Je tady první twitter kniha na světě ilustrovaná fanoušky

orbis 200Dovolte mi vás v této recenzi seznámit s knihou Orbis tweetus, první twitter knihou na světě ilustrovanou fanoušky. Mají ji na svědomí textař Otto Bohuš, výtvarnice Jana Reichel a 92 autorů obrázků.

Kniha Orbis tweetus vznikla vlastně jako takový bláznivý nápad. Na počátku všeho se Otto Bohuš rozhodl, že bude každý den na svůj Twitter účet vkládat nějaké moudro. Příspěvky na této sociální síti jsou limitované 140 znaky, což je výzva pro každé sdělení, ale zároveň je právě v tom to kouzlo. Na tyto tweety se napojila ilustrátorská soutěž pro širokou veřejnost a pak už se stačilo spojit s grafičkou Janou Reichel, rozjet crowdfundingovou kampaň a Orbis tweetus bylo na světě.

Právě Jana Reichel je zodpovědná za to, že se do knihy zamilujete hned na první pohled, protože kniha je typograficky prostě kouzelná. A to od začátku do konce. Mě moc zaujal už přebal v podobě originální průhledné fólie - pauzovacím papíře - kontrastující s oranžovou knihou a pak už jsem nadšeně otáčela stránku za stránkou a kochala se. Hrátky se slovy tam doplňují ty se znaky a písmem a přitom to není rušivé a máte dojem, že to tak prostě má být.

Co se týče textů, tak mi ani vůbec nepřišlo, že mají jen 140 znaků – Otto Bohuš je v tomto ohledu opravdu kouzelník. Témata jsou různá – od copywritingu, marketingu nebo reklamy po postřehy z běžného života a hrátky se slovy. Tweety dávají smysl, občas jsou vtipné a hlavně se v nich ukrývá mnoho moudrosti a pravdy. Během čtení jsem také měla dojem, že si musím každý druhý tweet někam přepsat, nebo zapamatovat. Koneckonců posuďte sami:

7 hříchů

Pýcha manažera
Lakota majitele
Závist konkurenta
Hněv zákazníka
Smilstvo copywritera
Obžérství grafika
Lenost programátora (str. 64)

Twittere náš, jenž jsi na počítačích,
rozšiř se feed tvůj,
přijď URL tvé, buď appka tvá
a neuvěď nás mimo wifi,
ale zbav nás Facebooku
Tweet (str. 51)

Obrázky od různých autorů jsou třešničkou na dortu Orbis tweetus. Ti měli volnou ruku, mohli si vybrat jakýkoliv tweet, zvolit úplně libovolnou techniku a výsledek je boží. Kresby jsou někdy minimalistické, jindy naopak propracované, barevné, černobílé, názorné, alegorické, … Jednoduše originální a opravdu jedinečné. Díky nim a textům se ke knize můžete pořád vracet a stále přicházet na něco nového.

Jsem moc ráda, že se ke mně Orbis tweetus dostal, jde o knihu plnou inspirace a silných slov, a přesto u ní můžete naprosto vypnout hlavu a jen nasávat to, co vysílá. Věřím, že se v ní každý najde a moc ji doporučuji především všem textařům, typografům a sazečům, aby viděli tento skvost.

orbis tweetus2

Otto Bohuš se narodil v roce 1978, má jednu ženu a dvě děti. Jako reklamní textař pracoval v agentuře Proof & Reason, nyní je copywriterem na volné noze a píše tak texty pro různé firmy. Má své webové stránky ottobohus.cz, kde publikoval trilogii Piště jako copywriter (2013) a momentálně pracuje na knize Pište jako pornomagnát, která má vyjít v příštím roce.

Jana Reichel (*1984) je grafička, výtvarná pedagožka a iniciátorka projektů, která pracovala pro pražskou Galerii Zdeňka Sklenáře a dělala také PR manažerku nakladatelství Host. Také vymyslela a vedla řadu výtvarných workshopů a ateliérů v Brně – například pro Masarykovu univerzitu, Galerii Vaňkovka nebo Dům umění. Jana také vede výtvarné kurzy VENKU (leoo-venku.cz) a více o ní najdete na webu janareichel.com.

Orbis tweetus
Autor: Otto Bohuš
Žánr: twitter kniha
Nakladatelství: OTTO KNIHUS
Rok vydání: 2017
Počet stran: 180
Hodnocení:95 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Pavel Bobek: Snů by bylo moc, ale času zbývá málo

pavel bobekZpěvák Pavel Bobek (*1937) se na české scéně populární hudby objevuje už padesát let, v září letošního roku přitom oslavil pětasedmdesátiny. Když jsem přemýšlela o tom, jak ho nejlépe charakterizovat, uvědomila jsem si, že je nap...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Poznejte životní příběh hrdinky druhé světové války

Osvobozeni perexNancy Wakeová v šestnácti letech opustila rodnou Austrálii. Nějaký čas žila v Americe, ale nový domov a životní lásku našla ve Francii, v Marseille. Během nacistické okupace nedokázala stát stranou a jako nepolapitelná Bílá myš byla n...

Karneval - bizarní vyprávění velkoměstského taxikáře

Karneval perexRomán Karneval je bizardním vyprávěním osudu velkoměstského taxikáře, který bloudí ulicemi Montrealu jako Moucha, tak si i sám hrdina říká, Moucha. Proč? Protože rozděluje taxikáře do dvou sk...

Divadlo Bolka Polívky baví

Divadlo B Polivky  perexJedním z nepřehlédnutelných pojmů v kultuře České republiky je herec, mim, dramatický autor a divadelní principál Boleslav Polívka. Už léta množstvím nápadů udivuje a baví.

...

Šestý díl série Mission: Impossible posouvá akční scény opět o kus dál

MIFOKdyž před neuvěřitelnými třiadvaceti lety nenápadně odstartovala špionská série Mission: Impossible vycházející ze stejnojmenného seriálu, nikdo nemohl tušit, že i v roce 2018 bude aktivní a navíc se na n...