S nadšením a díky za knihy o filmu, dvakrát ze Slovenska

S nadšením a díky za knihy o filmu, dvakrát ze Slovenska

Tisk

Rozhovory o filme perexNa Slovensku občas vyjdou knihy, které můžeme jen tiše závidět. Mám na mysli zejména ABECEDÁR SLOVENSKÉHO FILMU 1921-2021. Nejsou to dějiny národní kinematografie (ty ostatně – na rozdíl od Česka – vyšly rovněž), je to spíše tříšť postřehů a zajímavostí.

 


Ale dříve než se ke jmenované knize dostanu, musím upozornit na mnohem skromnější, ale nikoli zanedbatelnější knihu Rozhovory o filme. Obsahuje obsáhlé rozmluvy s devíti slovenskými filmaři, režiséry, scenáristy apod., ať již zastupují starší generaci (například Dušan Trančík nebo Stanislav Párnický, jejichž tvorbu dobře známe i u nás) nebo naopak patří k mladším tvůrcům. Společným jmenovatelem rozhovorů je pedagogická činnost zpovídaných, kteří se svěřují mimo jiné i se svými zkušenostmi a názory v této oblasti.

Rozhovory o filme

Českého čtenáře bude asi nejvíce zajímat povídání s Peterem Bebjakem, jenž se výtečně uchytil i v Česku. Zaujal početnými televizními seriály (hlavně detektivní), kterým vtiskl autenticitu i naléhavost – jmenuji aspoň Kriminálku Anděl, Případy prvního oddělení nebo Devadesátky. Bebjakovou předností je, že se vyslovuje stručně a přehledně, vyhýbá se mlžení o sporných bodech, aby snad někoho neurazil. Uvažuje o důležitosti scénáře. Podnětné jsou postřehy o kompromisech mezi režijními představami a konečnými kompromisy s producenty (za ideální považuje, když se má podíl i na produkci), zamýšlí se nad hereckou prací. Vyhovuje mu totiž autentičnost emoce, jakou herec/herečka/herče prezentuje, nikoli strojově nacvičený projev.

Slovenský film v glosách
A nyní k Abecedáru slovenského filmu 1921-2021. Jak jsem již napsal, tato publikace nechce nahrazovat dějiny. Je tom spíše soubor asociativních statí povětšinou zhruba desetistránkových, nazvaných podle příslušného písmenka z abecedy, k němuž jsou přiřazeny. Takže stěží překvapí, že pod písmenem J nalezneme pojednání o Jánošíkovi, u písmene T se dočkáme stručného náčrtu televizní tvorby nebo že pod písmenem C se skrývá přemítání o cenzuře (byť bohužel jen té komunistické). Jiná písmenka však vykazují daleko menší významové ukotvení, spíše pracují s asociačním půdorysem – stačí se začíst do textíků nazvaných eden, grapefruit, sfinga...

Abecedar Janosik

Těch článků, občas i trochu plkavých, je celkem sedmadvacet (nejsou tedy zužitkována všechna písmenka, která se v abecedě vyskytují) a mezi jejich autory, předními znalci tamní kulturní sféry, objevíme i cizince, např. Jonathana Owena, jenž se mimo jiné věnuje Juraji Jakubiskovi, nebo Daniela Birda – ten sepsal jakýsi úvodní vhled do problematiky slovenské kinematografie. Převažuje přístup, který se vyhýbá přílišnému nadhledu a zevšeobecňování, často jsou zpracovány konkrétní případy, které lze předložit jako ukázkový případ – třeba pohledy na násilně združstevněnou vesnici, které od prostoduše oslavných rychle přecházely k odsuzujícím, takže narazily na zákaz (např. nejen Lackovy dokumenty o jihoslovenské Príbetě).

Jak stručně postihnout obšírnější látku
Některé texty však zaujmou svou souhrnností, s jakou i na omezeném prostoru zpracovávají zvolené téma – třeba o týdeníku Nástup, vyráběném za druhé světové války v době „samostatného“ slovenského státu. Některá témata prostupují vícerem článků, zmíním se aspoň o tlaku politiky a ideologie, o zobrazování privátních citových záležitostí. A také se řeší protiklad mezi uměleckými ambicemi a zábavním posláním, neboť – jak známo – film je mimo jiné i spotřební zboží sledující zisk.

Abecedar film

Závěrem musím doplnit, že popisovaná kniha není úplně originálním nápadem. Její sestavovatelé se určitě inspirovali anglickou knihou, která obdobným způsobem zpracovávala odkaz Waleriana Borowczyka, ceněného i zpochybňovaného polského tvůrce animovaných filmů, jenž emigroval a kontroverzní ohlas získal i v mezinárodním měřítku. Publikace o jeho odkazu pojednávající, která je mnohem sevřenější, protože cílí na jedinou osobu, se ve slovenském překladu nazývá Borov abecedár – recenze vyšla ZDE SLOVENSKÉ POZDRAVY WALERIANU BOROWCZYKOVI (kultura21.cz) Přitom termín „abecedár“ ve významu zde užívaném nemá nic společného s naším slabikářem, je to spíše výkladový slovník, jemuž se před drahnými staletími říkalo „vokabulář“ (z latinského vocabularium); dnes toto starobylé pojmenování nalezneme třeba jako webovou stránku Ústavu pro jazyk český. Takže oba abecedáře doporučuji pozornosti zdejšího čtenářstva.

Marek Leščák, Martin Šulík (eds): Rozhovory o filme
Vydaly Slovenský filmový ústav a Vysoká škola múzických umení, Bratislava 2022. 200 stran
Hodnocení: 80 %
Rozhovory o filme - Marek Leščák, Martin Šulík, brožovaná vazba, slovenský jazyk | Knihy na Martinus.cz
Foto: kniha

Martin Kaňuch (ed.): Abecedár slovenského filmu 1921-2021
Vydal Slovenský filmový ústav, Bratislava 2022. 328 stran
Hodnocení: 90 %
Abecedár slovenského filmu 1921 - 2021 - kolektív, brožovaná vazba, slovenský jazyk | Knihy na Martinus.cz
Foto: kniha, Česká televize (Jánošík)


 
Banner

Přihlášení



Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Aurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Knihy s úsměvem

Dagmar Pecková nežije z podstaty, neusíná na vavřínech a je kreativní, což dokládají i její alba

Mezzosopranistky Dagmar Peckové si vážím nejen pro její umění, ale je mi sympatická i tím, že je taková, jaká je. Přímá, bezprostřední a neskutečně agilní co se týče nejrůznějších uměleckých projektů – ať už je to hudební festival Zlatá Pecka nebo činoherní inscenace Mistrovská lekce, kde má hlavní roli. Jako jako jediná z pěvkyň své generace neustrnula, nežije z podstaty a neusíná na vavřínech. Jde o umělkyni hodně širokého záběru, o čemž svědčí i její tři „různobarevná“ alba…

www.dagmarpeckova.com

Banner

Hledat

Rozhovor

ANNA KRYVENKO: Cíl mého natáčení byl splněn ve chvíli, kdy jsem do filmu dostala záběry tváří vojáků okupačních armád

MUS perex rDokumentární film Můj neznámý vojín je režijním debutem Anny Kryvenko, Ukrajinky, která ve svých 23 letech odjela studovat do Prahy a žije v ní dodnes. Domů, na Ukrajinu, se pravidelně vrací. Při jedné z takových návštěv narazila Anna na fotoalbu...

Videorecenze knih

Kdo jsem a co tady dělám?

Novinkou nakladatelství Portál je knížka supervizora, lektora a poradce obětí trestných činů Rostislava Honuse s názvem Kdo jsem a co tady dělám? Tato publikace vycházející z existenciální filozofie nabízí praktickou sebezkušenost pro každého, kdo by jen na okamžik zapochyboval o tom, že je právě tam, kde má být a že jeho život má svůj smysl.

Portál

Čtěte také...

FILMOVÉ BRNO

filmove brno 200Do dějin kinematografie nespadá jen filmová tvorba samotná, ale vše, co s ní souvisí – včetně společenských a politických kontextů, včetně toho, jakým způsobem se dostávala k publiku, jak jím byla vnímána, jaký byl o ni zájem. Například p...


Literatura

Příběh, který vás zasáhne

dan200„Uděláš pro mě něco?“ zeptá se jedna ze dvou hlavních postav románu Dánská dívka a rozpoutá tak nečekané, ve své době šokující, dění, které vede k metamorfóze druhé z nich. Malíř Einar Wegener se na naléhání své ženy, rovněž malířky, které nepřišla modelka...

Divadlo

Horečka sobotní noci může zachvátit opravdu každého!

Horecka 200Aplaus ve stoje, zpívající pódium a rozvlněné hlediště. Takový byl závěr muzikálového představení Horečka sobotní noci. Vytáhla jsem rodinku za kulturou a skutečně jsme nelitovali. Česká premiéra kultovního muzikálu se v pražském Kalichu uskute...

Film

Oscarové drama Saulův syn sugestivně připomíná hrůzy holocaustu

saul 200Oscarová kategorie Nejlepší zahraniční film je dlouhodobě považována spíš za cenu politickou než filmařskou, což ale nic nemění na tom, že někdy vyhrají díla, která si to zaslouží a mají co říct. Letošním vítězem se stalo dlouho dopředu favorizované maď...