Najezte se na louce nebo v lese

Najezte se na louce nebo v lese

les a louka  200V poslední době je moderní všímat si darů přírody a s tím souvisí i trend jezení divokých rostlin. Na ruku mu jde i kina Les a louka na talíři obsahující 150 receptů z divoké kuchyně.

Po úvodu následují základní recepty na sirupy a šťávy a dále je kniha je rozdělena podle toho, kde můžete dané rostliny najít. Kapitoly tak nesou názvy: Ryzí louka, Rostliny přechodového pásma: Okraje lesů a remízky, Plevele: V zahradě, kolem domu a dvoru, Rozkvetlé louky: Barvy a vůně, Svět stromů a lesů, Síla kamene: skály, rokle, sutě, Aply, pastviny, úhory a Cesty, paseky, zelené skládky. V závěru se nachází rejstřík rostlin použitých v receptech.

Gisula Tscharner toto rozdělení po kapitolách vysvětluje tím, že neodráží biotopy, ale zvolila je podle sebe na základě pozorování a zkušeností. Některé rostliny se zde podle ní prolínají a jejím cílem nebylo nějaké přesné uspořádání. „Výběr odpovídá mnohem více cestě, která vedla můj čich. Každý rok jsem objevila nějakou novou rostlinu. Nebo spíše… ona objevila mě,“ popisuje v úvodu. S tímto řazením evidentně zřejmě souvisí moje výtka k odkazování na recepty, které se nacházejí v knize až dále. Nejprve je zmíněn jeden sirup a postup je k němu až u jiné byliny. Logické by to podle mě bylo obráceně. Také mi někde chyběl obrázek určité byliny.

Recepty jsou však ve většině případů velmi zajímavé a inspirativní. Člověk si ani neuvědomuje, co vše může do svého jídelníčku přidat. Mě nalákaly například švýcarské bramborové placky rösti s bylinkami, zelený chléb, smažené kopretiny, lípový sendvič pro bolestné dny, chlebíček s medvědím česnekem, studená kostivalová polévka nebo dvojitý řebříčkový burger. Také chci vyzkoušet voňavý sirup ze střemchy a nápoj „Mléčný slunovrat“ z květů bezu a mléka.

Co mi přišlo trochu mimo byly „recepty“ na to, že si mám dát nějaký květ na jazyk a vychutnat si ho, jako například tato Píseň violky ze strany 84: „2-3 květy vezměte do úst, lehce je rozmělněte zuby a jazykem přitiskněte na patro. Velmi pomalu polykejte, čímž si užijete veškeré aroma jako něžnou melodii.“ Jinak se mi autorčiny texty četly docela dobře, byla mi sympatická a dozvěděla jsem se různé zajímavosti, například o bezu, který prý patří k nejstarším a nejvěrnějším průvodcům usazeného života.

Pokud vás lákají divoké byliny a nevíte, jakou vyzkoušet nebo jak je využít, může pro vás tato kniha být skvělým průvodcem!

Gisula Tscharner se narodila v roce 1947 u Curyšského jezera, posledních více než třicet let žije v hornatém švýcarském kantonu Graubünden. Po studiu teologie se věnovala nejen své rodině, komunální politice a sběru léčivých rostlin, ale také práci farářky a psaní knih. Od orku 1995 se na volné noze zabývala duchovním vedením. Nabízela kulinářské zážitkové exkurze ve volné přírodě, ceremonie a rituály, přednášky a školení. V roce 2017 se ve svých 70 letech stáhla do ústraní.

les a louka

Les a louka na talíři
Autor: Gisula Tscharner
Překlad: Lucie Rybová
Žánr: kuchařka
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2020
Počet stran: 160
Hodnocení: 70 %

Richard Nedvěd: „Na nemožné situace se nepřipravuju a na ty možné je nemožné se připravit, protože není možné předpokládat, že budou opravdu možné. Zkrátka, je to nemožné. Ale práce s obecenstvem mě prostě baví (smích).“

nedved richard200Kouzelník a komik Richard Nedvěd se stává stále čím dál tím více populárním díky jeho skvělým nápadům, jejichž hlavním aktérem není jen on sám s jeho kouzly, ale také samotní diváci. Touhle interakcí mezi ním i samotn...

Bod aneb Simplicita vnímání

bod200V březnu vydalo nakladatelství Esence útlou knížku Bod od Kierana E. Scotta, která by nám měla pomoci zahnat chmury, záchvat paniky nebo ostatní negativní emoce. Prostě nás upevnit v tomto světě pomocí BODU.

...

Pláč němého boha Terezy Matouškové má pokračování

PNB banner instagram FINAL 2Intrikánka hledá ve vyhnanství pevnou půdu pod nohama. Tyran začíná utahovat smyčku okolo vzbouřenců. A ze zapomenutých podzemních tunelů plných ztracené technologie se na povrch již b...

Rozprostřeno: recept na život

altV experimentálních prostorech NoD se během června třikrát představila divadelní reality show Rozprostřeno. Pět lidských osudů, pět večeří o tříchodových hláškách, s nejznámější českou podvečerní zábavou podoba čistě náhodná...

První a jedinečný portrét princezny československého popu. Na Voyo září Iveta

Iveta 200V pražské Lucerně proběhla slavnostní premiéra nové třídílné minisérie Iveta z dílny Voyo Originál. Příběh scenáristy a režiséra Michala Samira mapuje kariérní vzestup Ivety Bartošové (Anna Fialová) a její vztah s Petrem Sepešim (Vojtěch Vodochodský) –...