Arvid je v nezávidění hodné situaci

Arvid je v nezávidění hodné situaci

muzi v me situaci 200V knižním klubu vyšla další kniha ze Světové edice Odeon, tentokrát Muži v mé situaci od Pera Pettersona.

Vše prozradí anotace

Když se člověku rozpadá život pod rukama, vždycky se ještě lze uchýlit do lékárny přestavěné na bar. Zejména na Štědrý den. Aspoň tak si počíná spisovatel Arvid, Pettersonovo alter ego, který po odchodu manželky propadl depresi ze samoty. Snaží se jí zbavit v náručí náhodných známostí, chce být pořád dobrým otcem svým třem dcerám, ale alkohol a zoufalství ho odvádějí stále dál od běžných mezilidských vztahů. Drsná, ale překvapivě i křehká, jindy nelítostná a mnohdy humorná sebeinventura muže kolem čtyřicítky se odehrává převážně na pozadí ulic, přístavních mol a hospod norské metropole – a za volantem auta, neboť v nouzi nejvyšší v něm Arvid několikrát i přespí.

Děj nečekejte

Styl Pera Pettersona mě překvapil hned na začátku, když se hned na třicáté straně objevil předěl v podobě druhé části knihy. Už tam jsem se v příběhu snažila hledat souvislosti a měla jsem dojem, že mi něco uteklo a tohoto pocitu jsem se při čtení nezbavila. Děj se podle mě nikam neposouval, a když, tak jen minimálně. Místo toho šlo hlavně o proud myšlenek a všudypřítomné litanie, které se navíc prolínaly se staršími vzpomínkami. Dlouho mi trvalo se v tom nějak zorientovat a měla jsem pocit, že jde vše mimo mě.

Atmosféru to má

I když mi autorův styl neseděl, musím jej pochválit za to, jak dokázal právě svými popisy zachytit a navodit atmosféru. Nebylo problém si dané události představit a vcítit se jeho situace. Posuďte sami z této ukázku od táboráku: „Seděl jsem u ohně dál a díval se, jak pomalu dohořívá a jak odraz plamenů na hladině mizí. Zapálil jsem si cigaretu. Nebylo vůbec špatné tam tak sedět. Byl jsem moc rád, že jsme jeli, že Vigdis zavolala. Po půl hodině samoty jsem donesl do lahví od Fanty vodu a ohýnek jsem zalil. Zasyčel a zhasl.“ (str. 105)

Hodnocení

Do této knihy jsem se pustila s tím, že se trochu vychýlím z mých obvyklých žánrů a rozšířím si obzory. Těšila jsem se na slibovanou humornou sebeinventuru a také mě lákal severský styl. Humoru jsem v knize moc nenašla, severské nádechy ano, ale nezaujaly mě, stejně jako celá kniha. Možná kdybych byla muž nebo měla jiné životní zkušenosti, ztotožním se s hrdinou a autorem více, ale takto jsem četla s donucením a hodně také přeskakovala.

O autorovi

Per Petterson je vzděláním knihovník, v minulosti pracoval též jako překladatel a literární kritik. Debutoval roku 1987 povídkovou sbírkou Popel v puse, písek v botách (Aske i munnen, sand i skoa). Od té doby napsal několik románů, z nichž každý se dočkal nadšeného přijetí od kritiky i čtenářů – novela Na Sibiř (Til Sibir, 1996) byla nominována na Literární cenu Severské rady, próza Jít krást koně (Ut og stjaele hester, 2003) dobyla knihkupecké pulty po celém světě (The New York Times ji zařadily mezi deset nejlepších knih roku) a získala řadu literárních ocenění (Norwegian Critics Award, Booksellers’ Best Book of the Year Award, Independent Foreign Fiction Prize, IMPAC Dublin Literary Award). Knihy Pera Pettersona vycházejí v padesáti jazycích.

muzi v me situaci

Muži v mé situaci
Autor: Per Petterson
Překlad: Jarka Vrbová
Žánr: současná světová literatura, klasika
Nakladatelství: Odeon, Euromedia Group
Rok vydání: 2020
Počet stran: 264
Hodnocení: 60 %

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

Portico Quartet: Praha je úžasné město. Má bohatou historii hudby a kultury a ty holky…:-)

mladi ladi jazz 200Na festivalu Mladí ladí jazz, který započal už v neděli v Praze, se v pátek 4. dubna představí anglická skupina Portico Quartet. Do Prahy se vrací po dvou letech a my jsme je u této příležit...

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.

Jedna neobvyklá noc v hotelu

Plamenak200V nakladatelství Rosier vyšel Alexandře Bajnarové Plameňák. Jaká tato útlá narůžovělá kniha je?

...

Konečně je tady živé divadlo!

majitele klicu 200V Mahenově divadle v Brně se otevřelo hlediště po předlouhé době koronavirové pandemie. Na scéně divadla byla připravena docela vzácná inscenace Milana Kundery, Majitelé klíčů. Tímto spektáklem také začíná akce: Divadelní svět Brno...

Dokumenty Michelangela Antonioniho se uhnízdily v Karlových Varech

altLetos někteří filmaři buď v plné síle oslavili sté narozeniny (jako japonský režisér Kaneto Šindo) nebo se před sto lety narodili (Tadaši Imai,  Alexander Mackendrick, Gene Kelly, Georges Franju,  Michelangelo Antonioni). P...