Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Jak spolu prchali princezna a budoucí písař

Tisk

princ 200Z trojice nových pohádek, které přichystala Česká televize, spatříme jako první Princeznu a písaře, a to ve stědrovečerním čase. O den později následuje Kdyby byly ryby a na druhý svátek vánoční se můžeme těšit na slovenský příspěvek Láska na vlásku, samozřejmě nadabovaný do češtiny, ježto děti prý už slovensky vůbec nerozumějí. Možná by jim měl dětský kanál České televize předkládat také pořady ve slovenštině, aby si na tuto řeč od útla zvykaly.

 

 

Tak se na nabídku podívejme blíže. Snímek Princezna a písař, navlečený do kostýmů inspirovaných barokem (což u mužských postav lze přijmout, zato volně splývavé dívčí odění jako by vypadlo ze skladu levných ateliérových pohádek), se pokouší sloučit šermířské souboje s verbální prostořekostí, po mnohačetném ohrožení přece jen následuje záchrana. O počátku tušíme, že ti tři vznešení pánové, kteří se vetřou na královský dvůr, jsou zlotřilci, mající cosi nekalého za lubem.

Autoři, scénárista Rudolf Merkner a režisér Karel Janák, k tomu přidávají téma útěku, který spojí princeznu Amálku (Monika Timková) prchající před arogantním nápadníkem s rovněž prchajícím Jankem (Matouš Ruml), jenž se ve vězeňské kobce ocitl poté, co byl neprávem obviněn ze špatného strážení. A tak se (pod)hradní prostředí, kde všude se odehrává rušný příběh, střídá s říčním tokem, lesy i bažinami.

princ 1

 

Z takto namíchaného těsta mohla vzniknout docela svižná dobrodružná komedie, jejíž plebejský hrdina se stejně obratně ohání kordem jako jazykem a kde princezna (přiznávám, že do opravdu "princeznovské" krásy jí přece jen něco schází), byť zprvu trochu domýšlivá, se nenechá zahanbit. Jenže výsledek tak trochu připomíná postup Čapkových pejska a kočičky, když spolu pekli dort. Autoři také nasypali kdeco, avšak překynutý výsledek místy drhne, místy se líně převaluje.

Vinu bych hlavně přisoudil scenáristovi (a dramaturgii), který řadu postav ani situací nedomyslel. Na některé budoucí zápletky se zbytečně upozorňuje, aby snad žádný divák nic nepřehlédl (třeba ohledně vyzvednutí pokladnice), jiné jsou divně nedomyšlené (když se ústřední dvojice málem utopí v bažinách, neznámo jak zachráněna tamním usedlíkem, z něhož se vyklube dvacet let nezvěstný Jankův tatínek, jenž celou tu dobu sedě uprostřed bažin pátral po lupičích - to už je opravdu jak od Cimrmanů).

princ 2

 

Avšak i režisér přispěl svou troškou do mlýna: některé postavy jsou zbytečně karikované (Petr Nárožný jako vlezle zbabělý rádce, Jiří Bartoška v úloze bezradně se divícího krále), jiné naopak teenagersky rozjívené, což platí i pro ústřední, stále zamilovanější dvojici. Jestliže Janákovi nevychází uchopení postav, s nimiž si herci občas nevědí rady, takže se bezmocně šklebí nebo frajersky holedbají, výstavba příběhu je ještě rozpačitější. Veškeré atraktivní scény, někdy dokonce kaskadérsky ošetřené, ať již se jedná o souboje, přelézání zdí a střech nebo plutí v loďce, jsou pojednány tak nějak nanicovatě, rozplizle, bez opravdového zaujetí. Ani melodie a písničky tentokrát neutkví v paměti.

Ale děti nejspíš budou tuto pohádku spoluprožívat - všiml jsem si, že se bály zejména o tatínka ocitnuvšího se v ohrožení, a to hned ve zdvojeném vydání. Jednak Jankův tatínek byl vinou zlotřileckých intrik uvržen do vězení, jednak sám královský tatínek, zloduchy klepnut po hlavě, skončil svázaný v pytli, když zjistil, jakému podvodu uvěřil.

Netuším, jak dopadly další dvě pohádky. Láska na vlásku (zjevně inspirovaná záměnou k nerozeznání si podobných chlapců z Twainova Prince a chuďase) však byla slovenským tiskem odmítnuta jako nezdařená. Film.sk napsal, že "rozpráva dva paralelné príbehy dvoch totožných charakterov s rovnakým osudom, čo môže fungovať ako jednorázový gag, no nie ako kostra, ktorá má uniesť celý príbeh. Fabula prakticky nemá ústredný konflikt, ktorý by rozvíjala." Divácké ohlasy navíc filmu vyčítají, že zdůrazňované obsazení na Slovensku populární zpěvačky Celeste Buckinghamové do role princezny lze označit za podvod, protože před kamerou jen krátkodobě zapózuje a sotva stihne pronést několik vět.

princ 3

 


Princezna a písař
Česká televize 2014, 81 minut.
Scénář: Rudolf Merkner
Režie: Karel Janák
Kamera: Martin Šácha
Hudba: Ondřej Brzobohatý
Hrají: Matouš Ruml (Janek), Monika Timková (Amálka), Petr Nárožný (rádce), Jiří Bartoška (král), Maroš Kramár (Dietrich), Jiří Dvořák (Jankův otec), Norbert Lichý

Premiéra ve středu 24. prosince, ČT 1, 19.00

Hodnocení: 50%

Foto: Česká televize


 
Banner

Přihlášení



Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.


YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.


N media
Banner

Rozhovor

Oldřich Smysl: Rád se zhostím jakéhokoli úkolu

smysl perexPřinášíme Vám krátký rozhovor s muzikálovým hercem Oldřichem Smyslem, který prozradí, jak se těší na nové nastudování muzikálu Krysař v Divadle Kalich.

 

...

Hledat

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.


Čtěte také...

Jak došlo ke zrození kinematografického času

zrozeni kinematograf casu perexPlynutím času ve filmu se v minulosti zabývala řada tuzemských badatelů: neznámější je rozhodně úvaha Jana Mukařovského, napsaná ve 30. letech, z pozdějších lze zmínit aspoň studie Stanislava Ulve...


Literatura

Matthew Fox: Skrytá spiritualita muže

skryta200Nádherné čtení na téma: Muži přece nejsou „problémem, který je třeba vyřešit“, ale hlubokým, nevyzpytatelným tajemstvím. Jsem si jista, že kniha se bude lépe číst otevřeným mužům bažícím po pochopení svého vnitřního světa, ale i pro ženy je to zajíma...

Divadlo

Kdyby Nestroy vědel…premiéra PRO NIC ZA NIC v Městském divadle v Brně

pro nic za nic perexKdyby Johann Nepomuk Nestroy věděl, že po něm bude ve Vídni pojmenováno náměstí i zastávka metra, asi by se moc divil. On to byl totiž už za svého života na jedné straně miláček publika, měšťanského i lidového, ale mocn...

Film

Dny evropského filmu začínají



DEF perexJiž po osmadvacáté si můžeme vychutnat DNY EVROPSKÉHO FILMU, pořádané od středy 16. června 2021 nejen v Praze, ale i v dalších velkých městech – v Ostravě (od 17.6.) a v Brně (od 18.6). Přehlídka pak se pak shodně uzavírá v tentýž den,...