Studnice stížností je hluboká

Studnice stížností je hluboká

Tisk

Vyjezd stastny perexUž drahnou řádku let funguje spolupráce mezi pražským Ústavem pro studium totalitních režimů a Technickou univerzitou v Liberci (fakulta přírodovědně humanitní a pedagogická). Společně již vydaly mnohé sborníky, které zpracovávaly nejrůznějších aspekty života v socialistickém Československu. 

O některých jsme již psali – např ZDE (Co se dělo ve stínu války) a ZDE (Vyšla kniha „Nechtění“ spoluobčané).

Nyní následuje svazek nazvaný Ze studnice informací, který přibližuje dopisy (mnohdy anonymní), v nichž se občané vyjadřovali k situaci ve společnosti. Režim si tuto písemnou odezvu samozřejmě také vyhodnocoval a sám sebe utvrzoval v přesvědčení, že protestovat mohou jen zavilí nepřátelé socialismu, avšak na leckteré oprávněné výtky – týkající se třeba korupce – reagovat musel.

Lidé si stěžovali… a většinou jim to nebylo nic platné

Kniha obsahuje jedenáct studií, často spíše jen přípravných črt, z nichž nejrozsáhlejší je hned ta první; můžeme ji chápat jako jakýsi úvod do dané problematiky, neboť v zobecňujícím nadhledu postihuje samotný fenomén stížností a ukazuje, kam všude byly stížnosti,mnohdy nepodepsané, adresovány: od jednotlivých provozoven (např. prodejny, úřady apod.) až k nejvyšším mocenským patrům. Také načrtává, jak tyto stížnosti byly katalogizovány a co všechno se z nich vyvozovalo. Stejně jako u dalších kapitol už zde jsou přetištěny dobové materiály, takže čtenář si může učinit přesnou představu, jak se stížnostmi vládnoucí místa nakládala a jak je interpretovala, jaká stanoviska a opatření – mnohdy naprosto formální, a tudíž neúčinná – navrhovala přijímat. Vycházela z předpokladu, že vadný není samotný koncept socialismu, ale že se při jeho uskutečňování vyskytují dílčí nesnáze a chyby, které je žádoucí odstraňovat.

ze studnice informaci  2

Hrdina má strach

Další příspěvky se již zabývají konkrétními oblastmi (stížnosti motoristů, stížnosti na chování ruských vojáků, stížnosti žadatelů o devizový příslib), případně zkoumají konkrétního adresáta (např. je zjevná naivita mnohých podnětů, které dostávalo ministerstvo vnitra) nebo naopak odesílatele (z UV KSČ odešel v roce 1983 dopis, který vyzýval k prohloupení boje proti porušování socialistické morálky, discipliny a zákonnosti). Autoři v těchto případech těží z dochovaných zdrojů – včetně časopisu Svět motorů - a pokoušejí se na omezené ploše poskytnout základní informace o povaze stížností a způsobu jejich vyřizování. Samozřejmě, že v některých případech se jednalo o ožehavé záležitosti: třeba pokárání okupačních vojsk bylo stěží myslitelné. Poslední studie v tomto sborníku si všímá možného využití nashromážděných poznatků ve školní výuce.

Jak stížnosti zapracovali filmoví a televizní tvůrci

Několik studií si všímá poměrů ve filmu a v televizí, ale kupodivu nezkoumají ohlas, jaký filmová a televizní tvorba vyvolávala, ale naopak zjišťují, jak právě v nich se zpracovávaly motivy stížností, jak s nimi autoři nakládali a co tím sledovali. U filmové satiry Hrdina má strach (1965) se tudíž dovíme, jak se její vznik odvíjel od divadelní předlohy, ale přitom schází, jak sama byla vnímána jako zosobněná stížnost. Je tu blíže rozebrán odkaz mimořádně plodného scenáristy Jaroslava Dietla, jemuž uvolňující se poměry dovolily zesílit kritické postoje, i když ustavičně narážel na cenzurní zábrany. Dočteme se sice, že kolektivu tvůrců seriálu Tři chlapi v chalupě (1962/1963) byla udělena Stání cena Klementa Gottwalda, avšak již se nedovíme, že bdělí cenzoři během natáčení vyřazovali všechny náznaky byť jen nevinně prostořekých komentářů k politické či hospodářské situaci.

Jmenovitě televizního vysílání se dotýkají dvě stati: jedna se zabývá motivem stížností v normalizačních seriálech, druhá pátrá, jak stížnosti či spíše otevřenost lidí před kamerou pronikaly do samotného zpravodajství, ať již to bylo na sklonku 60. let (ikonické setkání Marty Kubišové s Dubčekem) nebo o dvě desetiletí později (pověstná reportáž, jejíž slova zapracoval do své písničky také Ivo Jahelka – že se schody nezametou, byť by byly z mramoru, nikdy zdola nahoru). K těmto textům bych měl dva dovětky.

ze studnice informaci  1

Synové a dcery Jakuba skláře

Prvním je sdělení, že Česká televize schraňuje stohy diváckých dopisů, které během mnoha desetiletí do této instituce přišly, aniž by je nynější badatelé jakkoli zužitkovali. Druhým je postřeh, že v seriálu Synové a dcery Jakuba skláře (1985) nalezneme dva důležité motivy, s nimiž se rovněž pojí „stížnostní“ pozadí. Mám na mysli jednak zákeřného, ničemného komunistu, jenž do strany vstoupil jedině z prospěchářství a s nímž čestní lidé dlouho marně zápolí, jednak bývalého soukromého podnikatele, jenž byl ochoten ve svém bývalém podniku (zde pohostinství) pracovat lépe a svědomitěji nežli dosavadní provozovatelé. Málokdo tuší, že cenzura ještě v liberálních 60. letech ze všech sil potírala takovéto z jejího pohledu provokativní zápletky a díla, která by se o ně opírala, šmahem zakazovala.

ze studnice informaci obalka

Jaroslav Pažout, Tomáš Vilímek (eds.): Ze studnice informací
Vydaly Ústav pro studium totalitních režimů a Technická univerzita v Liberci, Praha – Liberec 2023, 338 stran

Hodnocení: 70 %

Foto: kniha, Česká televize
www.ustrcr.cz/publikace/jaroslav-pazout-tomas-vilimek-ze-studnice-informaci-prispevek-k-problematice-stiznosti-v-komunistickem-ceskoslovensku/


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Češtinářka měla pro moje básničky velké pochopení, říká Jaromír Šlosar

jaromir slosar2Básník a dramaturg České televize Jaromír Šlosar miluje Beskydy. Právě on je tím správným člověkem, který přijal ochrannou ruku nad naší soutěží Povídky z lesa. Popovídala jsem si s ním o jeho začátcích, básnic...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Masopustní i jiné masky v luhačovickém muzeu

masky 200Ve čtvrtek 7. 10. 2021 v 17 hodin otevře vernisáž novou výstavu MASKY, KOSTÝMY, MAŠKARY, kterou pro Muzeum luhačovického Zálesí připravila Blanka Petráková, zdejší kurátorka a výrazná osobnost luhačovického kulturního života.

...

Z archivu...


Literatura

Pozor na chvíli, kdy uvidíte hořící stromy

horici stromy 200Kristina Ohlsson není pro české čtenáře žádný nováček. Její knihy jsou u nás velmi vysoce hodnoceny. Já jsem se s ní seznámila díky knihám Lotosové a Miovo blues, které mě nadchly, a proto jsem se s radostí pustila i do novinky Hořící stromy, která slibovala horor...

Divadlo

Kouzelný rodinný muzikál podle knihy Roalda Dahla

Matilda200V roce 1988 vydal hvězdný anglický romanopisec Roald Dahl knihu, která se vedle jeho dalších dětských knížek jmenuje vlastně obyčejně. Posuďte sami: Jakub a obří broskev, Karlík a továrna na čokoládu, Fantastický pan Lišák – a Matilda. Příběh malé hol...

Film

JAK FUNGOVALA TOVÁRNA BARRANDOV

Tovarna Barrandov perexZáhy po nastolení komunistického režimu se vynořily představy, že ani filmové studio Barrandov se nijak neodlišuje od běžných továren, vždyť i v něm se přece vyrábí zboží. Vzápětí převážila víra, že je zbytečné natáčet...