Katovský příběh přivezlo na zlínské Setkání Stretnutie Bábkové divadlo Žilina

Katovský příběh přivezlo na zlínské Setkání Stretnutie Bábkové divadlo Žilina

Tisk

kata dcera kata 200Zlínský divadelní festival Setkání Stretnutie se letos konal již poosmnácté. V dobách svých začátků byl zaměřen především na tvorbu zemí Visegrádu, postupem času vykrystalizoval do přehlídky české a slovenské divadelní tvorby. A divadelní tvorba, to nejsou jen komedie či dramata pro dospělého diváka, ale i pohádková představení pro děti. Pomyslnou dětskou sekci hostujících divadel otevírala pohádka Kata, dcéra kata Bábkového divadla Žilina.

 

Žena jako příčina všeho dobra i zla, tak by mohl znít podtitul pohádky. Neboť krásná služka žilinského radního Zuzanka padne do oka podlému kastelánovi Budatínského zámku. Ten po ní zatouží tak silně, že je ochoten kvůli ní strčit hlavu do chomoutu s hrbatou dcerou radního. Nic však nejde tak hladce, jak se naplánuje, neboť Zuzanka dala své srdce mladému kováři Martinovi. Pro budatínského kastelána to znamená překážku, ovšem ne nepřekonatelnou. Stačí zatahat za nitky, využít konexí, zajistit Martinovo propuštění z práce a tím učinit konec jeho snům o svatbě se Zuzankou. Nohy zanesou zoufalého Martina až do domu žilinského mistra popravčího, který ho naučí všem katovským grifům a ostatním tajům katovského řemesla. Budatínský kastelán neváhá použít intriky i proti milované Zuzance, neb ta ve svém srdci stále nosí Martina a odmítá být kastelánovi po vůli. Ten na ni narafičí past, která ji dostane až na popraviště. Snad jen osud nebo divadelní scenárista mohou zařídit, že se milenecká dvojice setká na popravišti, ona pokládajíc hlavu na špalek, on napřahující se s popravčí sekerou v ruce k ráně. Osud i divadelní scenárista jsou však v případě Zuzanky a Martina milosrdní, ušetří Zuzančin život, nechají naplnit její lásku k Martinovi. Navíc v ní objeví svou ztracenou dceru Katu mistr popravčí senior.

Příběh o zlomyslném kastelánovi a jeho lásce k lepé služce Zuzance nepostrádal nápaditost, šmrnc, ač se jednalo o obligátní schéma milostné story. Zůstává mi ale záhadou, proč scenárista připlácl před samotný příběh Katy a kata několik úvodních scén. Pátrání po jejich smyslu nekorunoval úspěch, zůstala po nich jen pachuť zbytečnosti a nezodpovězená otázka, zda bylo opravdu nutné představení takto natahovat.

kata dcera kata

Kdo se na představení vyřádil, a nutno podotknout, že vydařeně, to byli výtvarník kostýmů a kulis a maskéři. Jejich dílo ve výsledku a vzájemné syntéze představovalo pastvu pro oči. A přitom improvizovanému jevišti nedominovaly žádné sofistikované prvky, aby se docílilo efektního orámování příběhu. A pokud se ještě přidá propracované opanování jeviště herci a „vymakaná“ pohybová složka představení, musel nejeden divák uznale pokývat hlavou. Možná bylo v tomto směru šito celé představení na míru dětskému divákovi, který je již ve svém nízkém věku deformován filmovým zpracováním příběhů, kde se musí neustále něco dít, kde statické scény považuje divák za nudné a jasný propadák. Jako nedílná součást živoucího organismu působila kapela, která doprovázela představení. Melodie či jen zvukové efekty umně doplňovaly a podtrhovaly dění na jevišti.

Kdyby mělo být představení definováno jediným slovem, nejspíš by zvítězila nevyváženost. Jako na horské dráze se střídaly momenty na vrcholu, kdy musel divák pomyslně smeknout před nápaditostí a vtipností scenáristy či hereckými výkony, s momenty propadu, kdy vše bylo slabší. Pokud by někdo rád znal tvar křivky, ten nelze jednoduše definovat, rozhodně se nejednalo o pravidelnou sinusoidu. Křivka však neklesala nikdy strmě a příliš hluboko.

kata dcera kata2

Bábkové divadlo Žilina je kulturní a umělecká instituce, repertoárové divadlo se stálým souborem, jehož hlavním předmětem činnosti je vytváření podmínek pro vznik a šíření loutkové a alternativní divadelní tvorby pro děti a mládež. (převzato z webu Bábkového divadla Žilina)

Název představení: Kata dcéra kata
Žánr: pohádka
Uvádí: Bábkové divadlo Žilina
Dramaturgie: Peter Palik
Pohybová spolupráce: Petr Nůsek
Scéna a kostýmy: Miro Daubrava, Jaro Daubrava
Hudba: Peter Vaňouček
Scénář a režie: Jakub Nvota
Hrají: Michal Németh, Ján Demko, Anna Čitbajová, Juraj Tabaček, Jana Eliášová, Bibiana Tarasovičová, Peter Vaňouček, Štefan Špirec
Hodnocení: 55 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Nad všechny poháry a medaile mám raději spokojenost a odezvu publika, říká Marek Meluzín

marek meluzin 200I když má své zaměstnání, tancem žije a nakazil tím už spoustu dalších. Řeč je o Marku Meluzínovi z Kroměříže. Během svého života prošel několika tanečnímu skupinami, aby si nakonec postavil tu svou a jako choreograf ji vedl a formova...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Čtěte také...

Vydejme se s Hurvínkem mezi osly

hurvinek mezi osly 200Děti mají docela dlouhé vánoční prázdniny, během kterých asi moc na školu myslet nebudou. Některé z nich si, stejně jako Hurvínek, možná říkají: „Škola???!!! Brrrr!!!“ Ale co se s nimi zajít podívat do div...


Literatura

Odhalte tajemství metody Tokio – Paříž

japonky-nechodi-na-plastiku perexV nakladatelství Esence nedávno vyšla růžovo-bílá kniha s lákavým názvem Japonky nechodí na plastiku a podtituly Cesta ke kráse a štíhlé linii a také právě výzvou o odhalení metody Tokio-Paříž. I když j...

Divadlo

Dagmar Pecková předvádí v Mistrovské lekci plnokrevné herectví

mistrovska lekce200Přiznám se, že oceňuji divadlo, které má co říct, není tendenční anebo které si na divadlo jenom hraje. Oceňuji umně zpracovanou klasiku stejně jako novinky, přičemž je mi upřímně jedno, jestli jde o dramata či (tragi)komedie. ...

Film

Vlčí jáma - mistrné zpracování milostného trojúhelníku

altVlčí Jáma je psychologické drama podle stejnojmenné knihy. Osiřelá dívka Jana začíná nový život v domě starosty a jeho starší manželky, kteří se sirotka ujali. Jana je jemná, slušně vychovaná a poddajná dívka, která se zcela podřizuje svým nový...