V Karlových Varech zvítězil Křižáček

V Karlových Varech zvítězil Křižáček

Tisk
krizacek perVáclav Kadrnka na sebe upozornil již svým minimalisticky, staticky, s pozorovatelskou netečností pojednaným dramatem 80 dopisů. V historickém snímku KŘIŽÁČEK, který navzdory očekáváním zvítězil na karlovarském filmovém festivalu 2017, tento vypravěčský princip zopakoval, tentokrát na látce ze středověku. Jak oznamují hned úvodní titulky, volně se inspiroval epickou básní Jaroslava Vrchlického, nazvanou Svojanovský křižáček.
 
 
 


Téměř beze slov, s důrazem na obrazové ztvárnění, na světelnou modelaci prostoru a postav v něm s dominací jak oslepujícího slunečního jasu ve vyprahlé krajině, tak stinného stromoví, na zasazení rekvizit v něm (až nepřirozený svit podkov na kopytech cválajících koní) tu vylíčil, jak nemluvný, zasmušilý otec, asi drobný zeman, se vypravil hledat svého synka Jeník, jenž uvěřil zvěstem, že jen nevinné malé děti osvobodí Svatou zemi zpod nadvlády muslimů, když se sešikují do křížové výpravy, a potají uprchl z domova.

 
krizacek 2
Jestliže z počátku vidíme zejména Jeníka, záhy dominuje přítomnost jeho otce (v sošném zpodobnění Karlem Rodenem, jemuž vousy brání v jakékoli mimice) – jen jednou spatříme Jeníka v retrospektivě, kdy o jeho příchodu vypráví poustevník, poté vyslechne toliko verbální svědectví, že jej provázel muž v černém, a uhlídáme nanejvýš předmět, který chlapci patřil  - třeba provrtanou minci, na šňůrce zavěšenou kolem krku. Častěji pohlédneme na výšivku s jeho podobou, kterou nešťastný muž ukazuje, portrét postupem času stále rozedranější a s obrysy setřelými.  Navíc nechybí  ani vize případné budoucnosti, kdy protagonista odhodlaně rubá nevěřící.
Lze se ovšem dohadovat, nakolik příběh doopravdy postihuje dobovou mentalitu i zvyklosti, zvláště když hlavnímu hrdinovi přisoudil, že záchranné mise se účastní sám jediný, bez jakéhokoli doprovodu, podoben spíše potulnému pocestnému. Otazníky se rovněž vznášejí nad víceméně ohleduplným zacházením s ním, když svým počínáním zaviní konflikt – nebyl by  v takovém případě spíše ubit?
 
krizacek 3

Mužova cesta vede z českých (zalesněných) krajin do vyprahlých italských končin, prochází několikerými konflikty, zpravidla v okamžiku, který vnímá jako zraňující, ať již je to „náborové divadlo“, které láká na účast na dětské křížové výpravě (a nápodoba brnění má stejný vzhled jako odění, kterým se opásal Jeník), nebo ze dřeva vytesané sošky dětského rytíře Božího, v němž otec rozpozná synovy rysy. Průjezd italským městečkem je pak jediným výpravnějším, hojněji zalidněným výjevem. Po určitou dobu jej provází mladý rytíř, chystající se na křížovou výpravu. Uvolí se, že chlapce budou hledat společně, avšak vymíní si, že pokud děcko nenaleznou, oba se odebéřou bojovat.
V postižení středověkých reálií je Křižáček jistě věrohodný, najmě v oblékání: v poloze bezmála posvátného rituálu spatříme vrstvení jednotlivých vrstev oděvu včetně drátěné košile a vrchního pláště, pnoucího se i po koňském zadku. Lněná látka, ať již vzorně čistá a zachovalá nebo naopak cárovitě roztřepená a proděravělá, se vyznačuje světlavým  až bělostným zabarvením, ovšem s odstíny pečlivě rozlišenými, sahajícími až k zabláceně šedi.
 
krizacek 4
 
Kadrnka zásadně neguje jakoukoli vypravěčskou vstřícnost, „nedějovost“ se stává základním stavebním prvkem, příběh postrádá jakékoli mravní dilema či duchovní přesah (což třeba sytilo Vláčilův film Údolí včel). Křižáček se vyznačuje zdůrazněním pouhé existence postav v čase a prostoru, jejich kresba zůstává plochá a do sebe uzavřená. Hojně využívá výpustky jak v putování (např. nespatřený Jeníkův odchod z tvrze, ačkoli je sledováno dění předtím i poté; později se tato přerývanost a izolovanost událostí týká postavy Jeníkova otce), tak v časové posloupnosti (neurčitá doba, než dospěl až na mořské pobřeží, do Itálie, určené jedině jazykem), čímž dochází k určité fragmentizaci příběhu, k rozbití jeho dramatické struktury. Pozoruhodný je rovněž zvolený formát obrazu – režisér prosadil archaický, téměř čtvercový (4:3), používaný před nástupem rozšířených (různě širokoúhlých) formátů.
Příznačné pro režisérovu poetiku jsou dlouhé, zpravidla nehybné záběry či občasné pomalé jízdy, sdělované repliky jsou bezpříznakové.  Někdy až uhrančivé krajinné záběry (zejména kamenité pustiny, vedle Apulie a Kalábrie natáčené též na Sardinii) stěží vyváží nicotnost syžetové osnovy, jen do nekonečna natahované. Stejně jako 80 dopisů je rovněž Křižáček nekomunikativní, zdlouhavý a monotónní, lze jej vnímat jako příznačnou ukázku tzv. „festivalového filmu“, naprosto uzavřeného do vyprázdněné, ale o to lesklejší bubliny umělecké důležitosti.
 
krizacek 1
Křižáček
Česko, Slovensko, Itálie 2017; délka 90 minut
Distributor: CinemArt; premiéra 3.8.2017
Režie. Václav Kadrnka
Scénář: Václav Kadrnka, Jiří Soukup, Vojtěch Mašek podle básně  Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček
Kamera:  Jan Baset Střítežský
Hudba:  Irena Havlová, Vojtěch Havel
Střih: Pavel Kolaja
Výtvarník:  Luca Servino
Hrají: Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John
Hodnocení: 30 %
Foto: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Česká televize

 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Must have všech fanoušků Harryho Pottera

S příběhy o Harrym Potterovi vyrostly už dvě generace čtenářů a troufám si říct, že ho “může” i spousta lidí, co jinak moc nečte. Všichni známe kouzelný svět J. K. Rowlingové už skoro nazpaměť a stal se nedílnou součástí našeho kulturního bohatství, stejně jako Červená Karkulka a Popelka. Může tedy ještě něčím překvapit? Co nabízí speciální sběratelská edice?

Příběhy z koutů Šumavy

Šumava si našla místo v srdci nejen místních, ale i mnoha lidí, kteří se sem vracejí a hledají inspiraci a odpočinek v krajině, co v sobě nese nesčetně příběhů. Někdy smutných, někdy veselých a někdy nadpřirozených. Lucie Oudová je místní rodačka a spisovatelka. Vydala již tři knihy, které vás na svých stránkách zanesou právě sem. Přečtěte si rozhovor o tom, co ji inspiruje, jak a proč díla vznikala a zda se máme na co těšit i do budoucna.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Michal Šefara o knize Podsvětí
sefara1„Když se podíváte na pražské metro, uvidíte opravdu fascinující stavbu, skutečnou jeskyni města“ říká v našem rozhovoru Michal Šefara, autoru velice zajímavého fantastického thrilleru s názvem Podsvětí. Děj této knihy je zasazen do pražského metra. J...

Deset let psychedelického šílenství slaví Madhouse Express

Na počátku byl inzerát, po kterém se dala dohromady parta rock’n’rollových nadšenců. Z okrajového žánru si to přes stovky koncertů nasměrovali do vyprodaného planetária, na Colours of Ostrava i do zahraničí. Jedna z nejzajímavějších klubových kapel současné scény vaří hustou psychedelickou mlhu už rovných deset let. Dekádu na scéně oslaví svým dosud největším koncertem 30. listopadu v pražské Arše+.

Z archivu...

Čtěte také...

Nové štědrovečerní pohádce z dílny České televize nechybí humor ani laskavost

duchnadzlato 200Co by to bylo za vánoční svátky, kdyby v televizi neběželo velké množství pohádek. Vedle každoročně hojně reprízovaných a všemi generacemi milovaných pohádek, přichází Česká televize vždy s alespoň jednou novou pohádkou. Tentokrát se ...


Divadlo

Dokonalá svatba dostála svému názvu

svat 200Dokonalá svatba je situační komedie od britského autora Robina Hawdona, která se od roku 1994 hraje po celém světě. Je velmi aktuální a dokáže rozesmát nejeden sál. I ten ve Zlíně se velmi dobře bavil, za což bylo kromě herců zodpovědné i režisérské duo...

Film

Podivínský Tim Burton se vrací do kin s Temnými stíny

altTim Burton patří k nejosobitějším režisérům celého Hollywoodu. Jeho filmy vždy oplývají zvláštním kouzlem a jsou fanoušky velmi očekávány. Podobně tomu je i u jeho nejnovějšího počinu, fantasy komedie Temné stíny.