřádači snů, který vás opět zavede do tajů dávné minulosti a vzbudí ve vás vzrušení a napětí. Tento román s au...

Drama, detektivka i upírská romance

At vejde ten pravy perexOskar (Oskar Hes) je osamělý chlapec, který žije se svou matkou v paneláku na okraji města. Matka si ho moc nevšímá a ve škole ho šikanují. Jeho život se změní, když se do sousedství přistěhuje dívenka Eli (...

52. edice zlínského festivalu filmů pro děti a mládež klepe na dveře

altPřelom května a června bude ve Zlíně již tradičně patřit Mezinárodnímu festivalu filmů pro děti a mládež. Nejen kinosály, ale i zlínské ulice ožijí festivalovým ruchem, dětským smíchem a brebentěním, dobrou hudbou a specifickým klapot...